Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Havkajak til jagt?
#1
Jeg har i denne weekend gennemgået et kursus i kajaksejlads.

Godt øm i skroget og en del halve grønlændervendinger rigere kommer spørgsmålet.

Er der nogen her der har erfaring med at jage fra sådan en tingest?

Jeg kunne forestille mig at det var muligt at stabilisere den med en dobbelt ponton-ting og bruge den til trækjagt.

Nogen der har set eller prøvet noget brugbart?

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Jeg var med på pramjagt med et par kammerater i Roskilde fjord i efteråret. Der satte vi to af i havkajakler et godt stykke fra hvor vi andre skulle ligge på træk, hvorefter de to så ville sejle om mod os, og undervejs sejle til de fugle de mødte.

De brugte ingen pontoner til at stabilisere kajakerne da de efterfølgende lå på træk sammen med os.

De fordele jeg kunne se ved kajaken var at den var langt hurtigere til at indhente anskudt fugle, samt at samle skudte fugle op med. Og så krævede det heller ikke så meget energi, som når vi andre skulle hente fugle med prammene.

Ulemperne var så at de, som du selv siger, ikke var så stabile, og de havde ikke så stort "skudfelt" som vi andre, da de ikke kunne dreje sig så meget i kajakken af hensyn til stabiliteten.

Men prøv det. Jeg er sikker på at du kan få mange gode oplevelser med det [Smile]

Mvh
Jonas
Svar
#3
Man kan få nogle oppustelige pontoner som sættes på kajakken med velcro. Så kan man monterer dem under jagten og pille dem af når man sejler til og fra. Jeg har godt nok en kajak hængende i garagen, men jeg har aldrig brugt den til jagt.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Jeg har jaget en del fra kajak ved Amager, men har nu en pram istedet. Der skal ikke meget bøljer til før jeg personligt ikke syntes det er sjovt at jage i kajak og de dage hvor der er mange chancer er det jo typisk lidt luftigt, så jeg droppede det. En tur i baljen 30/12 forrige var med til at fasttømre beslutningen Smile

Egentlig synd for det var super fedt at kombinere længere sejlture med lidt kravle/trækjagt når muligheden bød sig. Aktionsradius er jo noget større i en let kajak end i en Jafi uden motor.

Hvis man kan få nogle pontoner så ændrer det lidt på sagerne. Så ville jeg nok være villig til at give det et forsøg mere. Nogen der har et link?

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Det kan gøres enkelt - som fremgår her.

http://kajakfisker.dk/phpBB3_Forum/viewt...p?f=7&t=52

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#6
Eller sådan her:

http://kajakhuset.dk/review/sikkerhed/zo...17_da.html
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Den løsning TSX har foreslået må være det nemmeste og være det mest stabile.

Løsningen kunne være at bruge et par oppustelige lokkegæs og male dem hvide og have hvide pagajblade, så det ligner svaner, det må give tryghed.

Man kunne måske bare fange at par svaner og spænde på[Wink]

Om det nogensinde bliver til noget må tiden vise, jeg er stadig øm i corpus delicti, så jeg er ret mættet med kajaksejlads ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Claxel jeg har en løsning til dig... en 2 mands kajak... DU sidder førest og skyder mens der er en der sidder bag dig og leger motor.

Mener min onkel har benyttet den taktik flere gange med rimelig succes

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
Jeg har brugt min kajak en del til trækjagt. Det er ikke en rigtig havkajak, men en billig fjordkajak. Fordelene ved den er at den er stabil og hurtig at vende (ikke grønlænder) i fordi den er kort og bred. Jeg har ikke samme fart gennem vandet som i en rigtig havkajak, men jeg kan sagtens komme derud af. Det er rigtigt at man ikke har samme aktionsradius og det kan godt være irriterende. Jeg har lavet en skærm af noget pex-rør og et stykke lærred, men kom aldrig rigtig i gang med kravlejagten.

[Image: 2004_0827kajagtweb1.JPG-for-web-LARGE.jpg]

[Image: 2004_0827kajagtweb2.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Her er en mere der bruger kajaken til jagt,og man må sige han går op i det,jeg har set to af de kajakker han har rigget til....uha der er ikke noget der er overladt til tilfældigheder.
http://www.strandoghavjagt.dk/articles.p...cle_id=261
http://www.strandoghavjagt.dk/articles.p...cle_id=262

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#11
Jeg bruger en bred dobbeltkajak af billig plastik til 4000 kr, den er meget stabil og masser af plads. Jeg er væsentligt mere mobil end pramsejlerne, og der er plads nok til grej, den er jo til to voksne. Jeg er kun røget i vandet en gang, og det var min egen og ikke kajakkens skyld, fordi jeg troede jeg kunne vende mig 360 grader efter nogle ænder, men kajakken kæntrede ikke. Jeg røg i med mobiltelefon (vandtæt) og gevær (Baikal MP153 halvautomat, det eneste der duer på vandet, og det kommer med i bad derhjemme efter jagten, med plastikskæfte, koster hele 3500 kr nyt). Der skal dog kun være lette bølger og ikke for langt fra land som Christian Olsen skriver ovenfor. Men det er ikke for tøsedrenge: Koldt, vådt og en masse arbejde, men du er dejligt alene med naturen. Kig på strandoghavjagt.dk

(Rambo brugte i virkeligheden en S&L Classic 7x64)
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)