Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gigt
#1
Jeg har en lab på 8½ år som efterhånden er lidt medtaget af gigten. Dyrlægen har forslået at ændre foderet, da vi i øjeblikket ikke bruger deres. Men det har jeg jo efterhånden hørt på 8½ år, hvis ikke lige vi på brugte det som pågældende dyrlæge solgte. Derfor er jeg blevet immun overfor det råd, uagtet at det måske er temmelig godt råd. Jeg snakkede med en for nyligt, som anbefalede at købe et almindeligt gigtmiddel til mennesker der handles i håndkøb. Men er der nogen herinde, der har gode erfaringer med midler der kan lindre gigten hos hunde? Det ser ikke ud til at han lider, men har trækker altså lidt på det ene ben. Så jeg syntes altså det er lige tidligt nok at aflive ham. Han er stadig lige fjollet når vi finder halsbåndet med klokken frem, og energien fejler ikke noget når vi er af sted.

Er der nogen der har gode erfaringer?

Mvh

Christian
Svar
#2
Hej Cfr.
Du skal have fat i noget glucosamin,det virker fantastisk,har selv en lab på 10 år der får det dagligt,og det hjælper helt klart på ham,jeg har også en formel etter der har døjet meget med water tail,men efter han fik glucosamin er det faktisk forsvundet,du kan købe det over nettet hos Hike,alternativt kan du købe noget der hedder Vital-Animin,det virker også ret godt,håber du kan bruge rådet.
MVH
LØVIG
Svar
#3
Vi har en lab på 12½ der her den 1. sep gik på pension, svært gigtplaget, nedsat syn og dårlig hørelse (ikke at forveksle med ulydighed [:o)] ). Efter vi i et par år har prøvet med glucosamin og andre helsekost produkter, bruger vi nu et gigtpræp. der hedder Metacam. Det er som at få en ny hund [Smile] når den kommer på det.
Metacam er dyrlæge ordineret og bestemt ikke billigt, men det har da give ham et par ektra år som aktiv jagthund.

Mvh Lars

Jeg er ligeglad med hvad du skyder med, bare du kan ramme med det
Jeg er ligeglad med hvad du skyder med, bare du kan ramme med det
Svar
#4
Jeg er dyrlæge, og jeg solgte i nogle år glucosamin til gigtpatienter, fordi der var forskningsresultater der tydede på, at det hjalp lige så godt som smertestillende midler (Metcam), og det er uden de bivirkninger der kan følge med smertestillende medicin.

Så kom der ny forskning frem som viste, at det ingen effekt har, og i konsekvens deraf ville jeg ikke sælge det mere. Nu er det et par år siden jeg solgt min klinik, så jeg ved ikke hvad der er sandheden om glucosamin for tiden. Metacam virker tit godt, men det er jo "kun" symptombehandling.

Det kan være ret svært at vide om en bestemt behandling virker eller ej, fordi gigt har det med at komme i ture hvor det er slemt, afløst af perioder hvor det er bedre. Så hvis man behandler med et nyt præparat samtidig med, at det bliver bedre en overgang, kan man nemt konkludere forkert. Derfor er man nødt til at orientere sig om, hvad forskerne finder ud af hvis man vil gøre det bedst mulige.

Hvad foderet angår, så er der mange fabrikanter der laver glimrende produkter til ældre hunde. Køb det du har tillid til, det er vist det bedste råd man kan give.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Dyr-doktor har ret, Glucosamin virker ikke!

Stoffet bliver storset ikke brugt mere, da nyere kliniske studier viser, at præparatet ingen eller kun beskeden effekt har på smerter ved ledgigt.
Langtidsstudier ved knægigt har vist en lille statistisk, men ingen klinisk signifikant reduktion i det radiologisk påviste brusktab over 3 år. Ved hoftegigt tyder foreliggende data ikke på effekt af glucosamin.

Gigtbehandling er utaknemlig, og behandlingsmulighederne er begrænsede, og der findes ikke mange alternativer til symptombehandling.

Men NSAID(Metcam/Meloxicam) er nok det bedste bud. Meloxicam er receptpligtig.

Jeg skal sige, at jeg ikke er dyrlæge, men arbejder mest med mennesker. Men der er vel ikke meget forskel?

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#6
Hej.
Så må både min hund og jeg være ramt af placebo effekten,da glucosamin virker på os begge[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#7
@ Løvig.
Kan kun give dig ret, jeg vil nødig undværer min tre kapsler Glucoamin dagligt. Fik det anbefalet, da jeg lider af Osteberose (klogle afkalkning)Og kan kun sige det har gjort at mine smerter i ryggen er aftaget meget, efter jeg hade taget dem i en´ tre månder. Ikke sagt jeg er smerte fri, men hjælper gør de.

Midtfyns Bøsse & Skæftemager

WWW://GunOlsen.dk

Mvh Skotten

Hunt whit passion not of greediness.


Svar
#8
Dejligt at det virker hos nogle, trods forsknings modsatte resultater, individerne er heldigvis porskellige.

Det skal I ikke være kede af, men bare fortsatte med Jeres medicin, og glæde Jer over, at det virker på Jer.

Som sagt, er gigt utaknemmelig sygdom, og i skal bare holde fast i det, der hjælper, også selv om det var placebo.

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Jeg mener gigt bliver brugt som samlebetegnelse for en hel masse forskellige lidelser. Lige fra let nedsat smørende effekt i ledvæsken til den grimme skurren af knogle mod knogle når al brusk er væk.

Det kan fint passe, at glucosamin hjælper på visse af tilstandende, men ikke på så mange så det kan ses i de større undersøgelser. Så måske får vi i fremtiden nogle retningslinier hvor vi kan bruge det til de rigtige tilfælde, så bliver problemet bare at afgøre, hvornår vi står med dem.

Indtil da, kan det da være en god ide at starte med f.eks. glucosamin og fiskeolie, det er jo sundt og skader ikke. jeg ville bare ikke være bekendt at sælge det med løfte om bedring, når der tilsyneladende ikke længere var belæg for det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Mange tak for de gode og konstruktive svar. Jeg starter ud med glucosamin, og evt. noget fiskeolie eller noget foder med fiskeolie i. Tager jeg fejl, når jeg mener at man ikke bare kan give dem olie i foderet, men at det skal indeholdes i foderet? Hvor mange mg glucosamin skal sådan en lab have om dagen?

Med venlig hilsen

Christian
Svar
#11
Hej CFR.
Der plejer at være vedlagt en måleske og en beskrivelse af hvor meget pr kg kropsvægt de skal have.
MVH
LØVIG
Svar
#12
Jeg har en hund med dårlige albuer, og har lige bestilt et produkt der hedder Mobility oil fra dette firma

http://www.sonderskovmolle.dk/index.action

Jeg ved godt det ikke hjælper i længden, men kan det gøre en lille forskel i hans hverdag tager vi det med også.
Svar
#13
Jeg syntes lige jeg vil komme med en opfølgning på hvad der er sket med min hund. Jeg syntes faktisk, at det blev værre med gigten efter jeg havde sendt mit første indlæg, så jeg skyndte mig ned og købte noget glucosamin. Efter en uge gik det bedre, og efter to kunne jeg ikke længere se, at han trak på benet. Det er muligt, at det skyldes at sygdommen går op og ned, men hvorom alting er, så er det sørme rart at se en hund der ikke længere trækker på det ene ben. Det er ikke sikkert, at alle vil opleve samme positive resultater som jeg har oplevet, men jeg er godt nok imponeret over forskellen. [Smile]

Med venlig hilsen

Christian
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)