Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6mm - 223 Rem
#1
Ja, så har Bøssemageren i Langvad fået en kammerrival til en 6mm -223Rem.[Smile]
Jeg er samtidig kommet til at købe en udtjent VIXEN i Sverige.[Wink]

Umiddelbart tegner det til det til et bukkeriffelprojekt[^]. Det kommer nok til at ske lidt i trin, men jeg skal nok holde jer orienteret.

Mvh Søren
Svar
#2
6-223r ?

Det lyder som noget der kan gå subsonisk...

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#3
Den findes også i en .30-223 - Men hvad er nu det med ham Per, han plejer da ikke rode så meget med rifler, men det er da alle tiders [Big Grin]

Det bliver da en rigtig krudt-sparebøsse [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lani

6-223r ?

Det lyder som noget der kan gå subsonisk...

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Det kan det meste vel, hvis man sparer tilstrækkelig på krudtet[Big Grin]

Std. hastighed er vist omkring 730m/s for en 100 grs kugle. Det lyder nærmest perfekt til råvildt.[Smile]

@AB: Tænker du ikke på Per Langvad? Ham jeg tænker på, er Christian i Langvad (Roskilde)

Mvh Søren
Svar
#5
Jo - nå så forstår jeg det bedre - jeg var også lidt rystet [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
Er der ikke tale om den patron der hedder 6x45???

Jeg har lidt ladedata til den fra den Norske Ladebog - men kun på 85 grains kugle. Den kan kastes afsted med små 850 m/s, hvilket er ganske imponerende synes jeg!

Sjov lille en, som jeg glæder mig til at høre mere om [Smile]
Svar
#7
Jamo

Du har helt ret, den kaldes også 6x45 og er blot en 223 Rem kaliberet op til 6mm uden andre ændringer. Du må gerne sende mig lidt lade info.

Mvh Søren
Svar
#8
De anbefaler VV N130 som klart det bedste krudt til denne kaliber... Mht kuglevægt så anbefaler de ikke at gå over 85 grains, for at holde det godt forhold mellem hastighed, energi og ekspansion...hvorvidt de har ret skal jeg ikke kunne sige...

Men ladedata for N130 er som følger:

- Speer SBT 85 grains
- COL 57,5mm
- remingtonhylstre
- CCI400 hætter
- min: 22 grains = 813m/s
- max: 23 grains = 846m/s

Testvåben: Sako Vixen m. Douglaspibe
Pibelængde 61cm / 24"

Max hylsterlængde 44,7mm
Trimlængde; 44,5mm

M.v.h.

J.

P.s. der er også ladedata for N133, N135, Norma 201, N140 og Norma 202, men alle leverer lavere hastigheder ifht N130...
Svar
#9
Tak, Jamo

Jeg syntes kaliberet ser rigtig interessant ud. Dette er kopieret fra WIKIPEDIA og giver den overordnede ballistik.

Ballistic performance
Bullet weight/type Velocity Energy
75 gr (4.9 g) SP 2,700 ft/s (820 m/s) 1,214 ft·lbf (1,646 J)
80 gr (5.2 g) SP 2,650 ft/s (810 m/s) 1,248 ft·lbf (1,692 J)
90 gr (5.8 g) SP 2,540 ft/s (770 m/s) 1,300 ft·lbf (1,800 J)
100 gr (6.5 g) SP 2,400 ft/s (730 m/s) 1,279 ft·lbf (1,734 J)

Min plan er en pibe med stigning 1-8. Dette kan håntere 100 grs, eller endnu bedre TSX i 85grs. Dette burde dække behovet til råvildt og man kan altid gå længere ned i vægt, hvis man ønsker det.

Her er en sydafrikansk hjemmeside, der roser kaliberet til antiloper af springbok størrelsen:

http://thehunterslife.com/forums/showthread.php?t=1604

Mvh Søren
Svar
#10
Købte en Tikka T3 Lite i 222 rem. på udsalg i foråret 2010 beregnet til; netop et 6x45 mm (6mm-223Rem.)-projekt.
Bestilte et 26" Lothar walther -rør med 1:8 stigning i sako/Tikka profil. Dertil kom en kammerrival fra pacific tool & Gauge Inc. samt et dieset fra Redding.
Det nye rør fik skåret et kammer,gevind og blåneret i Tikka-nuance.
Der gik ca. 3 mdr. før riflen var klar til den 1. indskydning.
Mens jeg ventede på Tikka´en, fik jeg udvalgt 100 stk. 223 rem. lapuahylstre, der var afskudt én gang - i en anden Tikka T3.
Valgte som udgangspunkt, at kopiere ladningen med 85 grain Speer SBT fra Ladeboken.

Ladedata:
- 85 grain Speer SBT
- COL. 57.4 mm
- Lapuahylstre 223 rem.
- CCI BR4 hætter
- 25.5 grain Norma 202 - +0.5 grain over angivet maks. i ladeboken.

Derefter afgav jeg 30 skud på 45 meter i bænk - uden spor af funktionsfejl - og afsluttede med 2 3-skuds grupper som "et-huls-trekløver".

