Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S & B, Zeiss, eller "Ørn" ?
#1
Jeg står i den heldige situation, hvor der er blevet lidt til overs på "brille-kontoen"[Wink]

Budgettet ligger på ca 15 kilo +/-

Formålet med kikkerten er primært jagt (bl.a. natjagt i Polen), men også med potentiale til baneskydning på lange hold

Jeg har overvejet Zeiss, Schmidt & Bender samt Swarowski og pt er jeg mest hooked på sidstnævnte i modellen Z6i 2,5-15x56 BT - eller alternativt - Z6I 3-18X50 P BT L M/LYS OG BALLISTIC TÅRN

Har I erfaringer med disse model ? Og i såfald hvilke ?

Eller - bør jeg i stedet finde en lignende/tilsvarende model i de to andre nævnte optik-mærker ? Og i såfald hvorfor ?

Mvh MS

"At diskutere med kvinder er som at prøve at læse avis i stormvejr"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Der kommer snart en ny S & B i 3-20 x 50 (eller noget i den stil)

PS: du skal nok lige se på prismærkerne, så kan det være, at det giver sig selv, hvad du kan få for 15 kg.

Hold lige øje med diameteren, der skal måske nye montager til, hvis du vælger en kikkert med 34 mm. rør.

Jeg har kun erfaring (når det nu skal være med lys) med Zeiss Diavari-V 3-12x56 og 6-24x56 og jeg har svært ved at forestille mig, at det kan blive bedre - det kan selvfølgelig blive anderledes, og det er jo en smagssag. Mht. til funktion og soliditet vil jeg vælge S & B men den har ikke noget optikmæssigt på de 2 andre.

Militære finskytter bruger 12 x forstørrelse op til 600 m. så mon ikke det er nok til en feltskydning også [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Hvis jeg havde råd, så sad der en Z6 2,5-15x50 bt på min 6,5x55.

Swarovskien har den enorme fordel at forstørrelses spændet(der er sikkert et fint ord for det) er 6x, mens det kun er 4x hos Zeiss og jeg husker også S og B som 4x. Dog har den AB snakker om ca. 7?

Jeg har 2 Zeiss kikkerter og min far har Z6 2-12. Alle 3 kikkerter har fantastisk glas, jeg kender ikke til lys, da jeg aldrig har ville betale for det, da jeg ikke dyrker natjagt. Jeg er sikker på glas'et hos S og B og er fantastisk, men har aldrig ejet en.

Jeg ville ubetinget gå efter en swarovski grundet forstørrelses spændet og hvis du dyrker baneskydning så skal det er kliktårn på, evenetuelt også et til at korrigere for sidevind.

Ps. husk prismærker er vejledende. Alt kan handeles... (tilbud plejer dog at betyde færdig handlet). Eventuelt check Skotland. The Cluny store har gode priser på Swarovski.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#4
mht S&B 3-20
http://hth-systembau.de/assets/pdf/hth-o...iten-1.pdf

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Maaske sporger jeg dumt, men har du overvejet en Leupold?
hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
Hej - har både S&B og Swaro Z6i. S&B'erne har fungeret fantastisk i 20 år. De holder bare og har en fremragende optik.

Faldt så alligevel for et par år siden også for Z6i med lys. Den kan bruges til det hele, og har vel noget af markedets allerbedste optik.

Så jeg ville lade prisen/tilbuddet afgøre det, for begge kan klare opgaven. Problemet er blot, at f.ex. Z6i 1,7-10x50 har listepris på 17.300. Og de største modeller er over 20K.

MEN! [8D] Så sent som i går faldt jeg tilfældigvis over en brugt Z6i til 13.500 i DK. Kan ikke lige huske hvor det var, men et times arbejde med Google burde finde den for dig. Måske var det noget? [Wink]

Held og lykke med det!

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg]
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Maaske sporger jeg dumt, men har du overvejet en Leupold?
hogmeister



Hvordan er Leupold til natjagt?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Naah ja, det er ulovligt her, saa derfor ingen lys i kikkerten!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
@Hogmeister...

Are illuminated crosshairs banned in Canada, or is it just that you can not hunt at night?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Can't hunt at night !
H
Hogmeister
Svar
#11
Troede alt var lovligt, på den anden side ar dammen[Big Grin]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Naah ja, det er ulovligt her, saa derfor ingen lys i kikkerten!
Hogmeister



Der er belyst tmr i min, og det virker fint nok. Jeg kan i al fald bruge sigtet lige så længe som jeg kan se noget med kikkerten.
men den kan altså ikke følge med min S&B 56 mm linse, så fremover er det S&B hvis der er mulighed for at det bliver mørkt.

Jeg vil tro forskellen på almindeligt efterårsvejr er ca 15-20 min.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by AB

Militære finskytter bruger 12 x forstørrelse op til 600 m. så mon ikke det er nok til en feltskydning også [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Jeg har fornylig skudt på skiver i Borris. Efter lidt almindelig begynder nerver og held, gik det faktisk fint med en leupold på 20 x

For sjov skruede jeg ned til 10, som er rimeligt gængs til taktisk brug. På 842 meter ramte jeg lige så fint med den forstørrelse. Men nu var skiverne også lidt større end dem der plejer at være til fx jagtfelt.

Derfor har jeg reduceret antallet af 6,5-20 kikkerter og sat pengene i 2,5-10x56 S&B.

Så længe man klart kan se skiven, og sigtemidlet ikke er så stort at det forstyrre sigtning er det ikke forstørrelsesgraden der er afgørende.

Men vil man gerne se hullerne og skyde små grupper bliver det lettere med lidt ekstra forstørrelse.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
@ rkn.
Nej der tager du sagomeleme fejl!
Selvom vi har utrolig store offentlige jagtomraader her, saa maa du F.eks kun skyde et (1) dyr og en (1) elg om aaret. Det samme galder for bjorn. Baver er det ulovligt at jage. Til gengald maa man skyde lige saa mange coyotes og rave man vil aaret rundt. Jagttider fra 1/2 time for til 1/2 time efter solens op/nedgang. Ingen nat jagt og ingen lyddamper (Canada) Tilladt nogle steder i US. Til gengald maa du jage med en AK 47 hvis det passer dig saa lange magasinet ikke holder mere end 5 patroner. Jagtegn giver ret til at jage med hvad du vil. Centre fire, sort krudt eller bue og pil. Der skal ikke sarlig tilladelse til de forskellige vaaben.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#15
Hej MS

Jeg har for nyligt investeret i en z6i 2 - 12 x 50, da jeg vurderede at det var den kikkert der bedste dækkede mit behov. Ud fra hvad du beskriver tror jeg at du ville blive glad for både 2,5 - 15 x 56 eller 3 - 18 x 50. Prismæssigt måtte jeg slippe præcist 15000,- for min, så mon ikke du kan handle din ned i samme pris. Måske kan du spare yderligere ved at købe i GB - men overvej om det er "besværet" værd, hvis der opstår problemer med kikkerten senere.

Held og lykke med nyanskaffelsen.

Mads
Svar
#16
Når du står i jagtbutikken, så tag en kikkert af gangen, og kik igemnen den.... Den du syntes som er bedst, er den som du skal købe....[Wink] Uanset navn eller mærke...[^]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)