Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ladedata TSX 243?
#1
Skal have "min hjemmelader" igang med at lave nogle 85 gr tsx'ere til min [}Smile][Sad!] kræsne T3. Den kommer bare aldrig til at spille ordentligt med 100 gr. Håber dælme det hjælper at lætte lidt på vægten.

Er der nogen, dr har nogen erfaringsbaserede ladedata de vil dele?

Pvh tak

/bundgaard
Svar
#2
hej bundgaard
har lige selv leget med tsx 85 grains i 243 win
og div andre kugler i 243 win
min winchester 70 er ogsaa temmelig kræsen
har dog fundet ud af hvordan den skal takles
kort friflugt helst under 1 mm
min bedste ladning med tsx 85 grains blev
norma hylstre
cci200 LR
rhino 22 45,7 grains
col 68,0
med den col havde jeg 1mm friflugt
mvh paul
husk altid at starte med en lavere ladning og arbejde dig op
out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Skal have "min hjemmelader" igang med at lave nogle 85 gr tsx'ere til min [}Smile][Sad!] kræsne T3. Den kommer bare aldrig til at spille ordentligt med 100 gr. Håber dælme det hjælper at lætte lidt på vægten.

Er der nogen, dr har nogen erfaringsbaserede ladedata de vil dele?

Pvh tak

/bundgaard



Bruger TSX 85 gr i Sauer 202 med S&L 68cm pipe med 1-9 twist.
bruger CCI 250, MRP krudt med 45,8grains.
Col 66,5mm og trim 51,7mm

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#4
Hejsa

Min gamle Parker-Hale er vild med
Hornady 95g SST
Nosler custom hylstre
CCI hætter
35,2 gr N140 og
trods den høje alder laver den 25mm grupper
Svar
#5
Thanx - der lades i weekenden og skydes i næste uge[Smile]

@Saxon - min T3 er desværre ikke vild med 100 g. sst - at jeg går ned i 85 (eller lavere) er lidt en falliterklæring efter mange forsøg med forskellige kugler og ladninger omkring 100 gr. - det vil den bare ikke være med til, den møgriffel[}Smile]

/bundgaard
Svar
#6
Wollah

De der .243 er altså også supersarte - min bærer bedst kugler fra 70 -95 gr.

Knæk og bræk - for i .243 er der ingen patentløsninger [8D][8D]
Svar
#7
Skønt denne kaliber skulle vaere lidt kraesen, mener Jacob fra Korsholm at den rette krudttype til 85 gr tsx er Rhino 19 sammen med almindelig faenghaette (fx cci 200) samt en COL paa 2.685". Min/max skulle vaere 42/46 gr krudt (jvf. barnes ladebog). Jeg har sendt en email med mere noejagtige data.
Han (Jacob) virker meget skraasikker og har vel egentlig lov til at vaere det indtil det modsatte er bevist.
Jeg har selv ladet efter disse anvisninger, men endnu ikke skudt dem af. Vil naturligvis vaere interesseret i dine resultater lige meget hvilke data du andvender.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#8
Det hjælper sansynligvis ikke en pind, at lette på vægten, hvis det er stabilliceringen der er problemet, idet den virkelige synder er længden og ikke vægten.

TSX er som bekendt lange, da massefylden er mindre end bly.

Til gengæld vil det ikke være noget problem at gå længere ned i vægt.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by AB

Det hjælper sansynligvis ikke en pind, at lette på vægten, hvis det er stabilliceringen der er problemet, idet den virkelige synder er længden og ikke vægten.

TSX er som bekendt lange, da massefylden er mindre end bly.

Til gengæld vil det ikke være noget problem at gå længere ned i vægt.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



vil give dig ret med længde til en vis grænse, men det er vel en kombination af twist og længde, kugle, krudt og mængde etc. For da jeg prøvede med 105 grains fik jeg meget spredte resultater (prøvede mange ladninger) , men hoppet hen på 85grains TSX hjalp 100%. 5 ud af 5 skud rører hinanden på 100m.
Og jeg har da forholdvis langt løb med 68 cm og matchpipe.[Smile]

kunne også være friflugten

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by AB

Det hjælper sansynligvis ikke en pind, at lette på vægten, hvis det er stabilliceringen der er problemet, idet den virkelige synder er længden og ikke vægten.

TSX er som bekendt lange, da massefylden er mindre end bly.

Til gengæld vil det ikke være noget problem at gå længere ned i vægt.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Jeg gætter på at det er forsøget værd med TSX'en. Den er rigtig nok længere end et tilsvarende projektil med bly, men hvis ikke jeg tager fejl er det længden af projektilets bæreflade/kontaktflade med piben og ikke projektilet totallængde som er interessant i.f.b. med stabiliseringen.

