Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibre valg - 270W / 7x64
#1
Hej
Har idag en 6,5x55 Sauer 202 som jeg har været rigtig glad for til råvildt jagten
Har nu mulighed for at komme på hjortejagt og også jagt i mere bjergrige dele af Europa og tænker nu på at finde en mere optimal kalibre
Da saueren har udskiftelig pibe kunne dette ske relativt nemt og billigt [Wink]
Er i den forbindelse blevet lidt småforelsket i enten 270W eller 7 x 64 og vil i den forbindelse gerne høre lidt erfaringer
Der er sikkert mange som vil nævne 308 eller 30-06, men nu er det de to andre jeg er faldet for, alle beslutninger skal nødvendigvis være rationelle!

NB; er der lande i Europe hvor disse ikke er godkendte til Kronvildt?
På forhånd tak

JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
Svar
#2
Det er ligegyldigt vilken af de 2 kaliber du vælger.
7*64 kan ikke noget som 270 win ikke kan. Der er mulighed for lidt højre kugle vægt i 7 mm end 270. Men hjorten mærker det næppe.
Har selv brugt 270 win, de sidste 10 år, med godt resultat på rådyr, ræv, dådyr, krondyr og elg.

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Hej

Jeg har også 270 win og det er et fint kaliber til det meste. Umiddelbart er der ikke den store forskel på de 2 du nævner. Jeg har brugt 150 grains nosler partion med fint resultat.

Mvh. Taby
Svar
#4
Som rkn skriver så er det på sin vis lige meget hvad du vælger. Hvis du anvender fabriksammunition har 270win en klar fordel, men er du hjemmelader el kender en er det ligegyldigt.
Flere steder i bla Tyskland er( el ihvertfald blevet barslet med)et minimumskrav på 7mm til større vildt.
Den reelle diameter på 270 holder de 7mm, men om det bliver godtaget skal jeg være usagt.
Personligt hælder jeg nok til 7x64 da jeg er sikker på at holde de evt 7mm og muligheden for en tungere kugle[Smile]

johansen
Svar
#5
Hej JensM

Min klare holdning er at forskelen på 6,5x55 og 270win i bedste fald er marginal, oftest vil den være teoretisk. Hvis du vil ud og skyde på lange afstande skal du alligevel have styr på kugledrop også vil en kikkert med kliktårne og en afstandsmåler betyde meget mere end om det går godt end om der står 270win eller 6,5x55 på hylsteret.

Spar pengene, og brug dem på jagt. Hvis du endeligt vil have et andet kaliber så køb for gudsskyld et der er en faktuel forskel på, og ikke et du er irationelt forelsket i.

Jeg har i øvrigt skudt krondyr med 6,5x55, 270win, 7mmRM og 338wm, fra 60 til 230 meter. Det er blevet til 13 hjorte og 1 kalv og de kunne alle have været klaret med 6,5x55. Men ja med 7mmRM og 338 wm ligger de sig lidt hurtigere... Men jeg skyder stadig bedre med 6,5x55. Næste gang jeg skal skyde kronhjort på 200+meter så er det 6,5x55 der kommer ud af skabet.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#6
@JensM

Jeg synes også du får for lidt ved at gå til .270 win. Jeg ville ikke tøve med et tage 7x64. At du der skulle være begrænset i ammunitionsudbud, kan da kun fremføres af folk der ikke ved at der findes ammunitionsfabrikanter i Tyskland[:I].
Jep der er bunker af Amerikansk ammunition til .270 - men dem ser jeg aldrig på hylderne herhjemme. RWS laver god ammunition til en fair pris.

En anden og for mig vigtig ting er at du med 7x64 også vil fremtidssikre dig bedre til jagt på større vildt / natjagt m.v.

@Christensen - jeg håber ikke der er danske krondyr, få så håber jeg du lige tager dig tid tile en gennemlæsning af de etiske regler for afskydning[Wink].

D93
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Hej JensM

Spar pengene, og brug dem på jagt. Hvis du endeligt vil have et andet kaliber så køb for gudsskyld et der er en faktuel forskel på, og ikke et du er irationelt forelsket i.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Meget enig.

meget apropos har Boddington i det nyeste nummer af rifleshooter et indlæg om hvor meget fladkuglebane betyder(Nada for dem der ikke skulle have læst artiklen) På reel lang hold skal der holdes over eller korrigeres uanset. Derfor er fx 308 stadig populær til det brug, og den er sgu ikke særligt flad.

Skal det endeligt være en hjemmelader patron så tag da 280 rem, den er der da lidt mere NIF over.

Og jo jeg mener faktisk at både 270 win og 7x64 i DK er hjemmelader patroner, men det har været diskuteret for ganske nylig.

VH Søren

PS på visse steder i Polen ser man helst ikke patroner under 7 mm(opgjort på europæisk vis), mine kammerater har lige været på et statsskovsrevir og her var der til gengæld ingen problemer.

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
JensM,

Jeg har haft samme "problem" og mit valg var dengang 270W - piben skyder ret godt og jeg er yderst tilfreds med de ladninger der er blevet opbygget. Det er accubond i 140 grain og Hornady SPBT 150 grain. Jeg har aldrig fået lavet den 100 grains ladning med flad kuglebane til fis og ballade og pap.

