Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varmintkugler
#1
Er der nogen her som har eksperimenteret med varmintkugler til 22-250 har lige ladet med Hornady SPSX men har ikke rigtig prøvet at bruge den har desuden en pakke Speer TNT stående ,men det dur nok ikke med den stigning . Nogen gode forslag eller gode/dårlige erfaringer ????

Smeden
Svar
#2
Hej Smed

Fik du din riffel til at grupere i torsdags på skydebanen.
vi nåede jo ikke at snakke så meget sammnen om problemerne, da der var så mange skytter på banen.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Smeden

Er der nogen her som har eksperimenteret med varmintkugler til 22-250 har lige ladet med Hornady SPSX men har ikke rigtig prøvet at bruge den har desuden en pakke Speer TNT stående ,men det dur nok ikke med den stigning . Nogen gode forslag eller gode/dårlige erfaringer ????

Smeden



Hej Smed

Jeg mener ikke Hornadys SXSP-kugler kan tåle hastigheden fra en 22-turbo. Såvidt jeg husker er det max. 1000 meter/sek.

Speer skriver at de ikke anbefaler TNT til det kaliber, jeg sidder med bogen, der skriver de max 3400 f/sec til den kugle.

Jeg har ladet med Sierras 60 grains til min 22-250 og det skyder meget præcist. Men den ræv jeg skød sidst, den blev noget laset.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej smed...

du efterlyser gode forslag og erfaringer...

jeg vil anbefale Nosler ballistic tip i enten 40 - 50 eller 55 grains...

de kan tåle alle de hastigheder du vil kunne udsætte dem for... og det med en glimrende præcision...

i forvejen er de 22 kalibrede ballistic kugler af typen varmint og med de høje "temperaturer" du vil udsætte dem for vil de gøre arbejdet tilfredsstillende... [Big Grin]

selv bruger jeg dem i min 22/243 AI og de kan tåle temperaturer over 4500 fps... [8D]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Fordelen med SPSX er at den pulveriserer totalt, så du skulle kunne slippe for opspringere
Jeg har prøvet at skyde med SPSX i min 22-250er, mod et bundt reklamer.

Afstanden var 10 meter og hullet var et pa centimeter dybt.
Kuglen var blevet forvandlet til granulat, der var mindre end knappenåls hoveder.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
Jeg kan varmt anbefale Hornady V-Max MOLY til rævejagt.

[Image: 220Swift004.jpg]

Jeg har selv indenfor det sidste år skudt 22 ræve med en 50 grains V-MAX kugle. Selvfølgelig kan der være tilfælde med en "Knogleknipser" hvor kuglen laver lidt ravage, men hvilken kugle gør ikke det?

En stor fordel med V-MAX MOLY som jeg har erfaret er, at den bevarer
præcisionen, ved høje hastigheder, efter mange skud.

mvh.
Swift
Svar
#7
Et eller andet sted i mine gemmer har jeg billeder af beskydningen af små hårde svenske æbler (ca. 4 cm diameter) med 40 Grains V-max Moly, som er min foretrukne i 22-250.

Æblerne forsvinder i en sky, og en tynd 4-5 mm krydsfiner-plade ca. 75 cm bag æblet udviste et flosset hul på størrelse med en knyttet hånd.

Ved insskydning i våde telefonbøger: 8-10 cm halvkugleformet krater, med meget få bittesmå fragmenter af kapppen.

22-250 Terminal-ballistik på Skarv: indskudshul forrest i bryst ca. 2 cm i diameter, på ryggen, mere end 6-7 cm, vingerne faldt af........
Skudafstand ca. 160m, 40 grains Vmax V(0) ca 1200 M/s

V-Max Moly kan købes hos REx!

SPSX og TNT overlever IKKE de hastigheder en 22-250 kan præstere, men derfor kan man da godt "underlade" dem til 222-hastigheder og få en god virkning, præcisionen er dog ofte ikke god.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
I følge Hornady "Biblen" , så er max hastighed på SPSX 3400 fps.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Rex

I følge Hornady "Biblen" , så er max hastighed på SPSX 3400 fps.



Hej alle i rævejægere.

Et er "Biblen", noget andet er prakstisk erfaring.

Jeg har personligt skudt over 100 ræve med min 22-25o, ladet med Hornadys 55 grains SX. Vel at mærke med maks. hastighed, og jeg har aldrig oplevet en ræv eller en krage overleve når jeg gjorde mit.
Bagsiden af mikkel var dog ikke altid lige køn.

Knæk og bræk.

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#10
Tak for salige reaktioner på mit spørgsmål !
Jeg tror at jeg vil forsøge med Hornadyen , både SPSX og V-max det lyder til at det er hvad jeg søger ,en kugle som eksplofandenrasmedere . Har tidligere brugt V-max i 7 mm Rem. Mag med godt resultat. Og Claus vi mødes nok på banen i denne uge.
Smeden
Svar
#11
Hej Smed, jeg ligger i forhandlinger med "Bestyrelsen" om det skal være tirsdag eler torsdag jeg skal på hjortebanen.
Du hører nærmere.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Jeg har personligt skudt over 100 ræve med min 22-25o, ladet med Hornadys 55 grains SX. Vel at mærke med maks. hastighed, og jeg har aldrig oplevet en ræv eller en krage overleve når jeg gjorde mit.
Bagsiden af mikkel var dog ikke altid lige køn.
Knæk og bræk.