Da TSX'en har "riller" er bærefladen/kontaktfladen reduceret, hvorfor det er tænkeligt at den vil gå bedre end et tilsvarende 100 grains projektil.

mvh
Steen
Svar
#11
@ imcses - nu sagde jeg jo ( hvis der er stabilliceringen der er problemet )

Der er mange faktorer, der har indflydelse på, om en kugle skyder godt i en given pibe, men kuglens længde/stigning i piben/hastighed, har indflydelse på stabilliceringen.

@ Steen S - jeg ved ikke hvor du har den oplysning fra, men hvis det er rigtigt, vil jeg forlange mine skolepenge tilbage [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
@ AB
Det er muligt at jeg tager fejl. Jeg tror det var et sted her på forum for år tilbage, at jeg læste at det var projektilets bæreflade der havde betydning, men jeg har ikke ledt efter den gamle tråd så det er muligt jeg husker galt.

Jeg har "ædt" teorien, da det har passet ok med egne oplevelser. Jeg har set 2 forskellige .243 rifler som ikke brød sig om 100 grains projektiler, men som begge skyder fremragende med 85 grains tsx.
Svar
#13
Til Blaser R93 som også er lidt kræsen har jeg lavet følgende:

Bullettype......Barnes TSX
Bulletweight....85 grain
Primer..........CCI 200 Large Rifle
Case............Remington
Powder..........Norma MRP
Powderweight....46 grain
Speed...........975 ms
COAL............68,8 mm
Max COAL........69,8 mm

Friflugt er 1 mm som differencen mellem COAL og max COAL viser, men begyng med en mindre kudtmængde og iagtag dine hylstre/fænghætter for tryktegn mens du arbejder dig opad.
Hvad præcision angår på TSX kuglerne er det godt at starte ud på en pibe renst for tombak/kobber aflejringer

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#14
Hej

Barnes TSX 85gr
MRP 45,5gr
cci 200
Col: kuglens Rille nr 2 fra spidsen, skal være plan med hylstrer halsen

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#15
Der gik lige et par dage mere end ventet inden jeg fik afprøvet problembarnet med ovennævnte.

Resultat: Katastrofe! Med de fleste andre kugler spreder den 3-4 cm på 100 m[xx(]. Med denne 6-7 cm! Jeg har skudt med 5 forskellige kugler i dag - både hjemmerul og fabrik. Bedste (dårlige) resultat var 3,5 cm med fabr.ladet oryx [Sad!]

Konsekvens: Den venlige forhandler får lov at tilbageadoptere problembarnet. Jeg har forsøgt mindst 15 forskellige kugle/ladning/krudt kombinationer og en masse fabriksammo og intet har fungeret tilfredsstillende. Ironisk - ja næsten hånligt - er de bedste grupper lavet med Partizan med 100 gr sp. Så det ender nok med at der kommer et 6,5 system på plastpinden......

Sådan for at føje spot til skade skød jeg 4 kontrolskud med min 9,3. Spredning ca 1,5-2 cm. Så den kommer med på rævejagt i eftermiddag, mens 243'eren får lov at stå og skamme sig.

/bundgaard
Svar
#16
hej bundgaard
har du proevet at ændre fri flugten
det gjorde en verden til forskel med min 243
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#17
"Min" lader har målt kammeret i hoved og r.. og - angiveligt - lavet det optimale patronlængde. Men det kan da godt være at der er et par forsøj, der endnu ikke er gjort. Hvad ændrede du konkret for at tilfredsstille din kræsne 243?

/bundgaard
Svar
#18
hej bundgaard
havde store problemer med at finde den rette, ladning til tsx
proevede alt, forskellige krudt typer forskellige fænghætter
Men efter raad fra en anden paa dette forum
tog jeg den bedste ladning jeg havde fundet frem til
Startede med barnes anbefalede col 67,18mm og gik 2/10 frem ved hver ladning næste var saaledes 67,4
Der hvor det blev godt var ca 68.0mm det gav 3skuds serier paa 11mm fra ydre kant til ydre kant skudt i bænk min mcol er 69,mm
i dag er den bedste ladning 68,25col hvilket giver 0,75mm i friflugt og lige under 10mm spredning på de 3 skud
proevede ogsaa fra 66,5mm og op til 67,0mm men spredningen var alt for stor
min 243 kan ikke skyde med 100 grains kugler men fra 95 og ned efter kan jeg altid finde en ladning der samler pænt (15mm) eller mindre
det kan dog kræve en del ture til skyde banen [Big Grin]
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#19
Hey Paul

Thanx - og pis[Wink] - jeg må nok på den igen. Var ellers begyndt at indstille mig på at opgive og "konvertere" til 6,5, men det er nok en kende for tidligt.

mvh
/bundgaard
Svar
#20
hej bundgaard

lyder godt for når det virker er det en god kaliber og klart min fortrukne til råvildt og ræv [Big Grin]
til andet har jeg 7mm rem mag og 8*57js [Smile]
håber det lykkes for dig
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)