Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Småvildtjagt med riffel
#1
Jeg har driblet lidt rundt på nettet og kigget på jagtsider, og er specielt faldet over, at man andre steder i verden synes at dyrke småvildtjagt med riffel noget mere intensivt end vi gør her i landet, jf. f.eks. den amerikanske jagt på varmints. Jeg har derfor fået lyst til selv at gøre lidt mere ved dette. Ræve, krager og skader synes at være oplagte objekter, men måske der også er andre småvildtarter, der kan jages med riffel? Derfor:

1) Er der nogen, som dyrker småvildt jagt med riffel, og hvordan griber I det an rent praktisk? Listejagt eller anstandsjagt, i skov eller på mark?

2) Hvilke vildtarter jager I?

3) Hvilken riffel bruger I og i hvilket kaliber? Selv regner jeg med, at min CZ 527 i kaliber .222 rem. vil være et anvendeligt valg. Desuden må også salonriflen (Marlin 925 eller ombygget Otterup baneriffel, begge i .22 lr.) være muligheder.

4) Hvilke andre grejer bruger I?

5) Andre tips og tricks?

Jeg vender selvfølgelig tilbage med egne erfaringer når (hvis!) jeg får nogen.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Hej Lundgaard!

Rart at høre at der er andre der har samme "mærkelige tilbøjeligheder" som jeg.

Min småvildtjagt med riffel er hovedsageligt på ræv, og andet rovtøj, men jeg kan da også lade mig friste af f.eks. en hare.

Jagtmetoden er hovedsagelig anstandsjagt, hvor jeg oftest vælger en placering med gode oversigtsforhold (engarealer grænsende op til skov).

Jeg bruger cal: .220 Swift (se Forum "Praktisk Jagt - Rævejagt")

Du kan også hente inspiration (bortset fra de ALT for lange skudhold [xx(]) på http://www.varminthunter.org/

MVH
Swift - Member of the "Varmint Hunters Association"[IMG]br /[Image: intdecals1.jpg]
Svar
#3
Hej Lundgaard...

Jeg har skudt en del "Varmints" (læs krager, skader, ræv o.s.v.) med .222Rem og 22-250... Desuden har jeg brugt 22-250 til regulering af skarver! (Det er rigtig "Varminting".. liggende skydestilling, mange mål, mange forskellige afstande ud til bundgarnspælene, maks har dog været ca. 200m)

Jeg har også nedlagt fasan med 22-250....og ja.. den var faktisk helt intakt bortset fra lidt kødødelæggelse forrest på brystet... den smagte fremragende.[Big Grin]

Jeg har også brugt min 6,5x55 med lette kugler (95 grains Vmax, 108 grains Scenar) Det er en kombination der rækker meget langt, hvis man ellers har forholdene til det.

Jeg har altid dyrket denne form for jagt som "anstandsjagt", bortset fra skarverne, som man kunne pürche sig til langs skrænterne.
Altid næsten perfekte faste skydestillinger (bipod)/fast anlæg i hochsits eller lignende.

Jeg synes i den sammenhæng at diskussionen om skudafstande er interessant fordi man ved "varminting" ofte skyder på små mål, på lange hold. Det kræver meget træning, gerne "ude i tærrænet"
Min erfaring fra skarverne, som vi skød MANGE af, var at der var meget få anskydninger, primært fordi man kan tage sig tid til at afgive så perfekte skud som muligt, dermed bliver "etikken" i de lange skudhold også noget andet, jeg ser ikke noget mere chancebetonet i et omhyggeligt afgivet riffelskud på langt hold til f.eks en ræv, end samme ræv beskudt fornuftigt med hagl på en drivjagt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)