Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baikal og buk
#1
Jeg har med stor interesse læst og lært af diverse indlæg her på siden, hvor informationer vedrørende jagt på råvildt med hagl har haft den største interesse.

Jeg har haft en kanon oplevelse, som jeg har lært en masse af og jeg ønsker faktisk at lære endnu mere af den, hvilket er årsagen til at jeg bringer min beretning her på forummet.

Den 9. oktober 2010 var jeg inviteret med på min første landjagt sammen med min kammerat, og jeg var naturligt spændt på, hvordan dagen ville forløbe. Efter at have levet på SU i fem år har jeg desværre ikke de "rigtige" jagtbukser, -jakke, -hat, -kniv, vadestøvler eller -gevær. Nej, jeg var udstyret med min for store fiske/jagt jakke, cowboybukser, gummistøvler og min Baikal IJ27 boret 1/2 og 1/1 (købt da den stod til 2200kr ved Korsholm) [Big Grin].

Men nu til selve jagten. Ved parolen blev det forelagt, at der kun måtte skydes med skovpatroner, hvor jeg havde købt tin patroner str. 3, da de var billigere. Min kammerat som pt. overgår min økonomiske formåen havde investeret i tungsten str. 4, men vi blev enige om at dele. Så der røg en str. 4 i første løb og en str. 3 i andet. Det var anbefalet af jagtlederen og blev derfor efterfulgt. Efterfølgende pålagde jagtlederen en "vis" restriktion på afskydning af råbukke, da han helst så at der ikke blev skudt spidsbukke mm. Der var ikke forbud, men han så da helst at de fik lov at gå til foråret - forståeligt. Det andet var der frit skud på, dog maks. 2-3 stykker nedlagt råvildt ialt. Der var flere i den familiære forsamlingen, der trak på smilebåndet og sagde ja..ja..det er fint [Wink][}Smile] Det skulle vise sig senere at give bagslag ikke at nedlægge et forbud, dvs. klare retningslinjer...

Efter de to første såter var der blevet nedlagt 2 fasaner og et rålam, der var forendt på stedet, men i samme øjeblik som lammet er nedlagt tager en rå (som jeg ser det) løbene på nakken bag ved driverkæden, og da jeg danner bagtrop kommer den nedad imod mig. Jeg ligger geværet til skulderen og følger dyret, men det kommer ikke inden for skudafstand og løber efter synet af mig [:p] modsat over i noget tæt skov. Adrenalinen kunne mærkes, men jeg havde en ret god fornemmelse, fordi jeg ikke blev opslugt af adrenalinen, men derimod fornuften og logikken. Det kan nærmere tilføjes at afstanden til dyret har været en 25-30 meter, hvor grunden til at jeg lagde geværet til var, at dyret jo ligesågodt kunne have rendt imod mig. Derefter var der ikke den store aktivitet, men det skulle ændre sig.
Ved den fjerde såt blev jeg placeret i en lysning, hvor der til min venstre side var skovbevoksning i øst/vest retning. til min højre side var der et par træer og buske, og foran mig var terrænet nedadgående med tæt bevoksning. Efterhånden som klapperne kom nærmere blev jeg mere klar, men jeg må indrømme at jeg var lettere betaget af vejret og den fantastiske lysning jeg befandt mig i....Pludselig råbes der nede fra driverkæden..."BUK"..."der kommer buk!!!"...tiden går i stå...

Samstemmigt bliver der råbt og en tydelig bevægelse viser sig i krattet længere ned, og det går hurtigt op for mig, at den er på vej op imod mig [:0] Jeg ser den lige så tydeligt, da den komme i et jævnt tempo (det går jo op ad bakke), og jeg overveje i et split sekund at skyde den forfra, men igen vandt teorien over adrenalinet... Bukken er nu inde for skudafstand og jeg kan da godt se at den ser stor ud, men anvisningerne ved parolen, når at stille mig i et dilemma. Skal jeg skyde hvis muligheden byder sig eller skal jeg ikke. Jeg overbeviser mig selv om [8)], at jeg kan forsvare at skyde til bukken, hvis jeg får den i sideskud. Bukken, der er i fuld spring op imod mig mens jeg holder på den, ser mig pludseligt og vælger naturligt at søge dækning i skoven til venstre for mig, men da jeg var klar falder skuddet i samme øjeblik, som den vender siden til. Dyret går ned og jeg sender andet skud afsted. Mit andet skud var dumt, unødvendigt, pinligt og træls, da jeg ikke kan forsvare formålet med det. Men lad os i stilhed overlade skud nummer to i glemslens mørke afkrog - læringen indtraf med det samme! Bukken kommer fri af skoven, men falder fem meter derfra, så jeg råber på de nærmeste at de skal komme, da jeg ikke selv havde kniv. Jeg kommer hen til dyret sammen med en af de andre, og dyret ligger på siden uden at bevæge sig, men han skærer halsen over på det. Men han påstår dog at det tilsyneladende var død af skuddet.

