Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308 win Norma 202 krudt ?
#1
Hej

Inspireret af min susces på langeland i søndags [Big Grin] med en andenplads, er jeg begyndt at arbejde på en ladning til min 308 win med en Nosler Ballistic Tip i 125 grain, der er jo ingen gund til at skyde med 300 wby til sådanne konkurrancer[^]

Når jeg kigger i den Norske ladebok skulle jeg kunne lade med Normas 202 krudt fra 46 grain til 51 grain ved 50 grain er hylstret fuldt så de 51 grain kan ikke være i hylstret[}Smile] kan det være rigtigt ??.
Jeg har nu lavet 3 forskellige ladninger 46,48,50 grain.
50 grain ladningen er komprimeret, det står der ikke noget om i Ladebogen ?
Er jeg på glat Is og ryger lortet i luften imorgen når ladningerne skal testes ??

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#2
Hvis du anvender et langt "drop tube" og evt. vibrerer hylsteret med en barbermaskine, skal du nok få plads til det hele. Husk at trykvurdere hver ladning for sig.
Når jeg nærmer mig max ladning, øger jeg kun med ½-1 grain af gangen.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
til den lette kugle, ville jeg vælge N 200 eller N 201... 202 er bedre egnet til 165-200 grains området...

nogle vil påstå, at du sagtens kan bruge 202... det kan du også, du kunne også bruge mrp... men det er bare et dårligere valg... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Davs-Claus

Der er lige en ting ved den "store norske", hvis den er fra før 1995, så har du plads og måske også trykproblemer med Normakrudt.

Den jeg har er fra før Norma ændrede på deres brændværdier, eller hvad de nu ændrede på. [}Smile]

Fakta er at det "gamle" krudt fyldte mindre ved samme vægt og havde mindre energi. Jeg måtte til eksempel gå et grain ned, da jeg skød med .222'er, ellers kunne krudtet ikke være i hylsteret.

Deres max. ladninger skal man ikke gå ligepå, da nogle ef dem er ret "krydrede".

Der er i bogen beskrevet hvordan du kan lave trykvurdering, ved at anvende referancehylstre og måle dem med micrometerskrue.

Det er ret spændende at arbejde med. Jeg hævede mine 6,5 x 55 Megakugler til en hastighed jeg ikke vil nævne her, ved at molycoate dem og trykmåle dem hvor jeg anvendte Diamondlines hylstre som basis.

God fornøjelse [:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
I Norma's ladebog anbefaler de som doktoren siger 200-201 op til 150 gr.

Jeg bruger selv 48.5gr. 202 til mine 150 gr. ballistic silver tip.
Ved 48.5 gr. krudt er der ca. 5mm luft i hylstret.

Mvh.

mp@dralf.dk

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Mvh.

mp
Svar
#6
Den udgave af den store norske jeg har er fra 1995. den angiver de ladedata jeg prøver med.
Vender tilbage efter test imorgen Torsdag.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#7
husk hastighedsmåler og solbriller... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Jeg har nu fået testet alle 3 ladninger og den mindste ladning, den med 46 grain Norma 202 gav den bedste gruppe. 3 af 4 skud inden for en cirkel på 19mm alle 4 skud inden for en cirkel på 28 mm målt fra yderkant af kugle træf. med andre ord så kunne en skive på 28 mm dække alle 4 skud.

Der var lidt større spredning på de andre ladninger.'

Nu vil jeg så prøve at lave en 10 stykker med 46 grain og teste dem igen.

Der var ingen overtrykstegn ved nogen af ladningerne.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#9
Hej Claus

Ja det er jo ikke sikkert at det er den hårdeste ladning, der skyder bedst. Men den du har fundet er jo så også den mest behagelige at skulle skyde mange skud med. (Jeg ved det er peanuts i forhold til din Weatherby) [Big Grin]

Nu kan du så prøve at optimere sættedybden, det kan også læres ved at nærstudere "norsken". Husk at tjekke om patronerne kan være i magasinet, hvis du har stor friflugt der skal udnyttes.

Og så er det på skydebanen, dirty job, but someone's gotta do IT ...

Der findes faktisk ingen problemer der ikke kan skydes væk [:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

[green]

Nu kan du så prøve at optimere sættedybden, det kan også læres ved at nærstudere "norsken". Husk at tjekke om patronerne kan være i magasinet, hvis du har stor friflugt der skal udnyttes.



men inden der fifles med sættedybden, så er den rigtige fremgangsmåde, at afprøve de 2 andre krudttyper... præcision opnåes bedst ved systematik og udelukkelsesmetode... er der ikke nogen standart ladning (og længde) der er tilfredsstillende, så går man videre til næste trick... alt andet er noget rod... og man går måske glip af en god ladning...

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#11
Med hensyn til sættedybden er der ikke så mange muligheder da en 125 grains kugle i en cal. 30 ikke er ret lang, jeg har sat kuglen så langt fremme at den kun lige sidder godt fast i hylstret, og jo jeg checket friflugten.

Nu mangler jeg bare at prøve med Normas 200, krudt der kunne jeg måske få lidt mere hastighed på, spændene at se om det så går ud over præcisionen.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)