Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aflivning af pony med riffel, hvordan ??
#1
Nogen herinde som har erfaring med at skyde en pony (ca 300-350 kg) med riffel ?? Jeg har kontakt til en jæger som vil gøre det, men vil gerne høre andres erfaringer med det.
Skyder i, i panden eller hjertet og hvorfor ??
Skal den have halsen skåret over bagefter ?
Hvad kaliber (eller hvad det nu hedder) bruger i ??
Jeg er ny her på siden, så håber jeg har postet den her rigtigt.
[Smile]
Svar
#2
Den kan skydes både på hjerte/lunge regionen eller i hovedet. Hvis man kan komme tæt på den så er hovedet nok det bedste. Om blodet skal løbe af den eller ej må komme an på om kødet skal anvendes bagefter.
Stort set alle kalibere kan benyttes hvis der anvendes hovedskud.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#3
Ellers er det også muligt at kontakte en dyrlæge.Kender ikke reglerne for aflivning, men et er sikkert: den skal ikke lide.

MVH

Michael
Svar
#4
Det er ikke så nemt at aflive en hest. Hjernen er ikke ret stor, og den sidder anderledes end man lige tror.

Hvis jægeren ikke har prøvet det før, er det ikke en god ide at eksperimentere. Er det fordi du vil spare udgiften til en dyrlæge ? Så tror jeg det er en bedre ide at kontakte en slagter. Hvis han har prøvet at slagte heste, ved han hvor boltpistolen skal placeres, og så mærker den ikke noget. Men det bliver under alle omstændigheder grimt at se på.

Rent juridisk, så må en jæger godt foretage aflivningen. Hvis der bruges boltpistol, skal hesten afblødes bagefter, men en jagtriffel er aflivningsmetode nok i sig selv,så i det tilfælde er det ikke et lovkrav at den afblødes. Det kan dog godt gøres alligevel, for at være på den sikre side.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Lani:
Man kan sagtens komme tæt på ham, han er gammel og meget rolig/godmodig.

Pingvinen:
Det er ikke for at slippe for en dyrlægeregning, men jeg har engang fået aflivet en pony med sprøjte, og DET var ikke en god oplevelse, den var længe om at lægge sig, og det sagde dyrlægen var typisk for så gamle ponyer.
Jeg kunne også få den skudt med boltpistol af dyrlæge eller slagter, men syntes bare det virker mest naturligt at skyde ham på marken med en riffel. Jeg må indrømme, at jeg er ikke stolt af at se alt for meget blod fra min egen pony (det rører mig ikke med andres, har selv haft arbejdet på slagter også), men et dyr man har så mange følelser for, er det bare ikke så let at se sådan.
Jægeren jeg har talt med siger det ikke er nødvendigt at skære halsen over bagefter.
Kødet skal ikke anvendes bagefter, det er han for gammel og tynd til..
Svar
#6
LasseScout:
Nu spørger jeg nok dumt, men skyder en jagtriffel dybere end en boltpistol ?
Tænker på, hvorfor skal den afbløde ved boltpistol g ikke ved riffel ??
Hvad mener du med det bliver grimt at se på ? ved godt han falder hurtigt, og det er jo det jeg vil have ham til, jeg bryder mig ikke om at skulle vente flere minutter som hvis han skal sprøjtes..
Jeg kender faktisk en hesteslagter (Leif) som nok kunne komme herud og skyde med boltpistol, har ikke spurgt ham men havde en pony opstaldet for ham engang... Dyrlægen kan vel også med en boætpistol, mener bare ikke det er alle som har en, de fleste fortrækker vist sprøjten..
Svar
#7
Hmmm. Jeg har aflivet en del heste. Både som praktiserende dyrlæge ude hos klienterne, og med boltpistol på et slagteri. Det sidste var egentlig ikke min opgave, men jeg greb chancen for at få det ordentligt lært af de profesionelle, slagterne.

Hvis jeg kan vælge selv, så foretrækker jeg at bruge sprøjten. Det synes jeg er mest kontrolleret, og udfaldet er givet på forhånd. Det der er i sprøjten er bare et meget stærkt bedøvelsesmiddel, og du kan evt. fortælle dyrlægen om din oplevelse, og bede ham trække rigeligt op i sprøjten. Så går det hurtigt.