Dyret ligger dødt, hvilket var det allervigtigste for mig, nu hvor jeg havde besluttet mig for at skyde til det. I det følgende vil jeg gerne have lov til at evaluere lidt på mig selv, og jeg håber derudover også, at i vil bidrage mig konstruktiv kritik eller en ordentlig skideballe, hvis det er påkrævet.

Først. Alle jægere var imponeret og jeg hørte intet for at jeg havde skudt en buk, som iøvrigt var en (ulige) seksender - der kunne næsten hænge noget på den sidste sprods [Big Grin]. Vanvittigt flot dyr og folk ønskede også flot tillykke med min første landjagt og mit første stykke vildt skudt på land. Derudover var der flere, der tilkendegav at de også havde skudt på den, hvis de havde haft chancen. Med en bregne i hånden og badet i blod blev der taget billeder, som jeg desværre ikke er i besiddelse af pt., men som jeg ser frem til at få! Der er ingen eller intet, der kan tage denne oplevelse fra mig!

Men hvad taler imod at jeg skød? Retningslinjerne på parolen er det eneste, som jeg kan komme frem til. Spørgsmålet er om bukken var så stor, at bebrejdelsen blev overtrumfet af begejstring? Det var absolut min opfattelse, men det kan da også være min kammerat har fået at vide at hr. Baikal nok skal blive hjemme en anden gang. Det var nu ikke det jagtlederen gav udtryk for; der var en kanon stemning efterfølgende. Og der var ikke nedlagt forbud mod afskydning af seksendere, selvom den ved nærmere eftertanke sikkert havde været yderst attraktiv til foråret. Jeg har ingen deciderede spørgsmål, men jeg vil gerne høre jeres oplevelse af den historie jeg her har præsenteret.

Slutteligt skal det siges, at mine medjægeres ansigtsudtryk vil stå knivskarpt på min nethinde i mange år frem. Hvordan fanden kan en skide knægt (25år) [Wink] med cowboybukser og en pletvis rusten Baikal nedlægge en buk på sin første landjagt?!?! [Big Grin]

Det skal siges, at der sad hagl på den anden side over forløbet på dyret, hvilket jeg var yderst overrasket over, taget i betragtning af at ederfugle bare kan børste 2'er hagl af sig....! (læs som at det er sket et par gange...)

Bødeforlæg på 200kr for mangel på hat og kniv har gjort, at kniven i første omgang er anskaffet, da den også kan bruges til fiskeri [Wink]

Ps. Jeg har dyrket en del havjagt både træk- og motorbådsjagt, så jeg er ikke hel grøn inden for jagt. Men mine erfaringer med landjagt er mildest talt begrænsede [Smile] Og hvis der er nogle, der kan identificere mig gennem historien, så er de mere end velkomne til at komme med anonym kritik, da det nok er nemmere end at stå og kritisere en overstolt jæger personligt.

Med venlig hilsen

OneDuck [Wink]
Svar
#2
Tillykke med bukken.

"Efterfølgende pålagde jagtlederen en "vis" restriktion på afskydning af råbukke, da han helst så at der ikke blev skudt spidsbukke mm."

For at vi skal kunne dømme dig[Big Grin](hvilket du jo ber om), bør du nok grundigt forklare hvad mm betyder?

