Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Årsager til varmevandring på knæklås/kombi/BBF?
#1
Tja tænker nu i baner på at trimme min BBF (..der har fået bøssemager/våbensmede at ryste på hovedet = det kan aldrig svare sig -> køb en anden) .. men først vil jeg lære hvad det er der forgår mht varmevanding på kuglerløbets træfpunkt.. ja ja fuldt loddet er en ting .. men hvad foregår der med såkaldt fritlagt piper i en BBF?.. kan ikke finde nogen dybegående post på Tyske, svenske fora/hjemmesider eller her

har nu 2 Tikka M70 i 12/70-222 primært til skovfugl i det svenske (http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=17651).. hvor denne ene er nu blevet laser svejset så begge er fuldt funktions dygtige (plan at 'smukke' skæfte på 2ern og 'skyde den af' mod noget andet ..eller beholde som fuld reserve)
[Image: Tikka_M70_barrel_1_and_2.jpg]

Begge holder ca 2-3cm 3skuds grupper på 80m med fuldt afkølende piper mellem skud (>15min).. men hvis der kun går 1 min eller mindre -> omkring 5cm mellem træf. Men hvor nr 1 strenger næsten kun vertikalt .. spreder nr 2 lidt rundt om = begge træls at skyde ind mht topfugl nøjagtighed (og tror også ude temperatur fra fx 10 -> -20grader også flytter noget .. ud over selve patronens temperatur følsomhed). Ok til rådyr .. men for kritisk til topfugl på 100-150m at jeg føler mig helt tryg ved det

Hvad får piperne at varmevandre?

piperne er 'fritlagt' .. men de går igennem et føringsrør ud til midten hvor der en hæftning til forskæftet. Pipen er 'løs' i føringsrøret men der ikke meget frirum og ser ud som det er lidt på tilfældighed om pipen er centeret i føringsrøret og hvor tæt tolerance der er
[Image: Tikka_M70_stock_attachment_1_and_2.jpg]
der skal ikke meget skidt eller overflade rust til at der er berøring

Ude foran er der et beskyttelsesgitter til mundingen (eller bremse?) hvor mundigen også er 'løs' men med endnu mindre tolerancer
[Image: Tikka_M70_muzzle_attachment_1_and_2.jpg]

- er det disse smalle tolerancer .. der egenlig giver berøring og når pipen opvarmes ændres 'klemmeriet' omkring pipen?
- hvad er disse føringsrør/mundingsføringer godt for -> samskydning med hagl løbet? (har jeg ikke brug for!).. eller stabilsere en super tynd pipe (Ø 13mm)?
- hvab sker der hvis jeg ville fjerene disse føringer .. ville jeg vinde noget mht mindsket varmevandring ? - ville sådanne indgreb betyde træfpunket strør vildt (middlepunkt uafh. af varmevandring) pga tynd pipe svinger ukontrolleret?
- eller ligger varmevandring helt inde ved kammer'klodsen' så aksen af kuglepipen i kammerenden flytter sig iforh til haglpipen? (hvor kikkert montagen jo er) -> i såfald vil en BBF men toplaceret pipe jo være en fordel

Det det jeg gerne vil have nogen inputs om .. mht tanker om
- skære lidt idet .. hvis 'omskæring' giver mere stabilt træf mod at 'sælge' samskydningen med haglpipe
- evt omkamre til lidt power i samme pipe (220mag eller 5,6-50R ) .. omend stigning kan være problem mht anvende længre kugler..
- eller helt ompipe og lave noget 6mm der kan bruge 222 bolt face -> tykkere pipe hvis det er det der skal for at have stabil HELT fritlag kuglepipe (tror ikke der der findes BBF med 6mm fuglepatroner, jeg ikke finde nogen færdig BBF i andet end 243 (og den har jeg ikke lyst til .. og vil ikke op i klasse 1).

Jeg skal ikke lave lange serier eller jagtfelt så kun funktion tæller .. så ingen problem i at bruge lidt ældre 'akkuratesse' wildcat patroner med højere BC kugler (derfor 6mm) -> fx 6x47 (ikke lapua, men 222 mag baseret) eller 6x50®? (hedder det såen når man bruger 5,6x50 some moderhylster?)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#2
Der er også den mulighed at din pibe har "indbygget" spændinger, altså spændinger fra fabrikken. Og så vil alt dit arbejde være spildt...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)