Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Undskyld mit fravær.
#1
De næste dage er jeg desværre forhindret i at deltage her på forummet. Jeg er blevet kommanderet på gemsejagt i østrig. Måske følger en lille beretning.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#2
Hvor surt for dig - men arbejde er arbejde.....[Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Knæk og bræk - det er ikke en skam at stoppe op og nyde udsigten undervejs [Wink]

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#4
Jeg er IKKE misundelig.... Jer ER ikke misundelig... jeg er ikke MISUNDELIG....

Knæk og bræk!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Det er jeg i hvert fald heller ikke!!!![Sad][Sad][Sad][Sad]
Det er jo en sølle trøst, at et gemsetrofæ er grimt!!!!
Specielt for dem som ikke har skudt et![Big Grin]

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

De næste dage er jeg desværre forhindret i at deltage her på forummet. Jeg er blevet kommanderet på gemsejagt i østrig. Måske følger en lille beretning.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



Hårdt arbejde er overstået. Lungerne hvæsede, og adskillige gange nød jeg udsigten, både på op- og nedturen.
Opturen var slem, men nedturen fy for f.... Intet til at gribe lille mig, og mange hundrede meters rullen ned over klipperne, vil sikkert ikke have været god for min sarte teint. Derfor tog nedturen også mindst lige så lang tid som opturen, og for pokker hvor benene syrede til.
Jobbet er fuldført. En ni år gammel gemse med 19 cm. stænger ligger nu og venter på opmåling i Tirol, før den sendes til mig.

Denne form for hårdt arbejde kan jeg godt gå ind for.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#7
Ja jeg forstår ikke at du gider[xx(][xx(][xx(]
Te´lykke med den

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
Stort tillykke - jeg er imponeret [Smile][Big Grin]

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#9
Var det ikke en ide med lidt billeder af det 'grimme' trofæ (ikke et af dig selv) eventuelt kan de mailes til undertegnede, så vil jeg lægge dem på...[Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Var det ikke en ide med lidt billeder af det 'grimme' trofæ (ikke et af dig selv) eventuelt kan de mailes til undertegnede, så vil jeg lægge dem på...[Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com


Hej GD.

Hvor bliver de af?

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#11
[Image: Gemsen.jpg]

Undskyld forsinkelsen, men i aftes da jeg ville smide det på, fremkom der blot et rødt kryds...Sådan blev jeg ved 3-4 gange til jeg fremkom med nogle sjove gloser [Sad]

Og nu...Samme procedure, dog virkede det første gang ?

Iøvrigt må jeg give olifanten ret...Den er ret grim ..geden altså [:I][Big Grin][Wink] Godt gået, og husk at med billedet skal der følge en god og fyldestgørende løgnehistorie [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#12
Uden at jeg skal reklamere for meget med min uvidenhed på området, har jeg dog en fornemmelse af, at det er et rimelig godt trofæ. Har du fået resultatet fra opmålingen?

Skal den hovedmonteres?

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Fruen

Uden at jeg skal reklamere for meget med min uvidenhed på området, har jeg dog en fornemmelse af, at det er et rimelig godt trofæ. Har du fået resultatet fra opmålingen?

Skal den hovedmonteres?

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...



Hej til Fruen.

Jeg kan heller ikke vurdere den, men jeg ved at den er 9 år gammel, og at hornlængden er 19 cm. Da der også er andre målepunkter ved jeg det først når Sten Breith får den målt op. Inden det kan ske, skal den i marts måned bedømmes i Østrig, så der går lidt inden jeg overhovedet får den hjem. Desværre er gemserne løshårede nu, de er ved at skift til vinterpels, så den kan ikke hovedmonteres.

Jeg glæder mig til at få den hjem.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#14
Jamen tillykke med den, udover den flotte gemse har du da også fået en flot ansigtskulør[Big Grin], det må være al den sunde bjergluft[Big Grin]; men lad os høre detaljerne. Det er da forresten ikke en af dine trofaste Mausere du har med [?]

mvh jap

rigtige "autistfamilier"
holder lørdagshygge ved ladebordet.!
Svar
#15
Nej han har været nødt til at anvende en af de der lokalt fremstillede kanoner med bayerisches gebirgsbachegeschaft.....
Men se hvor elegant han har drejet kanonen så man ikke kan se han har fået monteret LYSTÅRN på "ørnen"........[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Nej han har været nødt til at anvende en af de der lokalt fremstillede kanoner med bayerisches gebirgsbachegeschaft.....
Men se hvor elegant han har drejet kanonen så man ikke kan se han har fået monteret LYSTÅRN på "ørnen"........[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......


Hej Gammeltoft.

Du har ret, det er en lokal riffel, Det var bajerne vi fik også, men med hensyn til kikkerten er det ikke en ørn. Det er en høg. Habicht betyder nemlig høg, og da høge normalt ikke har belyste øjne, valgte jeg at være lige med dem på det plan.
Så når du selv vender "ørnen" på hovedet, er det alså r.......t fra en høg du kikker i.

