Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hurtig hjælp søges. Rådyrryg i Weber..
#1
Har lige brug for lidt indput...

Svigerforældrerne kommer lige om lidt, og det er bestemt at der skal ofres et rygstykke fra forårsbukken i aften..

Men nu forslår konen gu hjælpme at det skal ske i weberen...

Så jeg mangler lige lidt erfaring hertil..

Hvor lang tid, smøres med hvad, pakkes ind???????

Alle forslag er velkomne...

Og hvad med smagen til soucen?? Skal ryggen i fad???

HJÆLP...

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#2
Bacon på toppen, evt friske krydderurter, knust hvidløg, salt og peber og smørskiver imellem ryg og bacon.

Jeg ville bruge stegetermometer, for når kødet sidder på ryggen er det svært at generalisere med tid (Det var temperatur/tidsmæssigt lettere hvis du tog filet'erne af knoglerne ~3-4min på hver side, done[Smile]) men det giver jo ikke den samme fine steg.

Stegen direkte på grillristen.

Mørkt øl eller rødvin, løg, gulerødder i drypbakken (imellem kulbakkerne) under stegen. Sky koges ind og jævnes til skysovs mens stegen kødet hviler 20min.

Du kan evt glacere med blanding af ketchup, puddersukker, eddike, paprika, spidskommen etc... når stegen mangler ca. 10min. Det skal ikke på før, da sukkeret let kan brankes sort.

Jeg bruger frisk æbletræ og flækkede æbler direkte på briketterne fra start som røgsmagsgiver. Røgsmag trænger ind i kødet før det bliver for varmt.

Pøj pøj [Big Grin][Big Grin]

Mvh Peter

PS glæder mig til at hører om sagens udfald[Big Grin][Big Grin]

################
Howa 1500 30.06

"Den gamle Major elskede sin kone, god mad og god vin, men det der stod hans hjerte allernærmest var det langtrækkende artilleri"
Svar
#3
Hov glemte lige....

Jeg ville lade kødet få kernetemp på 59-60C før det blev taget af grillen til 20min hvil. Men det er selvfølgelig en smagssag[Smile]

Mvh Peter

################
Howa 1500 30.06

"Den gamle Major elskede sin kone, god mad og god vin, men det der stod hans hjerte allernærmest var det langtrækkende artilleri"
Svar
#4
Super... TAK for hjælpen..

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
Den her kommer vist lidt sent...... men alligevel til næste gang:

skær fileterne af selve ryggen, så får du 2 lange stykker helt regulært kød, som dog lige skal have fjernet senerne på "oversiden". Derefter skæres hvert stykke filet i 2-3 stykker. placeres derefter i køleskabet.

Del rygknoglerne i passende stykker, brunes i gryde, tilsæt løg, porer, kartofler, laurbærblade og enebær, persille, dækkes med vand. Småkoger i 2½-3 timer, hvorefter det sies.
Derefter koges sovsen ind, tilsættes ca ½ liter piskefløde, 25-50g smør(den rigtige, ikke den smørbare) samt ca 1 spsk. rønnebær gele og justeres med 1-2 bouillon terninger og salt+peber. jævnes med mel jævning eller maizenas den nemme.

Rygstykkerne pensles med smeltet smør, krydres med salt og peber.
Derefter grilles de på en brændende varm grill eller grillstegepande ca 5min på hver side og skal så hvile ca 15-20 min.

dertil aspargeskartofler eller grov kartoffelmos med rodfrugter samt "husmands" Waldorf salat: revet æble og revet sellerirod 50/50 med cremefraiche tilsmagt med salt og sukker. evt vindrue eller walnødder.

Velbekomme!
Svar
#6
Ej nu startede mundvandet
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)