I dag ville jeg nok vælge en 7x64, fordi det netop er en ægte 7 mm og udvalget af kugler er større i den tunge ende. Ulempen ved begge er, som 308 komp rigtigt påpeger, at for at optimere dem er hjemmeladning et must. De slår begge ligegodt ihjel, men til 7x64 kan man som sagt få tungere kugler.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Lidt søgen på nettet, viser faktisk at woodleigh, laver en 180 grains kugle til .277
http://www.woodleighbullets.com.au/bulle.../264q-333q

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by D93

@Christensen - jeg håber ikke der er danske krondyr, få så håber jeg du lige tager dig tid tile en gennemlæsning af de etiske regler for afskydning[Wink].

D93



Jeg har 5ha flad mark hvor jeg har skudt dem alle...

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Det er begge fine kalibrer! Men 7mm(cal. 0,284) har en betydelig større kuglevalg.
Stort set alle kugler, der nogensinde er opfundet laves i 7mm. Det kniber dog med cal. 0,270.

I praksis(intern- og eksternballistisk) er der INGEN forskel, hvis du sammenligner de to kalibrer med ens kugler.

Og jo, som det blev skrevet tidligere, der findes en masse af fabriksammo til 7x64 Brenneke. Det er en af mest populære kalibre syd for DK.
De fleste europeiske producenter har det på programmet.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Prøv at sammenligne en 308 og en 7x64 ...

Men en god BC på kuglen, løber 308'eren fra 7x64[^]

Og den kan anvende en tungere kugle.

Køb en 30.06[Wink] Så har du det bedste af det hele[8D]

For det andet ligger for tæt på 6,5x55, synes jeg.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Citat:quote:

Men en god BC på kuglen, løber 308'eren fra 7x64


Den forstår jeg ikke, fordi hvis du sammenligner cal.30 og 7mm kugler grain for grain, har 7mm altid højere BC.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by D93

@Christensen - jeg håber ikke der er danske krondyr, få så håber jeg du lige tager dig tid tile en gennemlæsning af de etiske regler for afskydning[Wink].

D93



Jeg har 5ha flad mark hvor jeg har skudt dem alle...

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Godt forsøgt [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
Hej JensM

Få en 8x57 til din sauer, så byt den med mig, og få min mat bruneret næsten nye 7x64 pibe.[8D]

Vh.P
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Citat:quote:

Men en god BC på kuglen, løber 308'eren fra 7x64


Den forstår jeg ikke, fordi hvis du sammenligner cal.30 og 7mm kugler grain for grain, har 7mm altid højere BC.

/Buba

Dubravko



Du har ret, men jeg mener ikke samme kugletype.

Mit indspark var blot at der ikke er meget forskel ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Men du har også ret, Clax!

Ingen tvivl om, at .308 også er en fin kaliber(har den selv).

Men du kan nok fornemme, at jeg er ret begejstret for 7mm kugler til jagt.

De er altså gode.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#18
Alle

Tak for de mange svar
Som jeg startede med så er jeg klar over vi er over i noget med følelser osv
Nogen kan klare sig med en lille bil til at transportere sig fra A til B, andre vælger noget væsentligt større selv om den lille kan klare opgaven
Som nævnt mener JEG at 6,5x55 er lidt til den tynde side mht hjorte etc selv om den er fuld lovlig og uanset hvad andre evt mener
At der er en udgift til ekstra løb samt dyrere ammo skal heller ikke drages ind i denne debat - som nævnt skriver jeg jo netop også mulighed for jagt i de mere bjergrige dele af europa (central og alperne) hvor der netop er stor adgang til specielt 7mm
Med alle svarene in mente er jeg nok kommet til at 7x64 er den rigtige da der er større udvalg i kugler samt det faktum at den helt sikkert vil kunne anvendes i de lande hvor 7mm evt er kravet
Jeg har hørt nogle nævne rissiko for mere kødødelæggelse med 270, hvorledes er det med 7x64 specielt hvis der vælges lidt tungere kugle?

Igen, mange tak for de mange svar

JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
Svar
#19
Med den gale kugle kan begge kalibre lave stor kødskade ...

Kaliberet i sig selv er ingen garanti for hvad der sker i den anden ende, når kuglen rammer.

De få tiendedele i kuglediameter har ingen praktisk betydning, hvis konstruktionen er i orden. Hylsteret er jo det samme.

Jeg selv skyder 22-250, 6,5x55, 30.06, 7mm rem og 375HH.

Jeg har oplevet "splat" med alle kalibrene, men mener de to mest all-around kalibre er 7mm'eren og 30.06'eren.

Så vælg du trygt en 7mm kugle[:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Jeg har selv købt et 270W løb til min riffel.
Håber at jeg selv får det i brug snarest [:p]
Fik så købt Vildsvinefeber 3 som jeg så igår,
Der er en ung mand som skyder med 270W, for det første kan han skyde.
Men 270W den levere varen, de må bare rundt. Kan varmt anbefale denne film hvis man er lidt til action. [Wink]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)