Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
antal våben
#1
hej
jeg har et spørgsmål : er der et lovkrav om hvor mange våben man må eje og opbevare som privat person hvis man har registreret/tilladelse iorden og våbene bliver opbevaret i godkendt skab

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#2
Nej

Mvh. rimfire Hunter
Svar
#3
25 alm. eller 10 særligt farlige.
Hvis hukommelsen ikke har forrådt mig.

Mvh. Loft
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

25 alm. eller 10 særligt farlige.
Hvis hukommelsen ikke har forrådt mig.



Våben udover det antal kræver skafor rød og det vil blive lidt anstrengende at overholde for en hel del...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127786

Opbevaring

§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.

Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.

Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.

Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:

1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.

2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.

3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.

4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.

Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
Svar
#6
Svaret afhænger lidt af hvordan man tolker spørgsmålet.
Som LOFT skriver, må man opbevare maximalt 25 (10 særligt farlige) våben i et almindeligt Skafor Blå våbenskab, men hvis man opgraderer til Skafor Rød (stk. 4 i LOFT's lovtekst), er der principielt ingen øvre grænse.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
tak for hjælpen med svarene

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#8
Altså man må opbevare 25 skydevåben hvoraf de 10 må være særligt farlige altså en blanding mellem pistol/revolver,1/2 automater, og haglgeværer der kan indeholde mere end 2 skud, samt haglgeværer med pibelængder under 55cm. er det rigtigt forstået ???????????????????
Svar
#9
Ja. Men du får nok ikke tilladelse til et haglgevær med pibelængde under 55 cm.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by contender

Altså man må opbevare 25 skydevåben hvoraf de 10 må være særligt farlige altså en blanding mellem pistol/revolver,1/2 automater, og haglgeværer der kan indeholde mere end 2 skud, samt haglgeværer med pibelængder under 55cm. er det rigtigt forstået ???????????????????



Ikke helt. hvis du har 10 særligt farlige skydevåben, så er kvoten opfyldt.
Kan huske det har været oppe tidligere og, at nogle lader særligt farlige skydevåben tælle for 2,5 normalt våben.
Men der står jo ikke at du ikke må have ni særligt farlige- og 15 normale skydevåben.

Mvh. Loft
Svar
#11
Se her er saa en af de ting der er lidt kedelige ved at bo i Sverige. Her maa man nemlig i udgangspunktet kun have 4 vaaben. Man kan saa naar man er blevet lidt erfaren faa yderligere 2 stk, men der skal motiveres for disse (det er nu normalt ikke synderligt svaert), men derefter er det slut. Jeg har selv det problem at jeg nu har ramt 6 stk, og derfor nok er noedt til at skille mig af med nogle jeg ellers bare havde staaende - mit foerste haglgevaer og riffel (Simson m36 (mener jeg) med markeringsstifter og en Mauser M96 straight pull).
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Hmmm så lad mig spørge, hvis jeg ejer og opbevarer 9 særlig farlige våben, hvor mange "normale" våben må jeg så købe før jeg rammer "loftet" ?????? tyk lige lidt på den.
Svar
#13
Det er vel et temmelig simpelt regnestykke?

2,5 x 9 = 22,5

25,0 – 22,5 = 2,5 afrundet til 2 da du jo ikke må have mere end 25 våben.

Alternativt hedder det vel sikring jf. Skafor Rød - EN 1143-1 grade 1

Christian
Svar
#14
Stop nu det vildspor med at særligt farlige tæller 2,5 og læs hvad der står i bekendtgørelsen:
Citat:quote:

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler

Så et særlig farligt våben tæller et ud af 10, og alle våben tæller et ud af 25, også de særligt farlige der allerede er talt med i "10´er" regnskabet.

Altså hvis du har 15 almindelige og 10 særligt farlige, så har du hverken flere end 25 ialt eller flere end 10 særligt farlige. Så det er først når du har mere end det, du skal op i Skafor rød.

Så hvis Contender har 9 særligt farlige skydevåben, må han have 16 almindelige våben før han skal op i Skafor rød. Det er helt simple + regnestykker detteher, ingen grund til hverken at gange eller dividere [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Se her er saa en af de ting der er lidt kedelige ved at bo i Sverige. Her maa man nemlig i udgangspunktet kun have 4 vaaben. Man kan saa naar man er blevet lidt erfaren faa yderligere 2 stk, men der skal motiveres for disse (det er nu normalt ikke synderligt svaert), men derefter er det slut. Jeg har selv det problem at jeg nu har ramt 6 stk, og derfor nok er noedt til at skille mig af med nogle jeg ellers bare havde staaende - mit foerste haglgevaer og riffel (Simson m36 (mener jeg) med markeringsstifter og en Mauser M96 straight pull).



4 våben i Sverige?? og kun 4 våben..???....that sucks..bedre til at bo i Montana USA,der må du eget 100s af våben..[^][8D]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)