Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elite 4200
#1
Vil en Bushnell Elite 4200 2,5-10*50 m belyst sigte kunne bruges til natjagt på vildsvin

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#2
Kort svar : Ja.

Lidt længere svar: Jeg bruger selv en kikkert som sådan ca. er tilsvarende i pris og kvalitet. Det er en Leupold VX 3 i str. 4,5-14 X 50 IR. Den fungerer, men de amerikanske kikkerter er jo ikke blandt dem der scorer allerhøjest til natbrug. Så jeg ønsker mig da en Swarovski eller alternnativt en S&B eller Zeiss. Det kommer nok en dag, når jeg lige får solgt en riffel. Er der nogen der vil købe en næsten ny Steyr Scout kaliber 376 Steyr ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Er der nogen der vil købe en næsten ny Steyr Scout kaliber 376 Steyr ?
Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Hellere din 308'er[:0]

Vh.Prezz [:I][8D]
Svar
#4
ja den kan bruges. har selv en.
men skulle jeg vælge i dag i ca. samme pris klasse vel jeg vælge leupold. jeg mener den har et bedre belyst prik/kryds.
Svar
#5
Hej Luffe

Jeg har for nyligt været igennem en grundig overvejelse mht kikkertvalg. Uden at gå i detaljer skal du - som en venlig sjæl her på sitet gjorde mig opmærksom på - være opmærksom på at det belyste punkt på Bushnell 4200 ikke er så velegnet til natjagt. Dette skyldes at punktet ikke kan skrues langt nok ned, så du let bliver blændet hvis det skal bruges om natten. Jeg har ikke selv testet en 4200 2½ - 10 x 50, men min egen Bushnell 4200 1,25 - 4 x24 har ihvertfald en lyskilde der ikke ville egne sig til natjagt. Til gengæld er den fantastisk til dagjagt[Smile].
Svar
#6
Swaro Z6i har forudindstillinger til dag- og natjagt. [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg]
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#7
Til Bomholt
Jeg tror du tænker på Fireflysigtet, den kikkert jeg påtænker at investere har en belyst prik med 11 indstillinger som man kender det fra mange andre sigtekikkerter.http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=15

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#8
@lassescout.. hvis jeg ikke allerede havde en .376 ville jeg købe den... fantastisk våben.... hvorfor dog sælge den??

Min erfaring er faktisk at "firefly" sigtet er brugbart til natjagt, men den laveste af de 11 indstillinger på 4200 serien er ikke lavt nok til ikke at genere nattesynet gennem kikkerten.

Min erfaring er helt simpel.... det bedste man kan få til natjagt er en 8 x 56 med tykke stolper... altså fast forstørrelse, (= få linser)

Det ideelle ville være sådan en, med et lille lys-kors, ligesom i S&B PMII der kan stilles helt lavt i styrke.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

@lassescout.. hvis jeg ikke allerede havde en .376 ville jeg købe den... fantastisk våben.... hvorfor dog sælge den??


Simpelthen fordi jeg ikke får den brugt. Det er altid .308´eren der kommer med på jagt, så jeg har besluttet, at jeg sælger .376`eren og køber en ultimativ kikkert istedet for.

Jeg har haft tre-fire forskellige sigtekikkerter/rødpunktsigter og to forskellige rifler, dog af samme mærke og model. Det giver et hav af kliktabeller når man skal flytte rundt på tingene, og hvis man også vil have en let og en tung ladning i hver kaliber bliver der liiiige rigeligt at holde styr på.

Så selvom min Leupold er ok til natjagt, er den ikke det bedste bud til formålet. Og den må ikke bruges til drivjagt i polen. Så jeg tror jeg ender med en Z6i i enten 2,5-15X 56 eller måske snarere 3-18 x 50. Så har jeg én riffel med én kikkert til det hele.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

@lassescout.. hvis jeg ikke allerede havde en .376 ville jeg købe den... fantastisk våben.... hvorfor dog sælge den??


Simpelthen fordi jeg ikke får den brugt. Det er altid .308´eren der kommer med på jagt, så jeg har besluttet, at jeg sælger .376`eren og køber en ultimativ kikkert istedet for.

Jeg har haft tre-fire forskellige sigtekikkerter/rødpunktsigter og to forskellige rifler, dog af samme mærke og model. Det giver et hav af kliktabeller når man skal flytte rundt på tingene, og hvis man også vil have en let og en tung ladning i hver kaliber bliver der liiiige rigeligt at holde styr på.

Så selvom min Leupold er ok til natjagt, er den ikke det bedste bud til formålet. Og den må ikke bruges til drivjagt i polen. Så jeg tror jeg ender med en Z6i i enten 2,5-15X 56 eller måske snarere 3-18 x 50. Så har jeg én riffel med én kikkert til det hele.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Undskyld hvis jeg har startet noget, der ikke skulle være begyndt

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Hej Luffe
Jeg tænkte ikke på firefly men på rødpunktsigtet. Jeg har selv været meget varm på den kikkert du nævner, da jeg synes at Bushnell 4200 serien fremstår som kram og jeg ikke tror meget på at der er væsentlig forskel på natkvaliteten af den kikkert og en tilsvarende swarovski/zeiss - til gengæld er der væsentlig forskel på prisen[Wink].

Men selv når lysindstillingen stilles på svagest intensitet, tror jeg at det bliver for kraftigt i meget svag belysning(nat)- hvilket var den helt konkrete grund til at jeg valgte kikkerten fra.

Efter mange og lange overvejelser, samt et par besøg i banken, valgte jeg at købe en Swarovski z6i 2 - 12 x 50. For mig er det en kikkert der dækker alle MINE behov(i relation til kikkert [Big Grin][Big Grin]). Jeg skal fortrinsvist bruge min kikkert til purch samt driv/trykjagt samt lidt natjagt/baneskydning.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)