Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel til nybegynder
#21
Det er hunters universe i odense, de er ved at lukke og giver pt. 35% på alt i butikken.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#22
Nielsen

Jeg testede for sjov kugle udvaget for 270win hos korsholm. 5 patroner at vælge i mellem til jagt. træning 10,58 kr/skud
6,5x55. 11 forskellige patroner til jagt. træning 7kr/skud Skyttebutiken, kvalitets ammunition 4,5 kr/skud.
308win. 16 forskellige patroner til jagt. AMA ammu 2,5kr/skud 5kr/skud(også mulitær?) ellers 8kr/skyd for regulært jagttræning. Skyttebutiken, kvalitets ammunition 5,7kr/skud

Partisan er ikke talt med da det er noget lav kvalitets ammu.

Lad os sige du skyder 100 træningskud om året. Det er 600 kr/år du kan spare på at vælge 6,5x55 frem for 270win...

@Strom: Jeg bliver sikkert stadig kaldt eleven her inde, ligegyldigt om jeg nok så meget er fyldt 50 og er skovfoged[Big Grin]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#23
Nu ved jeg ikke hvilken statur du har, men rekylen er bestemt ikke skræmmende ved en 270. Nu er jeg så også et stort brød på knap 2 meter og en vægt der er en brunbjørn værdig. Og det er lige meget om jeg ligger, sidder eller står. Har også skudt 9,3x62. Den er såmænd også ganske tilforladelig.

Så køb du roligt 270'eren

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by BigDane

Nu ved jeg ikke hvilken statur du har, men rekylen er bestemt ikke skræmmende ved en 270. Nu er jeg så også et stort brød på knap 2 meter og en vægt der er en brunbjørn værdig. Og det er lige meget om jeg ligger, sidder eller står. Har også skudt 9,3x62. Den er såmænd også ganske tilforladelig.

Så køb du roligt 270'eren

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R



Undskyld jeg gentager mig selv og andre.

Rekyl i 270 med en 130 grains ligner 6,5x55 til forveksling. Så det har ikke noget med rekyl at gøre.

Det handler om at kunne købe kvalitets ammo til en pris der sender brugeren på skydebanen.

Min egen erfaring med 270 handler om at jeg måtte hjemmerulle for at få noget der mindede om samme egenspredning som i en købe 6,5 eller 308. Dermed ikke sagt at RWS eller lign. ikke leverer top kvalitet det gør de, men så er prisen slet ikke i nærheden af 10 kr. pr. skrald.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
Supernielsen,

Følt rekyl er en sjov størrelse, men 270Win er ikke værre end alt andet – det kommer an på vægten af riffelen og skæfte formen. Det er ikke her fravalget skal ske. Hvilken kaliber du skal vælge er derimod et spørgsmål om tro/religion, og mere vigtigt - de jagt muligheder du har. Jeg skyder med 270W på en Mauser lås som er en forholdsvis tung riffel og er specielt meget glad for en ladning på 140 grain Nosler Accubond. Jeg skyder også med 25-06, 30-06, 8x57, 9,3x62 og 375H&H, samt 5,6x50R Mag ved specielle lejligheder, og er af den opfattelse at, alt andet lige, så er dyrene er split ligeglade med hvad du skyder med, så længe dyret størrelse og kaliberen/kuglen er nogenlunde i balance.

Hvis jeg endelig skal anbefale noget andet, end den 270W du har forelsket dig i, vil det blive noget så kedeligt som en standart riffel med en god kikkert, kort lås og i kaliber 308W. Kaliberen har en vis indbygget præcision med moderate kugle vægte og kugle udvalget for .30 kaliberen er intet mindre end uendeligt. Den eneste ulempe er at den ikke er tilladt til jagt i visse lande (militær kaliber), men det problem er til at overse.

Og så har du fremover tilgang til billig ammunition på enhver jagt og på samtlige skydebane i landet[:o)].

