Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad startede vi/I egentlig med...???
#1
Nu er der - og har ofte tidligere været - ret intensiv debat om emnet "hvad er det optimale kaliber og skydetræ til en nybegynder". Og der er som bekendt mange meninger [Wink]

Men hvad var vores - og især alle I (ældre) er mest erfarnes - begynderriffel egentlig? Det kunne være om ikke andet så i hvert fald sjovt at høre. Én af de bedste riffelskytter, jeg kender, startede med en gammel Mauser 8x57JS. Den så alt andet end præcis og velskydende ud - men alt hvad han skød på døde øjeblikkeligt.....

Min egen startriffel var en winchester 70 cal. 308 med et ret lækkert costumskæfte og Leo Scandinavien 3-9x40. Fantastisk velskydende og ganske nydelig. Jeg fik alt for lidt for den, da jeg solgte den, og har fortrudt det lige siden[V]

Håber I er med på "spøgen" - selvom det er lidt i ugebladsgenren.

/bundgaard
Svar
#2
Jeg startede med en Zastava i 7x64 i 1992.

Fantastisk kaliber, som er meget mere udbredt sydpå en her i norden.
Den næste riffel jeg fik var en Kranj, med østrigske komponenter, kal 7mm Rem Mag. Siden da har jeg prøvet lidt forskelligt.

Er stadigvæk stor tilhænger af 7mm kugler til jagt, selv om jeg på nuværende tidspunkt ikke har noget i kal. 7mm.

Men det kommer![^]

Nu bruger jeg Tikka 595 308w til stort set al jagt.

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Jeg startede med en ældre sako forester kal 243 w, den var jeg mægtig glad for og inderst inde lovede jeg mig selv, at jeg aldrig ville sælge den[:I]. jeg købte den af en gl slagtermester som min far gik på jagt med. Så skete det en dag, i et svagt øjeblik at jeg fik lavet en byttehandel med min svoger[Sad]. Han lovede dog at han aldrig ville sælge den uden at jeg fik tilbudt den først, men han byttede den vidre for en "skide" swarowski kikkert[Sad!][Sad!]. I sidste uge var jeg en tur hos mertz i fakse hvor jeg købte min gamle riffel tilbage og nu bliver den hvor den er[:p]. hvor kan man være heldig --- gammel kærlighed ruster ikke [Wink]

vh/pedro

http://www.munthes.dk - gir størst velvær
http://www.munthes.dk - gir størst velvær
Svar
#4
35 Remington i Marlin 336C var min 1st riffel ...men over 100 yds/m...daarlig praecision med den. Kobt min 1st "boltgun" en .270 venstrehandet M 700 Remington i 1972 med 2x7 Redfield kikkerten.

Whitetail deer startet dieing.. [}Smile][Big Grin][Big Grin]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#5
Min var en Tikka M55 med 50 cm pibe (drivjagtsmodel) i kaliber 308 win monteret med en Zeiss diavari 1½-6x42 i optiloc montager.

En fin velskydende og velafbalanceret riffel, som jeg solgte til en ny riffeljæger i foråret - så den har fået endnu en "tur" som begynderriffel....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Min første riffel var en Ruger #1 i kaliber 30.06 sadlet med en Swarovski 2,2 - 9 X 42

Den solgte jeg til fordel for en magasin riffel da jeg begyndte at skyde feltskydning.

2 år efter købte jeg den tilbage igen og ompibede den til .223 nu med Leupold 6,5 - 20 X 40 EFR

Senere da jeg skulle besøge Eric A ompibede jeg den til .204 Ruger og den passer jo godt til en Ruger riffel [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Min den første var en Steyr M. fuldskæftet i kaliber 22-250

Efter mulighederne for kronvildt, gris og elg kom skiftede jeg til en Sauer 202 i 308 W

Den største fejl jeg har nogensinde har lavet var at skille mig af med den første ifm. Saueren - Ville ønske jeg havde beholdt den, men budgettet var desværre ikke til det dengang...
Svar
#8
Armalite M15A4 SOF cal. 5,56 x 45 NATO - jeg fortryder faktisk at jeg solgte den......
[Image: L1020475.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#9
Startede med en Parker hale 270 win for 10 år siden.
Har den stadig, dog er den blevet bygget godt og grundigt om, med aftagelig magasin fra sauer 202, gummi skæfte fra Houge, og ny pibe fra gammeltoft. Har haft en Sako 75 kal. 223, men den blev solgt efter 2 år.
Nu har Parkeren dog fået selskab af en Remington 700 kal. 8 MM Rem. Magnum[:p]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
Nu har jeg ikke mange år på bagen.. Endnu.
Men da jeg bestod riffelprøven fik jeg min fars Voere Titan II 6.5x55 da han ville have en S&L 7mm Rem. Voere'en den har vist sig at skyde fint nok til mig.
Dog er jeg af person, en der gerne vil være sikker i sin sag, og derfor vil jeg også gerne have noget kraftigere (selvom det måske ikke er nødvendigt. You know.. Back-up) såsom en 7mm Rem.

Startede forresten ud med en platicriffel fra fabrikanten Fættter BR i kaliber 0-og-niks da jeg var 6-7 år [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#11
Otterup baneriffel - såkaldt præmieriffel udsat af DDSG&I.

