Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtkniv
#1
Jeg er nybegynder på jagtområdet, og står overfor at skulle købe mig en jagtkniv. Jeg har aldrig været med til at brække et dyr, så derfor beder jeg om råd fra nogle af jer med mere erfaring. Jeg har bl.a. disse spørgsmål:

- Er en dolk med fast klinge eller en foldekniv bedst?
- Hvor lang bør klingen ca. være?
- Er det en fordel med klinger der har det lille "hak" som bugåbner, se f.eks. her: http://jagtkompagniet.dk/udrustning-58/k...r-180.html
- Andre ting jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen
Erik
Svar
#2
Er en dolk med fast klinge eller en foldekniv bedst? Hvis foldekniven er med lås er det et spørgsmål om hvad du helst selv vil have
- Hvor lang bør klingen ca. være? Der er ingen grund til en "Rambo", jeg foretrækker en klingelængde så min pegefinger kan nå foran spidsen (7-8 cm) på den måde undgår man at spidsen snitter indvoldene
- Er det en fordel med klinger der har det lille "hak" som bugåbner, se f.eks. her: http://jagtkompagniet.dk/udrustning-58/k...r-180.html Har aldrig prøvet sådan en, men klarer mig udmærket uden

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#3
Jeg er generelt enig med Kima, men jeg har dog for nylig erhvervet mig en kniv med bugåbner. Den gør det lettere at åbne bugen uden at snitte i involde, men det er absolut til at klare uden.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Hej Erik

Jeg foretrækker dolk.
Foldeknive har en tendens til at blive fyldt med afskårne hår, blodrester osv. Dolken er nemmere at rengøre efter brug.
Bladlængde: 7-8 cm er en rigtig god størrelse (evt. 6.9 cm, så du ikke kommer i klemme med bent betjent [Big Grin])