Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Havjagtsbåd
#1
Hej DRALF'er.

Jeg går og overvejer om jeg skal sælge min Havjagt22, til fordel for en MOPA Patrol eller Hunter17. Grunden hertil er pladsproblemer i garagen, og det at min kommende bil ikke må trække en 1000 kg's trailer. Havjagt22 er dog, efter min mening, noget nær det nærmeste man kommer på den optimale jagtbåd, mht. at gå til fuglene, rummelighed og sødygtighed.

Mit spørgsmål går så mest på MOPA'en...

Er der nogen der har sådan en?
Ved om den smider meget vand ind over kabinen?
Om den er stor nok til to voksne mænd på jagt side ved side?
Om den hugger i bølgerne?
Evt. andet relevant?
...og sidst men ikke mindst... Er der en, der har en MOPA Patrol, hvor man kan tiltuske sig en lille prøvetur?

Evt. andre forslag til en alternativ jagtbåd?! (Dog ikke baracuda eller havjagt16, da den ene er livsfarlig og den anden er for lille til at sidde side ved side.)

Jeg har tidligere sejlet i MOPA2, og det var en rigtig skidt oplevelse. Den huggede i selv små bølger, smed konstant vand ind over kabinen, og var meget lille til to mand.

PS Jeg har kigget på http://www.strandoghavjagt.dk, men blev ikke meget klogere...

På forhånd tak for hjælpen!!

Mvh. A-frame.

Ain't no room for Peter Pan on this hunt!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#2
halløj
jeg var i dine sko for et års tid siden:
jeg havde haft min diana 21 i 20 år og den trængte til en renovering.
da der så kom et godt bud solgte jeg. efter nogle måneder købte jeg sammen med en kammerat en 2 år gl patrol

ved endnu ikke om jeg fortryder. om et par måneder ved jeg det[:I]

min beslutning gik på at der ikke er den store vedligeholdelse på en lille båd med påhængsmotor + jeg kun havde de halve penge stående i garagen til de 4 ture om året hvor vejret er lækkert.

har du indenbords i 22´n ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hej STROM.

Min Havjagt22 er den nye model med brønd udenfor mandehullet. Den er monteret med en få år gammel 4-takts påhængsmotor med el-start og teleflexstyring. Så den er såmænd nem at holde. Den sejler desuden helt suverænt og er utroligt stabil.

Lad mig endelig høre nærmere når du har fået testet patrol'en.

(Jeg er nok desværre klar over, at det er at gå på kompromis og købe en MOPA... Men som du skriver det er en lille nem båd).

Mvh. A-frame

Ain't no room for Peter Pan on this hunt!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#4
Halløj igen... Er der virkelig ikke andre der har noget klogt at sige om en MOPA? [Smile]

Mvh. A-frame.

Ain't no room for Peter Pan on this hunt!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#5
Hej A-frame.

Havde for nogle år siden en Diana 21, som jeg solgte pga alt for lidt brug.
Nu går jeg igen og overvejer at købe en jagtbåd.
Er din endeligt til salg, og hvad er prisen ?
Kan du også evt uddybe hvorfor du mener Baracudaen er livsfarlig ?

Hilsen

Falcon
Svar
#6
Måske du kan finde noget her:

http://www.skibbybaade.dk/debatforum.htm
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Hej falcon.

Jeg har haft to Barracuda'er.
Jeg har dyrket havjagt en del år, så jeg vil mene jeg godt kan finde ud af at sejle i selv store bølger, hvis man skulle blive overrasket af dårligt vejr.
MEN...
Den første Barracuda jeg havde, fik en stor bølge ind skråt bagfra, med det resultat at båden blev fyldt til ca. 10-15 cm. under rælingen/mandehullets kant. Vi måtte kæmpe som nogle vilde for at få den tømt. Var der kommet endnu en stor bølge var vi kommet til at svømme hjem.
Solgte den herefter og gjorde køberen opmærksom på problemet, og foreslog at forhøje mandehullets kant.

Et par år senere fik jeg igen lyst til at prøve Barracuda, men klog af skade startede jeg med at forhøje mandehullets kant. Kanten var nu ca. 10 cm. under kabinens højde. Så langt så godt....
MEN... så blev min makker og jeg igen overrasket af dårligt vejr (...og jo jeg tjekker ALTID vejrudsigten inden jeg stikker afsted!). Denne gang var der ikke problemer med bølger der slog ind over båden, men til gengæld så blev Barracuda'en "fanget" mellem to bølgetoppe, og det resulterede i at Barracuda'en lagde sig næsten helt om på den ene side. Herefter var det slut med Barracuda. Jeg vil nemlig gerne helskindet hjem fra jagt!
Den sidste episode tror jeg skete fordi båden er alt for lang i forhold til bådens bredde. Dertil er mandehullet placeret for langt tilbage i båden, og det kombineret med at der ikke er meget opdrift agter i båden... Dårlig kombi...[xx(] Desuden kan det nævnes at der som standard, selv i de professionelt producerede Barracuda'er, IKKE er nogen opdriftstanke. Så bliver du bordfyldt så synker skuden.

Mht. Havjagt22'eren, så har jeg, personligt, kun haft gode oplevelser. Den er ekstremt søstærk, man sidder godt skjult for fuglene, der er meget bedre plads, og den har meget mere opdrift. Desuden er den tør at sejle i, hvor Barracuda'en tit smider en del vand henover stævnen og ind over mandehullet.

Mht. salg af 22'eren så kan vi lige "snakke" over PM!

Til Yeti.
Tak for link! Har dog allerede pløjet siden igennem en del gange...[Big Grin]

Mvh. A-frame

Ain't no room for Peter Pan on this hunt!

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)