Knæk og bræk med i morgen.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#17
Tillykke med geden[Big Grin] Den ser godt ud. Du skal nok strække målebåndet lidt for at få den lidt større - min ged er 22cm[^]

Din gemse vil se godt ud på væggen.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

[Image: Gemsen.jpg]

Undskyld forsinkelsen, men i aftes da jeg ville smide det på, fremkom der blot et rødt kryds...Sådan blev jeg ved 3-4 gange til jeg fremkom med nogle sjove gloser [Sad]

Og nu...Samme procedure, dog virkede det første gang ?

Iøvrigt må jeg give olifanten ret...Den er ret grim ..geden altså [:I][Big Grin][Wink] Godt gået, og husk at med billedet skal der følge en god og fyldestgørende løgnehistorie [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com


Her kommer så historien.

Vi ankom til hotellet sent om natten mellem torsdag og fredag. Aftalen var at vi skulle møde vores jæger fredag morgen kl. 0645, så det blev ikke til meget søvn, og vi var egentlig ikke oppe på mærkerne til at jage i bjergene, men af sted vi kom.

Den første time kørte vi rundt og afsøgte bjergsiderne, og da vi endelig spottede de første gemser var det med at komme af sted. Rygsækken og riflen på nakken og så bare opad. I hen ved fire timer gik vi opad i et rask tempo, så rask at vores professionelle jæger fandt vand på panden. 4 timer i det tempo medførte en højdeændring fra 960 meter til 2457 meter over havet. Efter de fire timers opstigning faldt tempoet drastisk. Gemserne er sky ad h…… til, og efter mere end en times kravlen fik de øje på os, og væk var de. Afstanden til dem var på det tidspunkt 436 meter.
Så var der egentlig kun nedturen tilbage, og hvis det føltes stejl da vi gik opad, var det ingenting mod hvordan det føltes da vi gik nedad, og det kan godt være at benene føltes tunge da vi kom op, men hold da helt mund hvor gjorde de ondt da vi endelig kom ned.
Efter sådan en tur er det godt at få strakt ud, og så komme i badekarret som var fyldt med varmt vand, og efter en time heri, kunne jeg gå ned til middagsbordet.

Dagen efter gik stort set på samme måde, her var vi dog kun i 2350 meters højde, og det lykkedes, efter en meget spændende og lang pürch, at få Lasse til skud på en Geis. Skuddet var svært, for afstanden var 327 meter, men det var næsten intet mod de strabadser vi skulle igennem for at få den hentet. Da skuddet var skråt opad, kunne jeg restituere lidt, mens jeg fik spist min madpakke og drukket noget vand. De andre måtte hente dyret.
I dag var opturen endnu hårdere end i går. Lårmusklerne smertede ad h. til, men der var kun en vej, nemlig nedad. Da vi endelig kom ned var jeg ikke mange potter p.. værd. Hele vejen ned syrede benene til, og da vi endelig ramte grusvejen hvor bilen stod, havde jeg ikke meget kontrol over. Jeg gik rundt som en anden spastiker og benene ville absolut ikke som jeg ville, men var utrolig glad for at Lasse fik sin Geis, og ikke mindst, at vi kun skulle jagte en dag mere.

Inden Josef forlod os efter aftensmaden fortalt han, at i morgen skulle vi ikke helt så langt op, for de store Gemser gik ikke så højt oppe.
Det var sød musik i mine ører, og med det i baghovedet faldt jeg i søvn.

Næste morgen var vi af kl. 0500, for vi skulle nå flyveren i München kl. 20.00 og med et par timers kørsel ind til lufthavnen kunne vi ikke jage længere en til kl. 15.00.

Benene skreg nej, nej nej, men der var kun en vej og det var opad. Vi standsede opstigningen i ca. 1800 meters højde og gik rundt på bjerget i denne højde mens vi hele tiden afsøgte terrænet både fremad, opad og nedad.
Tiden fløj af sted og vi tog os ikke tid til at spise andet en lidt chokolade, mens vi stadig bevægede os, på stadig udkik efter en gammel gemse. Kl. 10.50 finder Josef en, som går på en hylde et stykke over os, men der var et godt stykke rundt på bjerget, og på et af stykkerne vil vi være temmelig synlige, men vi beslutter os at gøre forsøget
Efter en meget anstrengende pürch, lykkes det at reducere afstanden til 372 meter, hvilket jeg synes er meget langt. Alt for langt til et skud, men da vi vel alle er parate til at tage en større chance den sidste jagtdag end den første, besluttede vi at det skulle være herfra. Tiden var ved at løbe fra os, så jeg beslutte mig til at gøre forsøget.
Den første dag skød vi et par kontrolskud med de lånte rifler, og efter en diskussion med Josef om ballestikken på den afstand, fik jeg indtaget en god skydestilling, med rygsækken under forskæftet og så fik jeg skuddet klemt af. Den proces tog lidt tid for alene det at få åndedrættet i ro tog tid, men til sidst lød braget, og så var der ikke mere gemse at se.
Heldigvis sad skuddet næsten perfekt. På grund af den meget stejle vinkel skulle jeg skyde i sad indgangshullet meget lavt, kun halvanden tomme over brystbenet, og udgangshullet sad lig midt i ryggen hvilket selvfølgelig fik gemsen til at pakke sammen øjeblikkelig.