Knæk og bræk Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#26
@nielsen

Køb du trygt den tikka når det er den du er faldet for. Der findes masser af ammunition der skyder godt. I starten brugte jeg Remmington Corelockt og med dem kunne jeg skyde 3 skudsgrupper på 25 mm med og det rækker fint til jagt. De kostede en 10'er per skrald og er udmærket til alt jagt herhjemme. Jeg er så siden begyndt at rulle selv, ikke for økonomiens skyld men for hyggens skyld.
Prøv om du ikke kan få lov at skyde lidt med tikkaen og mærk selv rekylen. Det er meget forskelligt hvordan folk opfatter den. Det nogen synes er frygteligt er der andre der ikke mærker nævneværdigt. Der er også stor forskel på rifler. Nogen sparker som en hest, mens andre med samme ladning har langt mindre rekyl. I samme riffel model vil jeg mene at rekylen er meget sammenligenlig i 270 win og 308 win.

@308 fanatikere :-)

Der findes faktisk andre glimrende kalibre også til nybegyndere. Jeg har aldrig forstået hvorfor man abosolut skal starte med en 308'er, for så når man bliver mere "erfaren" kan skifte til et andet kaliber. Ja hvis man vil skyde med ama eller tilsvarende billig/dårlig ammo er der en del penge at spare, men jeg vil hellere skyde 50 skud med kvaliammo end 100 med dårlig ammo, da jeg mener det er en del af træningen at man kan lave små skudgrupper. Jeg har 3 kammier der har forsøgt sig med ama. De 2 af dem kunne ikke lave grupper på under henholdsvis 6 cm (tikka) og 8 cm (sako) og den sidste havde svært ved at åbne låse efter skud (manlicher), men lavede ellers grupper på omkring 4 cm. De bruger alle bedre ammo nu. Ama fungere sikkert udmærket i nogen rifler, men er ikke altid vejen frem. De 2 af dem har i øvrigt skiftet kaliber. Den ene netop til 270 win pga den fladere kuglebane (muflon i bjergene i polen og tjekkiet hvilket ofte giver lange skudhold), og en til 30-06 hvilket har mindsket flugtafstandene på svinene på drivjagt i tyskland og polen. Det er ikke fordi 308 ikke kan bruges til dette men der findes andre kalibre.
Svar
#27
@skovfogedeleven

Det er ikke nødvendigvis halsløs gerning at anbefale 270 win fremfor eksempelvis 308 win. Manden skriver jo selv at patronprisen ikke betyder så meget...

Du vil ikke medregne Partisan da det efter din mening er lavkvalitetsammo----- men gerne Ama. Jeg vil nu også kalde ama lavkvalitet, med den erfaring jeg har med dem...
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by taby

@skovfogedeleven

Det er ikke nødvendigvis halsløs gerning at anbefale 270 win fremfor eksempelvis 308 win. Manden skriver jo selv at patronprisen ikke betyder så meget...



Med risiko for at blive kaldt overlegen, bedrevidende eller smagsdomnmer. Når manden spørger svarer vi udfra erfaring. Ellers var svaret ikke relevant.

Jeg kender ingen der er ligeglade med priserne når de først har brugt 20 skrald af 15 kroner bare til indskydning. vejen til så kun at skyde 20 skud pr banetur ligger lige for.

Hvis vi jægere gerne vil fremstå seriøse skal der træning til og det er ikke nok med 100 bønner om året.
jeg ville ønske jeg blev bedre af 100 skud om året, men fakta er bare anderledes.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#29
Kom nu ind i kampen...

En nybegynder skal squ da for fanden i hel.... ikke have en 270w

@supernielsen, brug nu indersiden af knolden og køb den S/L i 6,5x55 i Hunters. Den er svinebillig og "skidegod" hvis den da ikke allerede er solgt.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@supernielsen, brug nu indersiden af knolden og køb den S/L i 6,5x55 i Hunters. Den er svinebillig og "skidegod" hvis den da ikke allerede er solgt.



Når manden har ret har manden ret. Køb DEN!
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by taby

@nielsen

@308 fanatikere :-)

Der findes faktisk andre glimrende kalibre også til nybegyndere. Jeg har aldrig forstået hvorfor man abosolut skal starte med en 308'er, for så når man bliver mere "erfaren" kan skifte til et andet kaliber.



Det har intet med AMA at gøre... Prøv nu at læse hvad JEG skriver... Der findes kun 308win og 6,5x55 som 2 kalibre som er saglig god rådgivning til nybegyndere.