En dom kan sagtens være: "frikendt", men dommeren skal jo kende hele domsgrundlaget[8D]

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Flot beretning, og i min "bog" har du opført dig som det forventes af en ansvarlig og fornuftig jæger [Smile] Dog med et lille minus pga den manglende kniv, der er et must på al landjagt, da du til enhver tid skal kunne affange et stykke vildt der ikke er helt dødeligt ramt. Den manglende hat, der lige så godt kan være en kasket, vil jeg se stort på at du ikke var iført [Smile] (Det er jo kun et formspørgsmål ved parolen at man kan smide en evt hat/kasket, og lige sådan ved paraden. Men hvis du ellers er en velklippet ung mand, og håret ikke ligefrem er neonfarvet m/hanekam, så pyt [Wink])
Om du er iført sidste skrig i jagtbeklædning, har absolut intet at sige, når bare du har hovedet med dig på jagt og overholder skudafstande og alm etik og moral, og det synes jeg du har gjort på pågældende jagt [Smile]
Hvis der ved parolen udtrykkeligt var blevet nedlagt forbud mod at skyde opsatsbærende bukke, så havde du haft et problem, men da det ikke lader til at være tilfældet, så glem det og glæd dig over dit første og flotte trofæ bærende stykke råvildt, skudt med hagl [Smile] Jeg er ganske sikker på at lige netop den buk, for altid vil have en særlig plads i dit hjerte, netop fordi den blev skudt som dit første stykke vildt på land [Smile]
Så et stort tillykke her fra Klippen [Big Grin]

Mvh Annelise/Farmor [Smile]

PS. Husk at sætte foto/fotos ind når du kommer i besiddelse af dem [Wink]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#4
Hej Oneduck
Hvis man forventer folk ikke skal havne i din situation, så må man være mere klar i spyttet på parolen, ingen fejl på dig i situationen, tillykke med kræet, [Wink]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#5
damn, det er en go' fortælling, bare det var mig.[:p]
tillykke med bukken, og så på første landjagt, hatten for dig.

[Image: Unavngivet1.jpg]

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#6
Stort tillykke med den første buk herfra,i min jagt verden har du opført dig eksemplarisk,fortsæt med det.
MVH
LØVIG
Svar
#7
´du spørger selv til parolen: i min optik bør der ikke nedlægges råvildt før tidligst midt i november, lammene er for små og råen har stadig stor betydning for dem.
at jeg så heller ikke bryder mig om hagl til råvildt er en anden sag.

jeg synes ikke du skal undskylde dit andet skud: da der ofte er anskydninger med hagl, er det da en fornuftig ting når dyret ikke trimler i skuddet

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Du har efter min bedste overbevisning gjort som du bør gøre, men som nævnt andensteds en streg i regningen for manglende kniv. Hvad ved din handling havde du forestillet dig skulle være problematisk?

Min svigersøn var med på sin første jagt nogensinde sidste år, som du i et par arbejdsbukser og hvad han nu kunne holde varmen i. De fine herrer med sixpence og tussedyre bøsser og Håarkila tøj skød 4 skud forbi en fasankok med et underligt opfløj, min svigersøn lagde bøssen til skulderen og pillede den ned i første skud. Det skal lige tilføjes, at han kun havde skudt med haglgevær i forbindelse med jagttegnsundervisningen, så lidt heldig var han helt sikkert, men hold fast hvor jeg grinede af alle de gamle rotters ansigtsudtryk da hvalpen gjorde det de ikke selv kunne[Smile]

Strom: I mine ører er der mange jægere der er uenige med dig, for hold da kæft hvor bliver der dog skudt til råvildt heromkring. Dermed siger jeg ikke, at vi to ikke er enige!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#9
Hej OneDuck.
Lige et godt råd,det er helt ligegyldig hvad tøj/fodtøj du bruger og om geværet hedder Baikal eller Beretta bare den passer dig.........MEN du må aldrig nogensinde gå på kompromis med hensyn til patroner,heldigt for dig at du brugte tungsten i dit første skud,jeg har selv prøvet at skyde et stykke råvildt med tin hagl,det sker ikke igen,det var en meget dårlig oplevelse,de er alt for lette,mine de sidste blev brugt på duer,efter min mening/erfaring er der kun Tungsten eller Stålhagl der kan bruges i størrelse 1 2 3 når det er råvildt ræv det gælder,og så find nogen med høj hastighed,skulle man komme på jagt hvor der kun må bruges skovhagl burde man også kunne overkomme at betale for lidt tungsten,det er trods alt begrænset hvor mange skud man bruger sådan en dag.
MVH
LØVIG
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by STROM

