Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
222 rem contra 223rem hvad er bederer
#1
En er mine venner vil købe sig en riffel, en af de to kaliber .Han er meget usikkert hvad for en de skal være.Kan i fortælle mig hvilken fordele og ulemper disse to kaliber har.Jeg tinker på våbens ydsel og pris på ammunition.VÅben skal været rustfri og til fornuftige penge fordi han er en fattig student.Har i nogle forslag.

Krengel[Wink]
Hilsen Lille

Svar
#2
Kære Krengel

Det er meget enkelt. Med en 223. kan du pürsche dig 87,5 meter længere væk og opnå samme skudvirkning.
[Wink]

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#3
.223

Hvorfor:

Større udvalg i rifler i den overkommelige prisklasse.
"Rustfri": Ruger, Savage, Remington Seven[Big Grin]

Kan "kaste" med lidt tungere kugler = bedre virkning på Råvildt
(Primært hvis man selv lader)grundet højere riffel-stigning

Billig træningsammo, hvis man ikke selv lader.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Lidt mere krudt bag kuglen....som kan veje lidt mere...større sikkerhed for dræbende skud til f.eks. råvildt.
Billig adgang til træningsammunition.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
.222 Rem og .223 Rem med de samme kuglevægte er meget tæt på hinanden. Enkelte fabrikater har ladninger der er 100% identiske i de 2 kalibre.
.222 Rem kan dog kun fås med forholdsvis lette kugler, det tungeste jeg har set er 55 grains fabriksammo.

.222 Rem har tidligere været ret udbredt til Bench Rest skydning, da den er meget præcis.

.223 Rem giver mulighed for en hel del tungere kugler, specielt hvis man genlader. Dette gør den lidt mere anvendelig.

.223 Rem svarer til 5.56x45Nato, så man kan få billig træningsammo.

.222 Rem er fortsat den mest udbredte kaliber heroppe i Grønland, og man kan få fabriksammo til under kr. 50/æsken(20 skud PRVI Partisan)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)