Citat:quote:

Originally posted by skovfogedelev Christensen

En ny jæger efter min mening kun 3 kalibre han skal bekymre sig... hvor af jeg stadig mener den ene skal fravælges.

Kalibre er som følger
6,5x55
308win
(30-06)

Der er billig ammunition, den kan fåes over alt. Der må skydes alt i danmark med dem.

Det vigtigste her er også de er rekylsvage... Altså 6,5x55 og 308win.. De har begge en relativ svag rekyl og er lette at håndtere for en nybegynder. En 30-06 har efter min mening for meget rekyl til at være en god begynder riffel. Specielt en med en skæfte udformning der gør den slår ekstra meget og med en hård bakkelit bagkappe kan give en nyjæger rekyl skræk som det kan tage ham lang tid at komme af med igen.

Hvilken rekyl en 270win har skal jeg ikke gøre mig klog på, har da skudt med den i t3 stainless, men ikke mere end en 3-4 skud. Men vigtigst af alt er træning ammunition er dyr! Træning ammunition har bare at være billig så man kan få brændt nogle skud af. Køb den ikke!

Derfor er min anbefaling vedrørene riffelkøb:
Brug hovedet og køb en 6,5x55 eller 308win!


I øvrigt, der findes ikke fantastisk kalibre... Der findes heller ikke dejlige kalibre. Det er romantisk pladder!
Hver kalibre har nogle fordele og ulemper der kan beskrives. De 4 vigtigste(groft sagt) ved valg af kaliber er lovgivning, rekyl, kugle hastighed og kuglevægt! Som nyjæger kan tilføjes ammunitions pris og tilgængelighed!


Ud fra det highlighted med rød lamme tæver 6,5x55 og 308win alt andet konkurrence i jorden.... Det er ingen som helst saglig grund til at vælge andet. Jeg har ikke set nogen som helst argumenter for 270win skulle være bedre til en nybegynder... Jeg ser en hel masse forsøg på at neglecere forskellen til 6,5x55 og 308win. Hvilket jeg finder ærgeligt trådstarter køber. Når der sidder en masse kompetente folk og forklare ham lige netop hvorfor 6,5x55 og 308win er gode valg.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#32
Nej, han skal ikke købe en 6,5x55 - efter 10,1 gram er der slukket og lukket, der er bare mere patron i en 308W.
Så er der noget af vælge imellem f.eks en større jysk våbenkræmmer har 29 rifler tilsalg i 308W under 6,000 kr.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#33
@christensen.

Det er så din og nogen andres mening at det eneste rigtige med 308/6,5x55, men det betyder ikke nødvendigvis at folk af anden mening er halsløse eller ikke holder god tone. Bigdane skriver han er startet med 270 win og er godt tilfreds. Jeg er godt nok startet med en 6,5x55 men den blev jeg aldrig rigtig glad for. Det var en Carl Gustav og den sparkede som en hest. Jeg havde så en kammi som har en sauer 202 outback i 270 win og den var behagelig at skyde med. Derfor købte jeg en 202'er syntetic i 270 win og siden er der kommet 1 9,3x62 pipe til. Det var det rigtige for mig.
Vi har så et par nye riffeljægere i omgangskredsen og de er også startet med 270 win og er begge meget tilfredse, og føler sig ikke dårligt rådgivet. Der er i øvrigt 1 mere på vej når han får jagttegn...
Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at en 308'er er et dårligt valg, den er faktisk udmærket til dansk jagt. Jeg kan bare ikke se den har nogen fordel fremfor f.eks 270win ud over en marginalt billigere træningsammo (og krum kuglebane ;-). Med marginalt billigere (omkring 3 kr per skrald på f.eks Norma Jaktmatch) mener jeg holdt op i mod udgifter ved at gå på jagt generelt. Jeg skyder selv omkring 200-300 skud med 270'eren årligt og ca 100 med 9,3'eren. Det er muligt det i nogens øjne ikke er nok til at være en habil skytte, men det går nu meget godt alligevel, og så udgør forskellen omkring 1000,- kr. og det er helt fint med mig.

Dette var sidste indlæg i denne tråd fra mig da jeg ikke vil ødelægge den gode tone yderligere....