´du spørger selv til parolen: i min optik bør der ikke nedlægges råvildt før tidligst midt i november, lammene er for små og råen har stadig stor betydning for dem.
at jeg så heller ikke bryder mig om hagl til råvildt er en anden sag.

jeg synes ikke du skal undskylde dit andet skud: da der ofte er anskydninger med hagl, er det da en fornuftig ting når dyret ikke trimler i skuddet

mvh
Strom, naturgænger



Der var ingen effekt af mit andet skud, da det ikke ramte. Jeg skød ned mod bukken i det halv høje græs, men ramte ned foran i græsset. Den "trimlede" i første skud, og det er derfor det andet skud nager mig. Men jeg havde ingen erfaring i, hvordan råvildt reagerer, når det er ramt. Jeg var dog absolut ikke i tvivl om at det blev ramt!

Da jeg kom hen til dyret fem meter fra, hvor det var skudt, lå det på siden og bevægede ikke hovedet. Ham der kom og skar halsen over sagde, at det vist var dødt (han rørte jo ved det), men det var vel det rigtige at gøre. I min verden ville det vel forsøge at flygte eller i det mindste bevæge sig, hvis det var i stand til det eller?

Til Løvig: Du må undskylde, men jeg ved kun noget om stålpatroner, hvilket betyder, at jeg pga. min uvidenhed troede at bismuth og tungsten var noget nær det samme... Det var bismuth størrelse 4 den blev nedlagt med, så ud fra alle de tilkendegivelser, der er at finde her på siden, så kan jeg konkludere, at bukken bør løbe frit rundt... [Wink] Ej, det var vist bare min dag den dag...
Iøvrigt så kan jeg udemærket nikke genkende til den lille historie du fortæller [Big Grin] Der er bare et eller andet grundlæggende morsomt i, at "overpræstere" på den måde [:p] Fire skud lyder og han tænker...hmm..så nupper jeg den! Ha Ha [Big Grin]

Med venlig hilsen

18ducks
Svar
#11
Lige en kommentar til "løvigs" udtalelser omkring haglmateriale....

Tin er kun ubetydeligt "lettere" end stålhagl (Metallisk Tin har en massefylde på 7,33, stål hagl ligger på 7,87) Så det er næppe "vægten" der er afgørende for resultaterne (negative?) med Tin-hagl, snarere udgangshastighed og det faktum at tin er underligt "sprødt" og blødt, ikke blød og sej som bly, hvilket kan få haglene til at deformere underligt.

Bismuth er en helt anden sag, med en massefylde på næsten 9,9 g/ccm
( Bly ligger på 11.3)

Problemet med Bismuth er lidt det samme som med Tin, haglene deformerer ikke som bly, men har en tendens til at "smuldre"

Jeg mener at erindre at flere af de testede Tin-hagl patroner havde meget lav hastighed i forhold til stål...

Personligt ville jeg nok anvende Tungsten til råvildt, alternativt en stål-patron med høj hastighed.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Fin beretning OneDuck. Du manglede en god kniv og min anbefaling til bedste kvalitetskniv til affangning, opbrækning mm er en Mora kniv, den passer iøvrigt til folk på SU for jeg mener den koster 60 kr, supergod. Men kan I ikke lige forklare den med hatten der skal smides ved parolen, har ikke været på selskabsjagt endnu.

(Rambo brugte i virkeligheden en S&L Classic 7x64)
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#13
Hej Foto.
Under parolen og vildtparade står man med blottet hoved,det er jagt etik,når du nu ikke har været på selskabsjagt endnu vil jeg lige give dig det råd at du aldrig må skræve hen over død vildt,f.eks når det ligger på paraden,og er du så heldig at skyde noget og du kan se det ligger forendt,så lad det ligge til såten er slut,af hensyn til de andre jægere og din egen sikkerhed,god fornøjelse.[8D]forøvrigt rigtig god ide at søge råd på dette forum af teoretikere[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)