Vandt den for ca. 40 år siden.

Fik den bygget om hos Korsholm - har den endnu, og den tjener nu som
begynderriffel for min ældste søn. (med den 5. pibe - cal. 6.5x55)

Min foretrukne i dag er en Schultz Larsen Otterup Mod. 100DL - 300 wm.
mvh
Svar
#12
Også baneriffel her - 6.5x55
Har nok skudt de første 10-12.000 skud af med den.

Men den første centerfire jeg skød med, var som otteårig... Krag Jørgensen M89, 8x58R og skød 27 skud med den (30skuds pakke, og far skød de første tre).

Elsker den riffel over alt på jorden - fordi den har været på både grønlandsk og dansk side af familien siden sidst i 60'erne.

Og nu har jeg arvet den efter far... ville nu hellere have haft ham. =o(

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
[:p]Min første (og eneste) riffel er S&L DL97 i 6,5x55 (med lang og semityk pibe)m. Swarovski 3-12*50 på ryggen. Har efterfølgende invetereret i 9,3x62 pibe til det grove arbejde [}Smile]..
Selvom det kun er blevet til ca. 700 træningsskud i de 2 år er jeg super tilfreds, og satser på det bliver en "livsledsagerske"[:I] for min vedkomne...
Superpræcis.. Satte igår 7 (hurtige) skrald på 100m så de kunne dækkes af 2 makeringsmærker...[:p] Og grunden til at der skulle to til var ikke riflens skyld, men nog nærmere blæsevejret og skyttens...[:I][:I]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#14
min første riffel var en ombygget Husquarna militær riffel i cal. 6,5x55 som jeg fik sat et Timney aftræk på. Skød mine 3 første bukke med den. Jeg gav 1000 kr. for den og skulle desuden slå græs en sæson igennem for ham jeg købte den af. Den var faktisk temmelig præcis. Den blev givet i bytte for en anden riffel og det har jeg sku frtrudt lige siden!! de 1000-1500 jeg fik for dem kunne jeg vist godt have undværet...[V]
Svar
#15
Hej.
jeg startede med en Midland i kaliber 30 06 med en Miruko kikkert,den sparkede som en hest,men skød da mine første bukke med den,efterfølgende har jeg haft Parker Hale 243,Voere 3006,Varberger 308,Brno Fox 222,Browning Europian 6,5x55,Sauer 202 6,5x55 og 9,3x62 og nu har jeg så en Steyr Mannlicher i det for nogle autistiske kaliber 6,5x57 og går med store overvejelser om at købe en magen til i kaliber 7x64 til det større vildt.
Men lidt sjovt at se hvor mange der er startet med andre kalibre end 6,5x55 og 308 og stadig har lært at skyde[Big Grin].
MVH
LØVIG
Svar
#16
Min første var en Voere, en Mauser model. Kaliberet var en 30-06. På ryggen en Pecar 4-10x52. Et rigtigt tyskersæt.
Den skød godt, men strøg under strenge tider.
Nu står der lidt af hvert i skabet, men der handles stadig. Gad vide om jeg nogensinde finder det helt rigtige[:o)]

K&B

Michael
Svar
#17
Først fik jeg bæretilladelse til min fars Steyr Manlicher 308w og fik så senere min egen Mauser M96 (strait pull) i 6,5x55. Begge højre rifler. Min første links var min S&L med 308w og 9,3x62
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Min første riffel var en brugt fuldskæftet sauer 80 med en nickel 1,5-6x42 kikkert på ryggen i kaliber .308. Kikkerten er efterfølgende skiftet. Siden er der kommet andre rifler i skabet, men saueren bliver da det stadig ofte er den der kommer ud af skabet.
Svar
#19
min første var en paker hale i 30.06 ikke nogen fornøjelse for en nybegynder skiftede den ud med en fuldskæftet carl gustav i 6,5x55 dejlig rifel men kunne bruges på elgbanen var for træg at repetere med skiftede til tikka 590 i 308 er super glad for den så den bilver hos mig fermover[Smile]

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#20
[Image: DSC03885.jpg]
Den Grå Ulv

Startede som halvgammel ny-riffeljæger i 2007 med en ny Sauer 202 6,5X55 med en Zeiss 3-9X40 uden lys.Der blev kælet for sublim låsegang og god præcision. Sættet blev solgt i frustration og raseri over den arrogante modtagelse, som nogle blev mødt med, når de havde haft ufrivillige skudafgange.
Afløseren blev Sako Bavarian 6,5X55. Først med en Zeiss 3-10X50 med lys og senere med Swarovski Z6i 3-18X50 BT. Det fine(og for lave) Bavarian skæfte blev solgt og afløst af et hjemmebrygget laminatskæfte. Skyderen bærer i dag navnet Den Grå Ulv, og den er MEGET svær at passere, når det gælder førstevalget til jagt i Sverige.
Næste projekt er Single Shot til danske bukke. Har 2 fine Tell i skabet, hvoraf den ene skal i særeje [Big Grin] Jeg vil formentlig også, en dag, bære en Benelli Argo Comfortech 30.06 på drivjagt.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)