Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aflivning af pony med riffel, hvordan ??
#39
dravis & Hog:
Mine børn er kun 7 og 8 år, ponyen har vi haft altid, jeg købte ham for 16-17 år siden, han blev 30 år.
Han var en "kæle"dyr/familiemedlem (kald det hvad i vil), det er første gang mens jeg har haft børn jeg har skulle aflive en pony, sidst var for over 10 år siden, det var med sprøjte og det var så den meget ubehagelige oplevelse jeg havde der.
Jeg ved godt det her er et våbenforum, og normalt skyder i vilde dyr, altså dyr i ingen tilknytning har haft til.
Jeg har selv haft arbejdet på slagteri (grise) og set det hele der, det rørte mig ikke, det er produktionsdyr jeg intet forhold har haft til.
Jeg kan huske da vi SÅ min mindste datters kat blive kørt ned, der var ingen blod eller noget, men han vred sig rundt 2-3 min inden han døde, jeg glemmer aldrig mine børns skrig da de så det og hvor meget de græd.
Kan du forestille dig, hvordan børn i den alder, som ikke er vant til at se dyr blive aflivet, hvordan de ville reagere på at se deres pony bliver skudt og få stukket hul i halsen så blodet strømmer ud ?
Slagteren havde selv en pige på 6 år og sagde hun tit havde set ham skyde en hest og ko osv, men DET forstår jeg så godt hun kan, det er dyr de får ind udefra de ikke selv har haft og passet i mange mange år. det er slagterens arbejde han udfører hver dag, for ham er det jo bare et job.
Jeg har havde jo forberedt børnene på hvad der skulle ske, og da det er så sjældent det bliver nødvendigt at aflive et dyr, valgte jeg at de ikke behøver "lære" at se på det, måske er næste gang om 10 år, det ved vi jo ikke.
Jeg aflivede selv en af deres kaniner for et par år siden, jeg gav den et slag i nakken med en jernstang og den var væk med det samme.
Det så de heller ikke på men jeg fortalte hvad jeg gjorde ved den og de var med til at begrave den. Jeg har aflivet en del kaniner og været med til at slagte dem (har ikke forstand på at gøre det selv).
Mht børnene, så havde jeg rådført mig inde på HN (Heste Nettet), de fleste råde mig til at gøre det som jeg gjorde, at de ikke så selve alivning/afblødning, men at de skulle sige farvel og se ham så "pæn" som muligt så det er det sidste de mindes om ham.
Kun en enkelt sagde at hendes børn så det hele, og nogle mente kun de skulle sige farvel mens han var i live og så ikke se ham mere.
Min egen reaktion på det var ingenting, jeg var nærmest bare lettet over det var overstået, så det ikke mig der havde gjort at børnene blev kede af det. Det er ikke for at være "sukkersød", men det er altså ikke det samme at aflive en man har haft så tæt en tilknytning til, som det er at skyde et vildt dyr i naturen eller et produktionsdyr som skal slagtes.
Jeg er sikker på jeg sagtens kunne arbejde på et hesteslagteri uden det ville røre mig, og tror (ved ikke) godt mine børn ville kunne "lære" at se på det som slagterens datter gør, men er dog i tvivl da de syntes også det er "synd" at der feks bliver skudt rådyr, selvom jeg har forklaret at hvis der ikke bliver skudt nogen bliver der alt for mange og så kan komme til at sulte da der ikke er føde nok osv.
Det skal siges at mine børn har respekt og forståelse for at man skal "hjælpe dyrene med at dø" så de ikke skal lide for livet, selv min store datter da hun kun var 5 år og vi troede hendes kat havde brækket benet, der sagde hun med tårer i øjnene: "mor, er det så ikke bedst at....." (og så græd hun), hun ELSKEDE den kat, men var godt klar over det kunne være nødvendigt med aflivning. Jeg sagde hun skulle slappe lidt af for vi skulle lige have dyrlægen til at se på det, benet var heldigvis ikke brækket men "gået af led" og katten blev rask efter nogle uger.
Jeg tror det ville være anderledes hvis børnene var lidt ældre, jeg var selv 11 år da jeg flyttede på en gård hvor der blev holdt den del jagter og vi tit så døde dyr, og var med og se en masse slagtninger af diverse dyr fra opdræt.

Erik A: Hvad mener du med: "Hele tråden lyder lide en... tråden..just for PETA DANMARK ...asking hunters to comment on shooting a horse-pony....come on..think about it!!" ??
Ja jeg spørger i et våbenforum, jeg forsøgte at høre andres erfaring med at skyde en hest/pony, jeg var blevet tilbudt det af en jæger men søgte noget mere information om det da jeg ingen erfaring eller kendskab har til det.
Undskyld, men jeg er MEGET dårlig til engelsk så måtte bruge "google translate" til oversættelse da tråden skiftede sprog, translate er ikke ret god men bedre end næsten ingenting.
Jeg kan forstår (ud fra translate oversættelsen) at derovre hvor du bor, er det eget normalt at skyde en hest/ko osv, men det er ikke noget man taler offentlig om som her på forum, hvorfor ikke ? er det ulovligt at skyde store husdyr derovre ?
Noget helt andet, du skriver du har en "50 kal Barrett riffel", nu er jeg jo ikke jæger, hvad bruger man den kaliber til derovre ?
Hvad svarer den til i forhold til det jægere bruger her i DK ?
Svar


Beskeder i denne tråd
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 01:27 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 02:11 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 02:17 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 11:42 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af KSB - 29-09-2010, 11:54 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af BC - 29-09-2010, 03:24 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af BC - 29-09-2010, 06:55 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af TSX - 29-09-2010, 10:40 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 10:47 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 29-09-2010, 10:54 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Hog - 23-10-2010, 11:28 AM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 09-11-2010, 01:20 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Hog - 10-11-2010, 07:24 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af Bondepigen - 14-11-2010, 04:17 PM
Aflivning af pony med riffel, hvordan ?? - af rkn - 24-11-2010, 11:20 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)