Jeg troede faktisk kun det var BLASER- og SAUEREJERE der var SÅ religiøse, men det er der åbenbart også nogen 308win ejere der er ;-)

Held og lykke til Nielsen med den riffel han falder for og køber.

Mvh. Taby
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by taby

@christensen.

Det er så din og nogen andres mening at det eneste rigtige med 308/6,5x55, men det betyder ikke nødvendigvis at folk af anden mening er halsløse eller ikke holder god tone.


Når man begynder snakke om eksotiske kalibre som f.x. 7x64 i forbindelse med valg af riffel til nyjæger... Så giver man ikke god rådgivning. Det burde man selv kunne tænke sig til... og sådan noget pisser mig på godt dansk af. Det har aldrig været min intention at svine dig eller andre til!

Der er en nyjæger der ikke aner ret meget om riffelskydning og så henvender han sig på et forum af folk der bruger alt for meget af deres tid på rifler. Så må man som det mindste kunne forvente der gives kompetent rådgivning.

Citat:quote:

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at en 308'er er et dårligt valg, den er faktisk udmærket til dansk jagt. Jeg kan bare ikke se den har nogen fordel fremfor f.eks 270win ud over en marginalt billigere træningsammo (og krum kuglebane ;-).


Du har aldrig argumenteret for at 270win skulle være bedre. Hvorfor så vælge noget der er dårligere/dyre?

Citat:quote:

Med marginalt billigere (omkring 3 kr per skrald på f.eks Norma Jaktmatch)


Prisen mellem samme produkt er ikke interessant. Hvad den riffel ammunition du kommer til at skyde med koster er interessant. 270win 10,58kr/skud(jaktmatch) 308win 5,7kr/skud(skyttebutik) Det er en betydelig forskel.

Citat:quote:

mener jeg holdt op i mod udgifter ved at gå på jagt generelt.


Jagt er dyrt... Hvorfor gøre det dyrer uden nogen fornuftig grund?

Citat:quote:

Jeg skyder selv omkring 200-300 skud med 270'eren årligt og ca 100 med 9,3'eren. Det er muligt det i nogens øjne ikke er nok til at være en habil skytte, men det går nu meget godt alligevel, og så udgør forskellen omkring 1000,- kr. og det er helt fint med mig.


Du tager et helt forkert udgangspunkt. Du basere din rådgivning på hvad der er acceptabelt for DIG og ikke for nyjægeren... Det mener jeg er forkert. Der skal tages udgangspunkt i nyjægeren situation.

Citat:quote:

Dette var sidste indlæg i denne tråd fra mig da jeg ikke vil ødelægge den gode tone yderligere....


Taby hvis du vil skrive med på dette forum må det også forventes at du svare på indlæg adresseret til dig. Du må også være klar på at tage de tæsk der følger med. Jeg stiller også op til de tæsk du udeler til mig og svare på dem. Hvis du har et problem med min tone at debatere i er du velkommen til at kontakte moderatorne.

Citat:quote:

Jeg troede faktisk kun det var BLASER- og SAUEREJERE der var SÅ religiøse, men det er der åbenbart også nogen 308win ejere der er ;-)



Jeg er religiøs.... Dybt religiøs... Hvad angår den bedst mulig rådgivning til nyjægere. Jeg har ingen specielle interesse i nogen af kalibrene.

Derfor lader jeg min egen fetish for diverse riffel kalibre ligge på hylden når jeg rådgiver vedr. køb af ny riffel og basere mine råd på hvad der kan argumenteres sagligt for.

Jeg mener at det er vores opgave som ansvarlige jægere at henlede en nyjæger opmærksomhed på det kaliber der gør han må jæge alt i danmark med riflen, at risiko for han bliver rekyl skræk for riflen bliver minimeret, at der er et fornuftigt kugle udvalg, at prisen på trænings ammunition er så lav som mulig. At den samlede pakke for ham bliver så billig så mulig. Hvis der henledes opmærksomhed på en dyrer løsning skal det have en saglig grund.

270win har en lidt større kugle diameter og en lidt fladere bane end 6,5x55. Den er marginalt bedre... Teoretisk... I praktisk jagt kan du ikke argumentere for at man skal vælge mer udgiften ud fra nogen som helst egenskaber ved 270win for en nyjæger.