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.



Hvilken stigning har din riffel, det har jo ikke så lidt at sige [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Jeg har personligt skudt over 100 ræve med min 22-25o, ladet med Hornadys 55 grains SX. Vel at mærke med maks. hastighed, og jeg har aldrig oplevet en ræv eller en krage overleve når jeg gjorde mit.
Bagsiden af mikkel var dog ikke altid lige køn.
Knæk og bræk.

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.



Hvilken stigning har din riffel, det har jo ikke så lidt at sige [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...



12 tommer

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#14
Hej Ras

Ja, så er der mere gevind i din end i min, så måske skulle man prøve det på et tidspunkt, når det nu er muligt.

Det er jo ikke altid lige let, at få kragerne til at sidde foran en skrænt ... [Wink]

Endvidere har jeg fået 10 stk. 40 grains V-max kugler, de skal også snart prøves af om de kan skyde i min riffel.

Jeg har nemlig lige fået ræve, skade/krage og også duejagten på godt 300 tdl. [:p][:p]

Duerne får kun hagl, men resten får hele "medicinskabet"

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#15
Det er en standard Sako i 22-250 har ikke checket stigningen.
Skød desværre forbi til en krage i går på 180 m. til højre , den fik godt nok svedet fjerene , skal til bøssemager med riflen og have ordnet aftrækket fordi jeg ikke selv kan justere det langt nok ned i aftræksvægt , har ikke haft 22-250`eren ret længe.Har to Sako`er foruden i kal. 6,5x284 og 338 Ultra Mag pibet om hos Korsholm
Smeden
Svar
#16
For et par år siden testede jeg fabriksladdet hornady 50grains Vmax i en 22-250 med 10tommer stigning. De blev testet på præriehunde på afstande fra 70-250m. Resultatet var grosse eksplotione hvergang. Typiskt sprang dyret 1-3m op i luften og landede stendød op til 4m fra skudstedet.(eneste problem var at bagbenene stadig stod på skudstedet[xx(]) En Coyote fik også lidt medicin på ca 350m afstand(den vippede bare en enkelt gang med halen[xx(])
Precisionen var ok
Skudstatistik 35skud, heraf 6 til indskydning af ny kikkert. 24 præriehunde og 1 coyote. De fleste skud var efter mål på størrelse med en øldåse, på gennemsnitlig 150m afstand(ret heldigt med den jordforbindelse[:I])

jbn
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by ignorant
Skudstatistik 35skud, heraf 6 til indskydning af ny kikkert. 24 præriehunde og 1 coyote. De fleste skud var efter mål på størrelse med en øldåse, på gennemsnitlig 150m afstand(ret heldigt med den jordforbindelse[:I])

jbn



Tror Ignoranten mon ikke at det er tid til en justering af jordihovedetforbindelsen...Kig lige på dit regnestykke [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

For et par år siden testede jeg fabriksladdet hornady 50grains Vmax i en 22-250 med 10tommer stigning. De blev testet på præriehunde på afstande fra 70-250m. Resultatet var grosse eksplotione hvergang. Typiskt sprang dyret 1-3m op i luften og landede stendød op til 4m fra skudstedet.(eneste problem var at bagbenene stadig stod på skudstedet[xx(]) En Coyote fik også lidt medicin på ca 350m afstand(den vippede bare en enkelt gang med halen[xx(])
Precisionen var ok
Skudstatistik 35skud, heraf 6 til indskydning af ny kikkert. 24 præriehunde og 1 coyote. De fleste skud var efter mål på størrelse med en øldåse, på gennemsnitlig 150m afstand(ret heldigt med den jordforbindelse[:I])

jbn



Hej Ignorant.

Man må nok sige, at tingene rullede for dig!

Knæk og bræk

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#19
En standard Sako pibe i 22-250 har såvidt jeg ved 1-14" i stigning (desværre....?)

En stigning på f.eks 1-12" eller 1-10" ville give muligheder for at udnytte lidt tungere (længere) kugler i 22-250, som den jo sagtens kan "skubbe ud" med en fornuftig hastighed.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Hvordan får man adgang til at moderere moderatoren[:o)]

Citat:quote:

Tror Ignoranten mon ikke at det er tid til en justering af jordihovedetforbindelsen...Kig lige på dit regnestykke



Hvad er problemet
35 patroner heraf 6 til indskydning rest 29
29 patroner til jagt heraf 24præriehundetræf og 1 coyotetræf rest 4
4 patroner til jordknolde[xx(][:I]

Hvis du hentyder til den gennemsnitlige skudafstand på ca 150m er det vel ikke usansynligt, der blev på coyote skudt på ca 350m og på præriehunde på afstande mellem 70 og 250m. der var intet om hvormange der var på de forskellige afstande[:o)][:o)][:o)]

GD
Hvis du stadig ikke forstår regnestykket kan du sikkert få pædagoghjælp[Wink][:p]

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)