Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mest udbredte Kaliber til jagtfeldtskydning ?
#1
Endnu engang inspireret af min succes i søndags.
Har jeg spekuleret på hvad der er den mest udbredte kaliber ved de jagtfeltskydninger der bliver holdt rundtom i landet ?

Er der nogen der anvender specialkalibre ?

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#2
Jeg har indtryk af at den mest anvendte kaliber er 6,5 X 55 SpEcial...

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Et bud er

70% 6.5x55
20% 308 W
5% 30.06
5% diverse (6mm BR, 223, 243,7mm RM osv.)

Det er kun et gæt jeg har ikke talt på det.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#4
Jeg tror Sako,s gæt ligger tæt på virkeligheden. Man kan jo ikke længere kigge i patronspanden efter at genladning er blevet så populært[Sad]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Et er hvad det mest udbredte kaliber er,noget andet er hvad det "bedste" kaliber er,med fare for at der går "religionskrig" i mit spørgsmål,prøver jeg alligevel:Hvad er det bedste kaliber til jagtfeltskydning?
Hilsen Ulrik
Svar
#6
6.5 x 55 for de fattige
6mm BR for de rige
Jeg er fattig

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#7
Uden tvivl
22-250 med en 10" stigning,og extra lang og slank overgangskonus, kombineret med en 62 grains VLD kugle, med mylybdaendisulfidbelægning i en 65 cm semivarmintpibe som er i rigtigt spændingsfrit stål og QPQ behandlet. Ladningen skal helst være med højenergikrudt

jbn
Svar
#8
Mange tak,Ignorant,det er rart med et præcist svar[Big Grin]Indtil jeg lige falder over sådan en kanon,tror jeg bare jeg fortsætter med sako'en i 308!! Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Citat:quote:

Har jeg spekuleret på hvad der er den mest udbredte kaliber ved de jagtfæltskydninger der bliver holdt rundtom i landet ?



Mit gæt er at det må ubetinget være 6,5x55.
Det er vel også det mindste kaliber som man lovligt må jage de vildtarter der "skydes" på en jagtfeltskydning.

Heldigvis har man da denne regel i Nordisk Safariklub og trukket stregen ved kaliber .257.......[Wink]

Citat:quote:

Hvad er det bedste kaliber til jagtfeltskydning?



Hmmmmm, 6,5x55!
Personligt har jeg været omkring flere af de forskellige "laserstråle kalibre" med helforkromede mellemgasfordelere og lav magasinkapasitet og alle de ulemper der følger disse kalibre og er altid endt op med 6,5x55.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
når nu vi er ved temaet 6,5 x 55 er der så nogen der har erfaringer med den i en kort lås [?]som nogen har hørt har skæftet på mauseren det ikke så godt så måske dør den[xx(]også skal Tikkaen tage over; men jeg gi... s.. ikke lade alle de patroner i 7-08. Så en extra pibe i 6,5 var jo fristende; men man er jo hæmmet af de ca. max 76-77 mm. som max længde så f.eks diamond line og lignende lige skal have et tryk nedaf, den hermed længere friflugt giver den præcisionsproblemer ?
vh
jap

rigtige "autistfamilier"
holder lørdagshygge ved ladebordet.!
Svar
#11
Jeg kan kun give "ignoranten" helt ret[Big Grin]
Et sådant stykke "specialværktøj" er HELT NØDVENDIGT for at kunne begå sig i jagtfeltskydning[Wink]

Personligt skyder jeg dog med 6,5x55......men det ER nu ikke af økonomiske grunde.. Det er fordi 6,5x55 ER den bedste kaliber[Big Grin] (oohhh.. nu får jeg snart på tæven....)

Jeg gider ikke engang opremse alle fordelene....I kender dem selv[Big Grin]

Det skal lige siges at jeg hvert år får "tæsk" ovre i Ulfborg af en fyr med en 22-250......[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Mit spørgsmål er foranlediget af at jeg så Speedy lave nogle meget fine gruperinger på langeland med sin 22-250.
Det fik mig til at tænke på at 22-250 måske var en ideel kaliber til jagtfeltskydning fremfor de mere almendelige 6,5x55 og 308 win.
22-250 er trods alt mere flatskydende, og dermed nemmere at at disponere ved en skydning. Alt for mange skytter er jo nok bare for konservative og nærige [Big Grin] når det kommer til valg af kaliber og riffel.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#13
Kender du afstanden er kuglefaldet ret let at beregne men afdriften pga. sidevind er meget sværre at beregne så der for mener jeg ikke 22-250 er det ideelle feltskydnings kaliber pga. den lettere kugle.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#14
Nu er jeg jo ikke hjemmeruller endnu (Der er kursus på lørdag, men jeg er forhindret [V]), men ved at bladre igennem Normas katalog kan jeg ikke finde noget bedre end min 7 mm Rem Mag med en 150 grains Swift Scirocco. Den har 170 mm vindafdrift på 300m ved 5 m/s ren sidevind. Så kan man jo også nøjes med en kugle til det hele- både jagt, træning og konkurrence [Big Grin][Big Grin].
Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
Citat:quote:

