Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aflivning af pony med riffel, hvordan ??
#24
[center]OPDATERING VEDRØRENDE AFLIVNING AF MIN PONY![/center]

Jeg kan se der er en del som har skrevet i min tråd, og vil hermed komme med en opdatering vedrørende aflivningen.
Pan som min pony hed, blev aflivet i søndags (7/11-10) og hentet af daka i går morges.
Jeg fik slagteren ud og skyde ham med boltpistol, jeg turde simpelthen ikke risikere noget med en riffel efter at have skrevet herinde.
Slagteren er meget erfaren til at slagte heste, han har gjort det i 30 år vil jeg tro, min nabo kan huske ham fra hun var barn.
Det hele forløb helt efter planen, han lagde sig med det samme og slagteren (Leif) stak ham med det samme han lå ned.
Der kom selvfølgelig en del blod, men det var ikke så slemt som jeg frygtede, troede der kom flere "spandfulde" ud..
Pan opdagede intet, han stod med hovedet i en spand foder, Leif tog hovedet op og tog pandelokken om bag grimen, og skød og så lå han der.
Jeg plukkede lidt græs og dækkede hullet (hvor han blev stukket) til og lagde også græs over blodpølen, så kom mine børn og sagde farvel inden vi dækkede ham til, jeg ville ikke lade dem se på mens han blev skudt og skulle afblødes.
Jeg talte så med slagteren om, hvad boltpistolen egentlig gør og hvorfor man stikker bagefter, han siger at hesten kun bliver "hjernedød" af skuddet, så hjertet pumper stadig. Jeg spurgte om hesten så i princippet kan rejse sig hvis den ikke bliver stukket, det sagde han nej til, for hvis den kan er den ikke skudt rigtigt.
Jeg tænkte så også, gad vide hvornår den så dør hvis den kun er hjernedød, men spurgte ikke.
Derfor er jeg sikker på at det indlæg fra "FOTO" (lægen) passer, han ved det faglige hos mennesker og det må jo virke på samme måde hos dyr. Ikke at man ligefrem afliver mennesker (desværre sommetider, når de når en tilstand hvor de ikke har et værdigt liv, men det er en helt anden debat) men en læge har vel via sin uddannelse lært om lidt af hvert da de jo også oplever forbrydelser og selvmord.
Slagteren sagde også at man skyder jo næsten hesten oppe mellem ørerne, ikke helt med ret højt oppe i panden, det så jeg jo også og kunne skjule hullet med pandelokken (som ikke var ret lang/tyk), da jeg jo helst ville have han så så "ren" og pæn ud som muligt når mine børn skulle sige farvel til ham.
Svar til "Hog": Slagteren ER proffesionel, og jeg syntes det var en værdig død min pony fik.
Det var IKKE for at spare en dyrlægeregning, men som skrevet i mine tidligere indlæg, har jeg en dårlig oplevelse med en pony som var længe om at lægge sig med sprøjten, hun "kæmpede imod" ved at forsøge at gå fremad da hun havde fået over halvdelen af sprøjten. [Sad]
Jeg har hørt om flere dyrlæger som har måtte give en pony/hest mere af den "lilla sprøjte", mere end de skulle have ifølge vægt men nogen ponyer (især gamle) er længe om at lægge sig, min pony blev 30,5 år. Det var jo heller ikke gratis at få ham skudt (men billigt jo) men vil lige understrege det var IKKE prisen der var afgørende.
Riffel turde jeg bare ikke, da jeg ikke ville risikere han flyttede sig bare en eneste meter, havde der været en risiko ved boltpistolen havde jeg heller ikke turde det, men stolede på en slagter der er som erfaren som ham jeg fik ud, og det gik rigtigt godt... Mvh Janni
Svar


Beskeder i denne tråd
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 01:27 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 02:11 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 02:17 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 11:42 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af KSB - 29-09-2010, 11:54 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af BC - 29-09-2010, 03:24 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af BC - 29-09-2010, 06:55 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af TSX - 29-09-2010, 10:40 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 10:47 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 10:54 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Hog - 23-10-2010, 11:28 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 09-11-2010, 01:20 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Hog - 10-11-2010, 07:24 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 14-11-2010, 04:17 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af rkn - 24-11-2010, 11:20 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)