Edit: Uups, vi postede samtidigt. En boltpistol skal ramme hjernen for at virke rigtigt. Der er eksempler på, at både slagtere og dyrlæger skyder " forbi", så hesten står og bløder ud af mulen. Det er meget ubehageligt. Man kan også skade hjernen nok til at bedøve dyret, men ikke dræbe det, så derfor skal man afbløde efter brug af boltpistol. En jagtriffel er derimod beregnet til at dræbe med, og det klarer den også udmærket, så der behøver man ikke afbløde. Det er mest almindeligt at bruge jagtriflen til at skyde mod hjerte/lungeregionen, og så forbløder dyret af skudvirkningen.

Når jeg er betænkelig ved jagtriflen, er det fordi der altså vil gå noget tid fra der er skudt, og til bevidstløshed og død indtræder. Det gør der ikke ved brug af boltpistol, og selvfølgelig heller ikke hvis ham med riflen kan ramme hjernen i første skud. Jeg kender bare ingen der kan garantere det.

Så alt i alt tror jeg du skal vælge mellem Leif med boltpistolen, eller dyrlægen med sprøjten. Det andet kan nemt gå galt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Lasse:
Tak for den lange forklaring, så må jeg hellere tage en snak med Leif, han har været hesteslagter i mange år, og er selvstændig.. han er vist også noget kusk udover det.
Jeg troede bare de var død på stedet med et riffelskud, for jeg tænker hvis en jæger går på jagt og skyder et stort dyr (vel i hjertet), en elg eller noget andet der er stort, så dør den vel på stedet ?
Svar
#9
Min bedre halvdel fik aflivet en hest, af dyrlægen med sprøjte, sidste år.
Fruen, foretrak ikke at være tilskuer/hjælper, hvilket jeg i stedet var.
Denne metode var uden tvivl både hurtig, sikker og "pæn". At det er pænt betyder alligevel noget for mange, når det er det sidste billede af "kæledyret" man får på nethinden. I værste tilfælde, skal man måske huske på et opfølgningsskud på hesten, som har fået revet sig løs og forsøger at stikke af [V].

Jeg har det selv ligesådan når jeg har fået aflivet hunde, men al respekt for dem der selv tager hunden med på den sidste "jagt".

Mvh
Karsten
Svar
#10
Ikke for at virke klog eller bare irriterende.

men jeg er ikke helt sikker på at mine våbentilladelser, som er givet med baggrund i et jagttegn, giver mig lov til at bruge riflen på en hest. Det er hverken regulering eller jagt, og derfor falder det så vidt jeg hurtigt kan bedømme udenfor lovlig anvendelse.

Prøv lige at forestille jer denne;

En heste pige ser fra offentligvej at der skydes en hest i en fold.
Hun ringer til politiet fra hendes mobil, som hun betjener hurtigere end, jeg kan sige flyverskjul.
Så kommer den flinke betjent på besøg. Det er ikke en situation jeg ønsker.

Få da den flinke dyrlæge hjem og så giv sprøjten i vante omgivelser.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Det er da en regulær bekymring. Her kommer lige § 13 fra bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr:
Citat:quote:

§ 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.

Det er altså helt sikkert at du må aflive hesten. Jeg tror heller ikke du kan dømmes for at bruge dine jagtvåben i processen, men jeg tror, at hvis alt går galt, og hesten stikker af hårdt såret, så kan man dømmes for overtrædelse af dyreværnsloven. Så det er efter min mening ikke nok at have lov til at gøre det, man skal også have forstand på det.

@Bondepigen: Du har ret i, at når man skyder et stort dyr, så dør det som regel forholdsvis hurtigt. Der går dog altid nogle sekunder, og dyret kan godt nå at flygte et stykke væk før det mister bevidstheden, men vil man gå på jagt, er det nu engang betingelserne.

Når vi snakker husdyr er sagen lidt anderledes. Der findes nemlig metoder som er endnu hurtigere, og endnu mere skånsomme, som man kan bruge når man kan komme tæt nok på dyret. Og man har altid pligt til at aflive så hurtigt og smertefrit som muligt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
308 komp>> Kan godt følge dig, men det er lovligt.

Se her: http://www.justitsministeriet.dk/slagtning.html

og her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...id=2649#K9

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#13
Ups - Der var en der var hurtigere.

Men det står nævnt i samme bekendtgørelse at pistoler og geværer med skarp ammunition må benyttes til formålet.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#14
Jeg bøjer mig selvfølgelig for juraen.

Jeg mener dog stadig det er bedre, at tamdyr kombineres med dyrlæge end med jæger. Men det er et holdningsspørgsmål og har ikke noget med jura at gøre. især hvis det foregår hvor offentligheden kan se det.

Egne jagthunde er en anden historie, som ikke passer i denne tråd.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Så godt ''bondepigens'' indlæg, og min umiddelbare reaktion var det nok var et trickspørgsmål hvor man forsøger at blotlægge hvad jægere giver sig af med.

