Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtkniv
#1
Jeg er nybegynder på jagtområdet, og står overfor at skulle købe mig en jagtkniv. Jeg har aldrig været med til at brække et dyr, så derfor beder jeg om råd fra nogle af jer med mere erfaring. Jeg har bl.a. disse spørgsmål:

- Er en dolk med fast klinge eller en foldekniv bedst?
- Hvor lang bør klingen ca. være?
- Er det en fordel med klinger der har det lille "hak" som bugåbner, se f.eks. her: http://jagtkompagniet.dk/udrustning-58/k...r-180.html
- Andre ting jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen
Erik
Svar
#2
Er en dolk med fast klinge eller en foldekniv bedst? Hvis foldekniven er med lås er det et spørgsmål om hvad du helst selv vil have
- Hvor lang bør klingen ca. være? Der er ingen grund til en "Rambo", jeg foretrækker en klingelængde så min pegefinger kan nå foran spidsen (7-8 cm) på den måde undgår man at spidsen snitter indvoldene
- Er det en fordel med klinger der har det lille "hak" som bugåbner, se f.eks. her: http://jagtkompagniet.dk/udrustning-58/k...r-180.html Har aldrig prøvet sådan en, men klarer mig udmærket uden

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#3
Jeg er generelt enig med Kima, men jeg har dog for nylig erhvervet mig en kniv med bugåbner. Den gør det lettere at åbne bugen uden at snitte i involde, men det er absolut til at klare uden.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Hej Erik

Jeg foretrækker dolk.
Foldeknive har en tendens til at blive fyldt med afskårne hår, blodrester osv. Dolken er nemmere at rengøre efter brug.
Bladlængde: 7-8 cm er en rigtig god størrelse (evt. 6.9 cm, så du ikke kommer i klemme med bent betjent [Big Grin])
Den størrelse giver muligheden for at lægge knivspidsen på fingerens blomme når du skal skære bugen op.
Du kan få rigtig mange superfede knive, eller tage springet og lave din egen hvis du har modet (og tiden) til at gøre det.
Jeg har lavet flere knive og foræret dem alle væk.
Det er rigtig sjov så at se når man er på jagt og en af dem hiver kniven du lavede frem og begynder at brække et dyr.

Hvis du bor i københavnsområdet kan du starte her:
http://knivlauget.dk/.

Held og lykke med din nye kniv

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#5
Hvis jeg skulle købe en ny jagtkniv idag, ville jeg vælge en EKA swingblade. Mikkel (yeti) har en lille video på sin blog om den kniv.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Jeg synes en kniv hurtigt bliver for langt, det meste af tiden går jeg med en lille folde kniv på 5 cm, den er så spids og tynd at jeg kan stikke et rådyr i nakken.

Men jeg har også en dolk som også har vist fordele.

Efterhånden er det således at hvis jeg skal gå med riffel tager jeg den lille kniv for at den ikke skal sidde i vejen, og når jeg går med hund bruger jeg jagtkniven.
Nu behøves din første kniv ikke at være så kostbar at du ikke har råd til en mere, prøv dig lidt frem og når du ved hvad du vil så kan du ønske dig en af de håndlavet.

Ps. hold dig fra Buck de er bliver meget hurtigt sløve.

KR

If you pay with penuts.

You only get monkeys
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#7
Mange tak til jer alle. Godt at kunne høste af jeres erfaring.
Jeg konkluderer på baggrund af jeres oplysninger, at jeg skal se efter en dolk med 6 - 8 cm klinge, gerne med opbrækker funktion men det er ikke et must.

Tak igen...
Erik
Svar
#8
@Kim, mht. Buck knive der blive hurtigt sløve, det komme meget an på, hvilket stål du anskaffer. Køber du en med 420 stål, ja, så kan du have ret (men det gælder alle knive med dette stål), men går du efter en kniv med et kvalitetsstål, som f.eks. 154CM, ATS-34 eller lignende, så holder kniven skæret, uanset fabrikat.
Svar
#9
Ps. hold dig fra Buck de er bliver meget hurtigt sløve.

KR

If you pay with penuts.

You only get monkeys
[/quote]
Det er ikke min erfaring.

Jeg har en af deres skedeknive og den brækker snildt 20 stykker råvildt inden jeg begynder at overveje slibning. Derudover har jeg nogle stykker af deres foldeknive.

Hvis du sliber dine knive i en vinkel på f.eks. 15 grader, så får du en kniv der er meget skarp, men ikke holder skæret ret længe.

Derfor er mine jagtknive altid slebet med en vinkel på 25 - 30 grader. Du kan måske ikke barbere dig med den men den holder skæret meget lang tid.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#10
Jeg har den Buck foldkniv der altid er på tilbud til 399 kr. hvilket stål den er af ved jeg ikke, men jeg har slebet og slebet på alle mine sten og i alle vinkler, den dur ikke.

Jeg har mindst 4 andre knive som jeg godt kan slibe udover min køkkenknive som jeg også sliber selv.

Derfor synes jeg ikke de kan anbefales.

KR

If you pay with penuts.

You only get monkeys
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#11
Fällkniven er det, eneste der at bruge.....

http://www.fallkniven.com/phk/us-phk.htm

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#12
Mit bedste bud på en jagtkniv der er god til det hele er en Eka SwingBlade.

Her er en lille video hvor jeg bruger kniven.

http://www.youtube.com/watch?v=k-CBk7CH-vc

Det eneste jeg ikke kan lide ved kniven er at den har fortrængt de fine håndlavede knive jeg ellers gik med når jeg var på jagt.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Posted by EGJ/Kima/Skovfogedelev Christensen

Er en dolk med fast klinge eller en foldekniv bedst? Hvis foldekniven er med lås er det et spørgsmål om hvad du helst selv vil have Enig, lige for at pointere, en foldekviv uden lås er ikke god.
- Hvor lang bør klingen ca. være? Der er ingen grund til en "Rambo", jeg foretrækker en klingelængde så min pegefinger kan nå foran spidsen (7-8 cm) på den måde undgår man at spidsen snitter indvoldene Min erfaring er rambo knive er uanvendelige. 7-8 cm er meget fornuftigt
- Er det en fordel med klinger der har det lille "hak" som bugåbner, se f.eks. her: http://jagtkompagniet.dk/udrustning-58/k...r-180.html Har aldrig prøvet sådan en, men klarer mig udmærket uden Jeg benytter personligt denne http://jagtkompagniet.dk/udrustning-58/k...n-182.html , stål kvaliteten er ikke i top, men hvis man sliber den reglmæssigt, så klare den jobbet. Den har bugåbner som en ekstra klinge, hvilket jeg er glad for. Jeg har ikke rigtigt fidus til det med hakket i kniven, men har aldrig prøvet det. Når jeg har brugt kniven ryger den i opvaskeren, og kommer ren ud igen.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)