Det er her tråden helt knækker for mig. Du anbefaler at en nyjæger skal bruge ekstra penge i det lange løb på en kaliber der er marginalt teoretisk bedre... Det forstår jeg overhovedet ikke.

De penge skal han da netop spare så han kan komme på jagt for dem!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#35
Taby det jeg savner fra dig er:
En klar og saglig argumentation for hvad der er bedre ved 270win frem for 6,5x55 og 308win.

Den skal ikke indholde:
-Hvor glad du er for din
-hvor glad dine kammerater er for den
-at pris forskellen i ammunition er ligegyldigt.

De 2 første mener jeg ikke er relavente. Den sidste mener jeg er forkert.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#36
For Faen Christensen .... Du har jo ret. Fornuften kan kun pege på to mulige kaliber kandidater til en begynder, og det er 6,5x55 og 308W.

Når det er sagt, så skal man også have lov til at følge sit hjerte, i en eller anden udstrækning.
Det er altså surt og ligge på skydebanen med sin snus-fornuftige 6,5x55 og kigge misundeligt over på makkeren der liger ved siden af med præcis den kaliber man selv godt kunne have tænkt sig, men som man valgte fra, af den ene eller den anden grund.

Jeg har selv en 6,5x55 i mit våbenskab, og det der vil altid være. Andre kalibre kommer og går lidt hen af vejen, men 6,5'eren er der altid ..... sådan skal det være hjemme hos mig, men det betyder ikke at det er det rigtige for andre.

Min konklution: 6,5x55 eller 308W er det fornuftige valg (og lidt kedelige vil nogen sige).
Derudover er det jo et område der nærmest indbyder til religion, peditesse rytteri og flue knepperi ..... og vi elsker det [Big Grin]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by taby
[br Jeg er godt nok startet med en 6,5x55 men den blev jeg aldrig rigtig glad for. Det var en Carl Gustav og den sparkede som en hest. Mvh. Taby



Det har så mere med skæfteudformning end noget andet at gøre.

Bemærk at ingen har sagt noget negativt om riflen, ej heller patronen(270 win). Men alene påpeger det mere hensigtsmæssige i at vælge noget hvor kvalitets ammo til lave priser er lige om hjørnet.

Boede jeg i USA ville jeg foretrække 270 fremfor 6,5x55, men det gør jeg jo ikke og må tage mit valg efter virkeligheden.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#38
Valget er så nemt at man tror det er løgn[Wink]
Når du har et max på 6.000 kr. så er det da helt afgørende for dig at når du også skal træne at ammunitionen også er billig... så derfor køber du da en 6,5x55.
Husk jo mere rekyl... jo dårligere skyder du....

Siger en som blandt andet har 4 stk i dette fantastiske kaliber [8D]

Citat:quote:

Originally posted by supernielsen

Heej derude, jeg skal til at begynde på mit jagttegn her i september, og har derfor også kigget på riffel.. der er en del i min familie der har jagttegn, jeg er selv blevet ret vild med en tikka t3 lite 270 win, men de andre siger den muligvis har for høj rekyl, hva vil i mene ville være en god riffel til en nybegynder, jeg prisen må ikke komme højere end 6000 da det er mit budget lige nu Smile



"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#39
Jeg kan kun erklære mig enig i de sidste indlæg. Til jagt i Danmark kan du klare alt med 6.5 x 55 SM og til europæisk jagt (og det meste af det mere eksotiske) kan man klare sig med .308 Win. Jeg har selv begge kalibre og skyder ca. 1000 skud på langdistance og 2000 skud på kortdistance om året. Det er jo ikke noget ved at have et kaliber med flad kuglebane hvis man ikke får trænet nok til at kunne udnytte potentialet. Hvis man primært jager i Danmark, har jeg overmåde svært ved at se hvad glæde man har af kalibre som kun er er relativt få mm fladere ud til 200 m. Det er alligevel de færreste som skyder - eller har mulighed for at skyde på længere hold i Danmark.

Derfor er min klare anbefaling til nye riffeljægere altid enten 6.5x55 eller .308 (med en lille fordel til den sidste fordi den trods alt er mere alsidig).

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)