Det fik mig til at tænke på at 22-250 måske var en ideel kaliber til jagtfæltskydning fremfor de mere almendelige 6,5x55 og 308 win.
22-250 er trods alt mere flatskydende, og dermed nemmere at at disponere ved en skydning. Alt for mange skytter er jo nok bare for konservative og nærige når det kommer til valg af kaliber og riffel.

Claus the Dane



jo men, et af formålene med JAGTfeltskydning er vel at lære at tage højde for vind og afstand[}Smile], så hjælper det jo ikke at skyde med noget som er meget forskellig fra hvad man bruger på jagt.
Jeg skal ikke være hellig, jeg bruger selv en tung 6,5x55 på skydebanen(jeg er rekylling)[xx(] og en 308 på jagt, men de ligger vel krumbanemæssigt ret tæt

Mvh
Kim

email : kima@dralf.dk

If you can`t eat,drink or fu.k it, shoot it.
Svar
#16
Jeg tror helt afgjort at Sako er på sporet. 22-250 er sikker den bedste riffelkaliber på en vindstille dag. Men 6,5x55 vil være overlegen på en blæsende dag.

Kima: Hvad med en gammel Remington 11,7. Den er da en krumbanet sag, så får man sin opgave for [Big Grin][Big Grin]

mvh. JOhannes
Svar
#17
Kima!
Du har den rette indstilling til jagtfeltskydning.

Formålet burde jo netop være at dygtiggøre sig på papskiver inden man tager ud og dræber dyr. Der kan sagtens laves et konkurancemoment i den slags skydning.

I stedet er der gået sport i den og nu drejer det sig åbenbart om at have den fladeste kuglebane og den stærkeste kikkert for at opnå flest point uden hensyn til de vitale deles placering på dyret/skiven.

Jeg kan godt tænke mig at de 2 former for skydning bliver skilt ad i en ren sportsskydning uden begrænsning i våben/kikkert/kaliber og så en praktisk jagtskydning hvor vinderen er ham der har leveret flest sikkert dræbende skud og færrest/helst slet ingen anskydninger.

Jeg arbejder på sagen...

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Jeg må skynde mig at bakke op omkring M@X og resten af "holdet" !!

Det er nogen fede skydninger der allerede har været lavet.

Specielt den med den skråtstillede buk i Ulfborg og den "instinktive" type skydning der har været en tendens til.

Det må ikke gå hen og blive plinking med "salon-kalibre".
Det burde helt enkelt være et krav at kalibret overholder lovens krav til de respektive vildtarter.
Citat:quote:

I stedet er der gået sport i den og nu drejer det sig åbenbart om at have den fladeste kuglebane og den stærkeste kikkert for at opnå flest point uden hensyn til de vitale deles placering på dyret/skiven.


Så må man jo bare gå den slagne gang og købe en speciel kikkert til jagtfeltskydning med lav forstørrelse (læs 12x eller derunder)[xx(][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Det lyder godt Max, kan du ikke ved samme lejlighed få lavet en ny råbuk, og få afskaffet Danmarks Jægerforbunds "KRONBUK". Det vil være dejligt med en naturlig størrelse.

Jeg giver heller ikke så meget for point-skydning. Det er ikke så jagt-relateret. Fin-skydning er OK, men det er der ikke altid mulighed for på jagt. Bukken er ikke altid indstillet på fin skydning, og den har heller ikke tatoveret point-cirkler på sig[Big Grin]

mvh. JOhannes
Svar
#20
Citat:quote:

Kima: Hvad med en gammel Remington 11,7. Den er da en krumbanet sag, så får man sin opgave for

mvh. JOhannes


Jeg mener ikke man skal gøre det svært, jeg mener bare at hvis man skal bruge det til noget og lære af det skal man ikke bruge eks.22-250 på bane og noget krumt på jagt.
Som Max siger, der er gået sport i det.
Jeg deltager ikke i jagtfeltskydning for at vinde[:I], men for at blive en bedre skytte, (nogen mener det er tiltrængt[xx(]) og evt. lære af det[^](pudser glorien)[Big Grin]

Mvh
Kim

email : kima@dralf.dk

If you can`t eat,drink or fu.k it, shoot it.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)