Jeg blev på et tidspunkt ringet op af ejeren af den jord hvor jeg har jagtretten med opfordring til at aflive en kvie med brækket ben.

Jeg sagde nej tak - det er efter min mening en opgave for en dyrlæge - eller hvis man i dette tilfælde har lyst til at grille ponyen, en opgave for en slagter.

''Kemisk nedlagte dyr'' kan ikke dyrlægegodkendes/bruges som menneskeføde !

Egne jagthunde: jeg ved hvad min far gjorde - kan ikke selv !! selvom det ville være en værdig afgang at lade den passe det arbejde den elsker - og så slut.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#16
Nu er jeg ikke jæger selv, men kender nogle stykker som er det.
Jeg troede faktisk, at når man skyder et stort dyr (feks elg) på jagt, at den lagde sig ned med det samme "kuglen" (eller hvad det hedder på fagsprog) rammer dyret, regnede med man sigter after hjertet og tænkte at en tam hest der står helt stille er nem at skyde.
Jeg kan en hund er selvfølgelig mindre, men jo også et tamdyr, jeg forstår godt de jægere der tager den sidste "jagt" med hunden.
HVIS jeg valgte at få skudt ponyen med riffel, så ville jeg selvfølgelig be jægeren om at gøre det når der ikke går nogen ude på vejen eller der kommer nogen biler, det SAMME vil jeg gøre hvis dyrlægen kom eller slagter for at skyde med boltpistolen.
Han er jo nød til at "blive lagt"/dø tættet muligt på vejen, dvs så tæt på hegnet som muligt, det er ca 2 meter fra asfalten.
Uanset aflivningsmetode, skal han jo ligge tæt på vejen så DAKA kan hente ham. Han bliver selvfølgelig tildækket med en pressening til han bliver afhentet... Men jeg ringer og taler med slagteren i morgen, for han har MANGE års erfaring som hesteslagter.
Han bliver aflivet på folden, da han ikke er værd at bruge til fødevare.
Men som sagt, han skal ikke lige aflives mens der er ufrivillige "tilskuere" i nærheden, hverken biler/cykler eller noget.
Nu er der heldigvis langt mellem os herude på landet, men de naboer jeg har vil jeg selvfølgelig advare om at der skal ske noget på det tidspunkt det vil ske så de ikke lige risikere at komme ud med nogle børnebørn eller noget...
Svar
#17
TSX:
Det er ikke et trick-spørgsmål, var det det da de spurgte dig om det med kvien med det brækkede ben ?
Jeg har talt med en jæger der siger jeg bare skal sige til,
Jeg er ikke meget for sprøjten, da jeg før har fået aflivet en pony på den måde, og den begyndte at gå fremad da hun havde fået over halvdelen af dødssprøjten, dyrlægen sagde det var meget normalt at gamle ponyer var så sejlivede og var længe om at lægge sig.
MEN jeg bryder mig bare ikke om at se så meget blod, normalt rører det mig ikke, men da ponyen betyder meget for mig tror jeg det er væmmeligt når dte er en jeg har følt så meget for.
Derfor syntes jeg bedst om en jæger til det, da han sagde han ville skyde i panden og man ikke behøver skære halsen over bagefter, det var der også en her i tråden der skrev man ikke behøver, da en riffel er beregnet til at "dræbe" med, en boltpistol kun til at "bedøve" med.
Men jeg tror ærlig talt ikke jeg tør med riffel nu i skriver et dyr godt kan løbe nogle meter efter skudet...
Svar
#18
Mit svar kommer nok for sent. Som jæger (og læge) har jeg følgende synspunkt: Et skud i panden, så er hesten bevidstløs i samme sekund og når absolut ikke at lide (men dør efter et ukendt antal minutter, det kan tage fra 5-45 minutter, eller mere i visse tilfælde). Umiddelbart efter faldet sættes et skud i hjertet, så er den ikke kun bevidstøs, men også død efter 10-60 sekunder. Jeg kan stå inde for dette svar rent fagligt.
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Foto

Mit svar kommer nok for sent. Som jæger (og læge) har jeg følgende synspunkt: Et skud i panden, så er hesten bevidstløs


Som jæger (og dyrlæge) vil jeg påpege at hjernen, som Lassescout skriver, ikke rammes ved bare at sigte på panden. Den er ikke særlig stor og det er en grim oplevelse hvis den ikke rammes,

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#20
Bemærk at jeg skriver panden og hjertet, ikke hjernen og hjertet. Jeg kan stadig stå inde for mit svar.

MVH Foto
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)