Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opbevaring af projektiler
#1
hej er der nogen der ved om man må opbevare projektiler
til genladning i et almindeligt skab eller de skal de låses inde
i et skaffo blå skab, og hvor mange må man have liggende
hilsen basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
De skal sandsynligvis i Skafor blå skabet. Det følger muligvis indirekte af, at projektiler er med under definitionen på ammunition i våbenloven. Og ammunition skal i Skafor skabet.
Citat:quote:

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som ...
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som ...
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

Og fra § 21 i våbenbekendtgørelsen:
Citat:quote:

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Når jeg siger "muligvis" og "sandsynligvis" er det fordi der mig bekendt endnu ikke er retspraksis på området. Så vi ved ikke endnu om reglerne skal forstås på den måde, men jeg bliver ikke den der finder ud af det. Jeg smider bare projektilerne i skabet.
Til gengæld er der mig bekendt ingen antalsmæssig begrænsning på, hvor mange du må have. Så fyld bare skabet op [Big Grin]
Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Hhhmmm, hvad så med hylstre ? dem har jeg ikke tænkt mig at låse inde. Jeg kender heller ikke retspraksis, men hylstre står jo i spande rundt på alle skydebaner. Kigger man ved Korsholm er krudt i et våbenskab. Fabriksladede patroner er i området med gitter for, sammen med våben. Projektiler og hylstre er bare i et træskab med glaslåger uden for rummet med gitter der lukkes efter lukketid. Det tolker jeg sådan at der ses lidt mildere på hylstra og projektiler.

Mvh. Ole
Svar
#4
Der er ihvertfald allerede én emsig betjent på et våbenkontor der har krævet hylstre i Skafor blå skab. Og han har muligvis ret i sin tolkning.

Vi har haft diskussionen før, og en af deltagerne gik prompte til Justitsministeriet for at få tingene afklaret. Så JM er klar over problemet. Men derfra og så til at løse det kan der godt være et stykke vej. Indtil da står mine hylstre også i skabet, men det er muligvis "overkill", det ved jeg ikke.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...opbevaring
mvh
Svar
#6
Det er godt utroligt med hylstre. Jeg vil skynde mig at låse mit jagthorn inde - den er også af messing [Sad!]

Mvh. Ole
Svar
#7
Hvordan slipper man af med de tomme hylstre. [?]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Hvordan slipper man af med de tomme hylstre. [?]

[Image: ajbutton1.gif]




Ved at fylde noget i dem igen [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Hvis det er i kalibre jeg kan bruge, vil jeg meget gerne aftage hylstre (308, 7mmRM,300 WM, 45/70 samt mere sjældne kalibre) Jeg har lige investeret i et ekstra skab, så jeg kan have dem under lås.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
@MAX - Du har selv lært mig at hylstre bliver slidt op på et tidspunkt[:o)] - men ellers har du da ret [Wink]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#11
Ja, og naar de er revnet er de vel som saadan set 'destrueret' Klemmer man den saa flade med en tang er man vel paa den sikre side naar de gaar med renovationen til offentligt genbrug. Samler man nok kan man maaske saelge dem til en skrothandler, men saa skal man nok have riiigtige mange.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Hej jeg har lige talt med våbenkontoret i Aarhus og de siger at, Projektiler og hylstre ikke er amunition og skal derfor nødvendigvis ikke låses inde i et skaffo blå skab ,men de skal være i et aflåst gemme,
et aflåst rum hvor der er et aflåst skab der ikke kan ses udefra
det skulle være ok ifølge Aarhus og man må gerne have hylstre af andre kalibre end dem man har kalibertilladelse til, og man må lade til privat brug, men den der har tilladelsen til kaliberen skal være tilstede og tage de ladte patroner med, hvis man har ladte patroner liggende uden tilladelse er det overtræder af våbenloven, ifølge Aarhus
hilsen basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#13
Jeg fik min tilladelse fornyet sidste år og politiet i Hobro valgte den nemme løsning ang kalibre og skrev " alle kalibre som lovligt må anvendes i DK" ved ikke om det er praksis generelt??? men dejligt nemt for mig[Big Grin]

johansen
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by johansen

Jeg fik min tilladelse fornyet sidste år og politiet i Hobro valgte den nemme løsning ang kalibre og skrev " alle kalibre som lovligt må anvendes i DK" ved ikke om det er praksis generelt??? men dejligt nemt for mig[Big Grin]

johansen



Ca det samme der står i min tilladelse fra Århus(2010)

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
På min ladetilladelse fra Grenå står der ikke noget om hvilke kalibre jeg må lade til, så jeg tolker det som jeg må lade til alle,
men man må kun have færdigladet patroner liggende til de rifler man har tilladelse til, lader man til en ven, i en enden kaliber skal han være der, og tage patronerne med
basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#16
basse ..... ja det er korrekt i følge jan poulsen Århus politi

med venlig hilsen
Kim
med venlig hilsen
Kim
Svar
#17
Det er jo bare tolkninger.

Jeg har også tilladelse til at lade " alle kalibre til jagtbrug". Hvis jeg lader en stak patroner til et kaliber jeg ikke har en riffeltilladelse til, så går jeg selvfølgelig ud fra, at jeg må have dem liggende indtil de skal bruges. Det er min tolkning. Kammeraten har ikke ladetilladelse, så han skal ikke nosse rundt i mit laderum mens jeg arbejder. Det går jo ud over koncentrationen, og så sker der fejl.

I sidste ende er det en domstol der skal afgøre det, og jeg nægter at tro, at jeg bliver dømt for noget som helst i det tilfælde, med den formulering på tilladelsen.

På min gamle tilladelse fra 1991 står der " Til egne lovlige våben". Det betød, at jeg ikke kunne lade til et kaliber jeg ikke selv havde en tilladelse til, men det var dengang.

Den anden udmelding fra Århus er også en tolkning:
Citat:quote:

... de siger at, Projektiler og hylstre ikke er amunition og skal derfor nødvendigvis ikke låses inde i et skaffo blå skab ,men de skal være i et aflåst gemme, et aflåst rum hvor der er et aflåst skab der ikke kan ses udefra.

Der er ikke længere nogen formuleringer noget sted i våbenreglerne der omtaler " aflåst gemme". Århus fortolker hovedreglen i våbenbekendtgørelsens §21 stk.1:
Citat:quote:

Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Der er mange andre måder hvorpå man kan opbevare " forsvarligt og på et sted der er utilgængelig for uvedkommende". Man kan f.eks. påstå, at bestemmelsen er overholdt hvis hylstre og projektiler står på reoler i et laderum i et hus hvor hoveddøren er låst. Det er igen en dommer der skal afgøre, hvilken fortolkning der er den rigtige.

Jeg husker en sag hvor en våbenejer havde haft indbrud. Tyvene havde gennemrodet huset, og fundet nøglerne til våbenskabet. Her anlagde politiet den tolkning, at manden ikke havde opbevaret nøglerne forsvarligt. Men det afviste dommeren, og manden blev frifundet. Man skal derfor efter min mening tænke sig om, og forholde sig nøje til, hvad der er "forsvarligt og på et sted der er utilgængeligt for uvedkommende" i ens egen konkrete situation.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)