Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vand
#1
Hvad betyder vand for træfpunktet? Med det mener jeg, at jeg tager på jagt når arbejdet, konen og alt andet står i stjernernes tegn, hvilke vil sige at når lejligheden byder sig tager jeg af sted.

Det gør jeg ligemeget hvad vejr der forefindes i de vestjydske skove, men jeg har ofte tænkt på hvor meget regnen/vandet har at sige når det nu styrter ned.

Jeg prøver at lukke hermetisk for alle de huller der findes i min riffel. Det være sig med forskelligt slags tape, hansker ja sågar den lokale købmand fik røde øre, da jeg købte en pakke kondomer. Han var velvidende om, at min kone var i 6 mdr, og en spændende del rygter blev derved affødt i vores lille lokalsamfund.

Ofte er mig og min riffel usædvanlig våde, så mit spørgsmål drejer sig om: Har patronen kraft nok til at "puste" løbet rent, før projektilet kommer slentrende, og hvis ikke, er der så tydelig (Jagtmæssigt) ændring af træfpunktet.

Jeg har jagt et sted, hvor 200 meters skud ikke er normalen, men heller ikke helt usædvanlige, det er oftes krondyr jeg jager og kaliberen er 300 WSM (swift scirocco 165 gr.). Riflen er en sako hunter 75 L, og kikkerten er en Zeiss 3-12x56 V.

I skydebænk, hvor jeg ikke har nogen indflydelse der er værd at tale om, skyder grejet næsten hul i hul på 100 meter.

Venligst

Jenslp
Svar
#2
Hej jens, du kunne have sparet dig for en del opmærksomhed ved at købe de der små vandballonger istedet for kondomer, de passer glimrende på piben og er meget billigere.

Det med vandets indflydelse tør jeg ikke byde ind på, men har selv spekuleret på konsekvensen hver gang jeg har været på post i silende regn.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#3
Hej Jens,
du kan bære tage en sprøjte (sådan en narkomanerne bruger) med på skydebanen, og bare tage en dråbe ned i løbet. Du vil opdage, at der skal ikke meget til at ændre træftpunktet. Prøv med lidt forskelligt, en dråbe, to dråber, tre dråber.

Du behøver ikke at tage en kondom eller en pose over løbet. Du kan bare klistre et stykke isoler-bånd på løb. Det har ingen indvirkning på skud eller præcision. Det kan du også afpøve på skydebanen.

mvh. JOhannes
Svar
#4
Hej Johannes

Jeg har brugt tape før i tiden, men riflen er udstyret med rekylbremse, og derved er der jo noget af et "klippeklistre" arbejde.

Venligst

Jenslp
Svar
#5
hi....hi..

Med den kaliber OG en mundingsbremse... så er der nok ikke meget tilbage af en "black Mamba"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Vanddråber i piben er noget SKIDT... ikke nok med at det påvirker præcisionen.. Vand kan ikke trykkes sammen og du kan derfor risikere et såkaldt "hydraulisk slag" som KAN bule piben indefra?

Jeg har aldrig set det i praksis, men risikoen er der!

Vand i kammeret sammen med patronen er heller ikke godt....

Andre steder i riflen er vand bare irriterende....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
husk at kondomerne eller balongerne skal være røde[:I] for så tror dyrene du skydder med løst krudt[Big Grin][Big Grin]

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#7
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin] Er færdig af grin.

MVH

Jenslp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)