Løbet blev "skubbet" igennem med vfg-propper efter hvert skud under de første 15 skud.
Derefter med 5-skuds interval.

Dernæst 30 skud på 200 meter, som resulterede i 4 3-skuds grupper på ca. 25-30 mm.

Jagtheldet har virkelig været med undertegnet...
Indtil nu har min nye "wildcat" nedlagt 1 gaffelbuk, 2 råer og 2 lam.
Gennemsnitlig flugtdistance: 0 meter.!
Absolut gennemskud på alle 5 individer ved skudafstand: 75-140 meter målt med laser.

På 75 meter var udgangshullet ca. 4 cm. placeret på bladet. Og på 140 meter ca. 2.5 cm. samme skudplacering.

Fremtiden byder på testladninger med:

80 grain Barnes TTSX.
80 grain winchester PSP.
85 grain Sierra Gameking HBT.
85 grain Nosler Partition.
90 grain Nosler ballistic tip.
100 grain Sierra Pro-hunter.
100 grain Nosler SBT.
100 grain Norma Oryx.
Svar
#11
Jeg bliver helt varm om hjertet. Sådan en må jeg have!

Hvor i landet bor du, Carsten?

Mvh Søren
Svar
#12
Mig og min 6x45 mm bor i Høng på weeestsjælland...

Mvh. Carsten
Svar
#13
Tænkte det nok.
Jeg får lige dit telefonnummer af Mads, så ringer jeg nok lige for at høre lidt nærmere.

Mvh Søren
Svar
#14
Hej Kjeldsen

Er der nogen nyheder med den lille ny. [:p]
Jeg må også ha sådan en dejlig cal. Har bestilt die til den [Wink]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#15
Velkommen i klubben, Fisker

Nej, jeg er ikke nået ret meget videre endnu.

Jeg har dog købt den her:
[Image: 6mm-223Rem004.jpg]

Fin lille patron. 223Rem til venstre og 6mm-223 Rem til højre

Riflen skal jeg snart have hentet, men jeg har ikke lige haft tid endnu. Jeg forventer ikke at få den ompibet før godt inde i det nye år. Jeg skal nok opdatere status her.

Du må også endelig holde os opdateret med dit projekt.

Mvh Søren
Svar
#16
Ja, det er jo nok bare mig der er dum, men hvad er egentlig fidusen ved den kaliber i forhold til 223?
De 0,4mm i diameter gør vel ikke den store forskel, eller hva?

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#17
Rigtig godt spørgsmål, Skytmar.

Det er jo egentlig den gamle diskussion om, hvorvidt energien skal stamme fra hastighed eller vægt. (Vi er enige om, at der helst skal være lidt af begge dele).

Nogle sværger til et lille hurtigt projektil med kraftig expansion(fx 60grs i en 223), mens andre hellere vil have en bedre dybdevirkning ved en tungere, langsommere kugle(fx 90 grs kugle i 6mm-223).

Fordelen ved 6mm-223 er, at den holder energien lidt bedre på lidt længere skudafstande.

Visse projektilnørder påstår desuden, at jagtkugler i 6mm har en mere pålidelig og stabil expansion end 224. projektiler. Jeg kender ikke de to kalibre godt nok til at vide, om det er korrekt.

Der hvor jeg særligt er lidt tvivlende overfor 223 til rådyr, er evnen til gennemskud ved skrå vinkler. Her håber jeg 6mm-223 har en fordel ved den tungere kugle.

Desuden roser eks. sydafrikanerne 6mm-223 for at give minimale kødødelæggelser.

Inden alle ballistikdrengene går amok - skal jeg skynde mig at sige, at ovenstående er en forsimplet betragtning af de ballistiske karakteristika mellem de to kalibre. [Wink]

Mvh Søren
Svar
#18
Hej Kjeldsen.

Så kom jeg også et skridt nærmere [Wink]
Har lige ladet nogle 6-223R med Speer BT 6mm 85Gr.
Skal så lige ha fundet Vixen [:I] og en pibe med 7-8" stigning
men det skal nok jeg nok nå inden bukkejagten. [:p]
[Image: i50413601._szw1280h1280_.jpg]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#19
Jeg byggede min 223 om til 6,8 spc af samme grund, de der skæve vinkler til råvildt skudt med en let og hurtig kugle var ikke en ret god kombi. Bevares det kan sagtens lade sig gøre, men effektivt bliver det aldrig.
Så kan man sige - så tag dog en af de andre rifler i skabet, 8x57-6,5x55-375HH-7mm rm- der er nok at vælge imellem. Men nogle gange er det sjovt at bygge nyt.

6,8´eren er lidt samme suppe som en 6x45, den kan løfte en 100 grain kugle til 860 m/sek og hylstret minder meget om 223.
Den kan absolut intet som en 6,5x55 ikke kan klare, men det er jo sjovt med anderledes grej.
Svar
#20
En endnu bedre kombination er en 6mm/250 En .22-250 udvidet, eller kalibret op til 6mm.
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)