Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elg bovsteg
#1
Bovsteg fra elg, brunes af i en støbejerns gryde.
Gnub den med groft salt og frisk kværnet pebber.
Når den er brunet rigtig godt, så tages den op.
Smid nogle gulerødder, porrer, æbler, enebær, og kulør op i gryden, også ligges stegen oven på. Derefter fyldes der kogende vand i, indtil stegen er dækket.
Nu skal den bare stå og små koge i 1,5-2 timer, hvor man smager til med salt og div. krydderier efter egen smag.
Vandet fra hele herligheden sies, og man laver en opbagt sovs der til.
Så kan der servers bagte kartofler, ris eller alt muligt andet tilbehør.
Velbekomme[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Det kan anbefales at tilsætte en mørk øl og lidt brun farin til sådan en opskrift... Det bliver sovsen ikke ringere af...

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
God ide.. Det skal prøves næste gang.
Har nemlig 3 stk bovstege tilbage, så når der kommer julebajere på hylderne, så skal det prøves.[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Ikke nødvendigvis juleøl. En eller anden god brown ale eller anden "dark" øl kan sagtens bruges. Gerne en med en god kraftig fyldig smag.

Jeg laver næsten noget magen til dit (Næsten alt vildtkød passer glimrende). Jeg plejer dog at lade det simre noget længere, og som sagt med noget øl og lidt farin, gerne mere end 3 timer ved meget svag varme. Det skader heller ikke at tilsætte en pakke bacon til at give lidt smag imens det simrer. Når det er godt gennemstegt så skærer jeg kødet i "mundrette" stykker og så bliver det druknet i sovsen når den er lavet og tilsmagt med godt med fløde.

Som tilbehør kan især anbefales følgende:

Kog ca. 1,5 kg. melede kartofler uden salt. Mos kartoflerne med 2 pk. gul pikant friskost, lidt smør (husk nu riiiiiiiigeligt smør), lidt mælk og tilsæt så 250 g ristede sprøde bacontern. Prop blandingen i et halv-lavt ildfast fad, drys med en god revet gratineringsost. Smid straks i ovnen v/ 200°C indtil osten er godt gylden og lidt sprød - Ca. 30 min. (Kan evt. forberedes dagen før, og så skal den have ca. 60 min ved 200°C for at være rigtigt gennemvarm.)

Det bliver en gude-ret... Men det ligger tungt...

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
[^] Det lyder vildt lækkert

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)