Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&B 2,5-10x56
#1
Hej Venner

Jeg har en lidt underlig forespørgsel, men der er lidt mening med galskaben.

Det drejer sig om min ældre S&B 2,5-10x56 sigte 2 (medforstørrende).

Hvis en af jeg har S&B 2,5-10x56, eller lignende fra S&B med sigte 2, så kunne jeg rigtig godt tænke mig et billede af hvordan sigtet ser ud ved min og max forstørrelse. Eller bare du vil køre op på fuld forstørrelse og sammenligne med mit billede her.

Jeg er nemlig i tvivl om, hvorvidt mit sigte er defekt (ældre brugt kikkert). Når der er max forstørrelse så fortsætter den lodrette stolpe lidt over den vandrette tråd, dette er selvfølgelig mindre udtalt ved min forstørrelse.

Billedet her er taget ved 10x forstørrelse. (beklager det er lidt stort, men så kan man da se hvad jeg mener).

[Image: IMG_4981.jpg]

Jeg vil blive meget glad for at få afgjort, om det bare er som det skal være, eller om den skal en smut til Tyskland.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Nej det er skam ikke defekt.

Dét sigtebillede findes skam.

Husker ikke hvad det hedder, men det findes i to varianter - et hvor den kraftige post standser ved de vandrette tynde streger - og et hvor den fortsætter lidt op.

Hvis det har været defekt, så har du kunnet se det, for så har noget af de sorte streger manglet, slået sig eller siddet helt forkert.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Sigte 2, hvor det går lidt op i en spids - findes også hvor det ender "fladt" som din.
[Image: absehen_a2-medium.jpg]

Sigte A2, hvor den kraftige post, ender vandret med den tynde streg.
[Image: sb_absA2.jpg]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Hvad sigtet nøjagtigt hedder ved jeg faktisk ikke. Men da jeg købte den brugt hos HH stod der sigte 2 i beskrivelsen af kikkerten (på hjemmesiden).

Blev bare en kende bekymret når jeg sammenlignede med alm. sigte 2, er måske lidt for pernitten ?! Umiddelbart opfører kikkerten sig som tyskere nu gør på skydebanen. Den gør hvad den bliver bedt om.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#5
Vilsgaard,

Det sigte skal du nok blive glad for til jagt. Til jagt i dårlig belysning forsvinder spidsen ikke som ved sigte 2 og når lodret stolbe kun går til vandret linie som sigte 2A bliver højden lidt ulden. Til ringskive kan der være lidt problemer med at find sigtet hurtigt, men det har jeg kunne leve med. Jeg havde en kikkert med det sigte i en 1,5-6x42, som jeg desvære byttede til større forstørrelse, fordi jeg ikke gad se markeringen i banekikkerten, som alle de andre[:o)][V]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Hvad sigtet nøjagtigt hedder ved jeg faktisk ikke. Men da jeg købte den brugt hos HH stod der sigte 2 i beskrivelsen af kikkerten (på hjemmesiden).

Blev bare en kende bekymret når jeg sammenlignede med alm. sigte 2, er måske lidt for pernitten ?! Umiddelbart opfører kikkerten sig som tyskere nu gør på skydebanen. Den gør hvad den bliver bedt om.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Den sigte heder Zielstachel flach A2

og nej den er ikke defekt den skal være sådan de har noget med synlighed i skumringen at gøre

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#7
Det kaldes hår og post i DK.

Har selv haft det på et tidspunkt.

Det er suverænt til drivjagt, da der ikke er nogen forstyrende stolper andet end den lodrette.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
Nu er jeg også nået "Post Hår" alderen, så det passer vist fint til mig [Smile]

Tusind tak for jeres feed, dejligt at vide at tingene er som de skal være. Jeg er også vældig fornøjet med den form for sigte, og savner som sådan ikke det fine trådkors jeg havde i min Tasco Titan.

Kikkerten skal også bruges til grissebasser i sverige (er klar over at 3 fede stolper havde været bedst), og stolpen er stor nok til det formål ved 8x forstørrelse. Er testet i mørke med fornuftigt resultat.

I øvrigt læste jeg lidt om medforstørrende sigte, og nytten som afstandsbedømmer, men er ikke helt 100% sikker på at jeg forstår det korrekt. (måske M@x kan give den perfekte oversættelse af teksten herunder)?.

Der Abstand der Querbalken bleibt immer gleich.
Z.B. beim Absehen 1 ist der Abstand 70 cm auf 100 m.
Also füllt eine querstehender Rehbock diesen Abstand vollständig aus.
Wenn der Bock auf 200 m steht, füllt er nur noch die Hälfte des Abstandes aus.

Für die anderen Absehen gilt Entsprechendes


[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#9
Den vandrette tykke bjælke bliver afløst af en tyndere streg nær midten. Det er afstanden mellem de 2 tykke vandrette bjælker der er 70 cm, når du måler på noget 100 meter væk. ex en buk er 70 cm lang fra bryst til bagende. På 100 meters afstand fylder den hele afstanden ud mellem de 2 bjælker. Hvis bukken er 200 meter væk så fylder den kun halvdelen ud. Selvfølgelig forudsat at den står med siden til.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Den vandrette tykke bjælke bliver afløst af en tyndere streg nær midten. Det er afstanden mellem de 2 tykke vandrette bjælker der er 70 cm, når du måler på noget 100 meter væk. ex en buk er 70 cm lang fra bryst til bagende. På 100 meters afstand fylder den hele afstanden ud mellem de 2 bjælker. Hvis bukken er 200 meter væk så fylder den kun halvdelen ud. Selvfølgelig forudsat at den står med siden til.



Det er sgu da ikke Dansk !!!! Det er Lollandsk [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Tak for det, det er jo så ikke relevant for mit sigte. Anede ikke hvad querbalken betød, resten var feset ind.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#12
Hey, undskyld dette har ikke helt noget med sigtet og gøre, men hvad må sådan en S&B 2,5-10-56 koster??, den er helt "classic" ingen lys eller noget ca 10-15 år gammel, jeg har nemlig lige kigget på sådan en

LilleLars
LilleLars
Svar
#13
Tja, Jaguargruppen solgte S&B Klassik i foråret til ca 7000,-

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
hmm... ok han ville have 4,000 for den

LilleLars
LilleLars
Svar
#15
Tja jeg gav 5.000 kr. så køb du trygt den, der er 30 års garanti på den. Du kommer ikke til at fortryde det!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#16
Hvis den i øvrigt er i orden, så ville jeg godt betale 4000,-.[Smile]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg]
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)