Nu var turen ned af bjerget pludselig ikke så lang, selv om benene havde det forfærdeligt.

Bjergjagt er ikke noget for halvgamle småfede danskere med et kondital på minus 20.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.

Undskyd, men jeg tog altå GD´s ord for pålydende. Kan du lære det GD.

Den rigtige version er faktisk ikke nær så dramatisk.
Det var kun om lørdagen vi var oppe på bjerget, og vi var måske ikke helt så højt oppe som beskrevet, men det var hårdt nok endda. Lasse skød sin gemse på 180 meters afstand, og de var ikke en skid sky. De var faktisk så vandt til "trekkere". at vi fuldstændig oprette kunne gå ind på denne afstand, og de essede blot videre. På vej op og ned igen passerede vi en 4 år gammel gemse, som også virkede helt rolig på trods af at afstanden til den kun var ca. 100 meter.
De kan klatre i bjergene, altså Østrigerne. Da vi var ca. 1/3 nede, gik Mattias, som havde gemsen i sin rygsæk, i forvejen. Højre hånd havde han i lommen, og i venstre holdt han mobillos, men han snakkede løs. Han var nede en time før vi andre.

Josef, som var min guide kendte sin gemser, og den jeg skulle skyde vidste han nøjagtig hvor gik, men ingen tvivl om, at jeg over for ham skulle bevise at jeg ville skyde gemse, og det beviser man kun ved at gå med op.
Min jagt var derfor helt uden dramatik. Søndag morgen kørte vi ud kl. 0700 og ca. 20 min. senere steg vi ud af bilen og tog vores habengut på nakken. Efter ca. 5 minutters gang på grusvejen spottede han den rundt ved et hårnålesvin og sagde så "skyd", altså på tysk, og det kan jeg ikke stave.
Ja så var der i princippet ikke andet at gøre end at parere ordre, og med riflen hvilende på hans skulder skød jeg så. Jeg var godt klar over at skuddet sad lidt tilbage, men jeg var dog sikker på at det var ok. Så sagde han sg. skyd igen, og så forsvandt gemsen i en tågebanke. Jeg kunne i det mindste ikke få øje på den, og først da den drejede hovedet fandt jeg den, og skød straks igen, alt for straks, for jeg rykkede skuddet af og jeg skød derfor igen. Det sidste skud var dog ikke nødvendig. Gemsen var på vej ned, og kuglen pløjede en stribe i skindet i overkante af ryggen.Skudafstanden var ca. 80 meter, og første kugle sad lidt for langt tilbage, for den havde smadret leveren fuldstændig.
Den gemse jeg skød, virkede også fortrolig med mennesker, så jagttrykket er sikkert ikke for stort. På de 12.000 ha. nedlægger de årligt 90 gemser.
En ting undrede mig dog meget. En gemse bliver stående, selv længe efter at den er truffet med en perfekt kugle. Lasses havde indgangshul i forkant nier, og udgang midt i tieren, men stod i mange sekunder, helt stille, og vi kunne ikke se at den var truffet.
Min gjorde lige så. Den nøjagtige tid kan jeg kun gætte på, men i begge tilfælder var det mere end 20 sekunder, inden de faldt sammen. Ikke noget med at løbe, nej alle fire klove i klippen og så bare stå bom stille. Vi skød begge med kal. 270 W, med en RWS H-mantel kugle, og nu er jeg kurreret for den sammenblanding.
Som i kan se på billedet, ligger der ganske små klatter med sne. Det var kommet i løbet af natten, og da vi efterfølgende kørte op til en lille gasthoff i 1757 meter højde, lå der 8-10 sm, nyfalden sne. Her drak vi, i den meget varme stue, en kop dejlig kaffe, inden turen gik hjem til hotellet.
Jeg glemte lige at nævne, at Lasses gemse, som egentlig var en geiss, blev købt af hotellet, så lørdag aften spiste vi lidt af den. Ged smager godt.
Gemser er i øvrigt meget mindre end jeg havde forestillet mig, 18 og 22 kg. brækket vægt, og som jeg altid har sagt, så er det langt vanskeliger at ramme en lille buk end en stor.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#19
Rigtig hjertelig tillykke!

Og min dybeste beundring.

mvh

Thorlak

Og så med en lånt riffel - der kan man bare se!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#20
TAK for historien - den er værd at trykke i Safari og/eller Jæger [Smile]

Hvilket trofæ bliver så det næste på tasken?

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)