Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mere svineri
#41
Vi kunne jo også vende argumentet den anden vej: Du - kære jagtudlejer har et problem med svin... Hvad er det værd for dig, at vi hjælper dig med at opretholde et jagttryk, så dine marker bliver belastet mindre af vildtskader??

...bare en tanke... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#42
Det er billigere at hegne markerne.
Omstillingsvillighed er der masser af fra min side. Men når det tager op til 5 år at få godkendt noget som helst så er det lidt ude i hampen at brokke sig over landbrugets manglende opstillingvillighed. Tværtimod så må man engang imellem kigge indad og vurdere om man som jæger er et bedre menneske end en landmand når man nu bevist vælger ikke at følge de anvisninger som bliver udstukket fra det offentliges side.
Svar
#43
@ran

Jeg har på fornemmelsen, at det er ved at ske i Sverige nu, at landmændende sælger jagten billigere end tidligere pga intensive markskader.

Fx. 3 nætters jagt med logi, ingen trofæ/fældafgift 2500DKK. Man skal dog rydde op efter sig - kødet med hjem [Smile]
Svar
#44
Der er vist ingen forskel på jægere og landmænd - sådan helt generelt hvad angår moral.
Det kan godt være at nogle jægere lader svinet gå, hvis det kommer for... hvilket ikke er forargeligt i jagtlig moralsk forstand. Som jæger har man ikke pligt til at skyde på noget som helst - medmindre der er uddelt et påbud fra vildtkonsulenten...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#45
Mange af de jægere jeg kender godt er heller ikke specielt "forandringsvillige" [:I] Vi må nok erkende at vi er et lettere "konservativt" folkefærd[8D]

Når jeg taler om "omstillings-parathed" så taler jeg ikke om omlægninger af driften af "den fædrende gaard" eller nye afgrøder.. jeg taler også om helt at skifte erhverv.. sælge "farmen" og lave noget helt andet...

M.t.h. "skydepåbud" så er det helt klart på listen over noget jeg vil finde dybt uetisk. Ingen kan påtvinge mig at påskyde et stykke vildt... Det må være en jægers ultimative ret at afgøre om han eller hun vil forsøge at dræbe/aflive/regulere et hvilkensomhelst levende væsen. uanset dets potentielle skadelighed... (Vampyrer og Var-kaniner undtaget ....[Wink]) nå nej de er vel ikke "levende" [Big Grin]

Jeg ville nok ikke selv lade en oplagt chance til at skyde en gris i DK gå min næse forbi, ikke af hensyn til svineavlerne, men af hensyn til min egen fryser---sådan er man vel så kortsynet når man sidder der og "forsvarer sin post"

Jeg er også ret sikker på at tilbageholdenhed hos jægerne ikke kommer til at gøre den store forskel i hvor hurtigt vildgrisene etablerer sig på "tysklandsodde"[8D]

Man kan vel også godt tænke over at andelen af majs på danske marker er steget med 1000 % i løbet af de sidste 10 - 15 år (har jeg ladet mig fortælle) Det er vel ikke en specielt god måde at holde grisene væk på? så hvem kan egentlig klandre hvem...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#46
Jeg er meget bange for at danmark er for lille til vildsvin, nu prøver jeg at glemme at jeg er landmand - men det er svært.

Sverige er ca 10 gange større end DK, der er ca dobbelt så mange svenskere som der er danskere, hvilket medføre at der er længere mellem byer, huse og alt sådan generalt i sverige.
Der med er grisene tættere på kirkegårde og boldbaner, parker om villahaver, i takt med at disse bliver ødelagt på bekostning af den enkelte borgers, statens og kommunens bekostning vil disse arialer blive hegnet - hvordan kommer det til at se ud?
Med den størrelse sverige har og de problemer de har tror jeg ikke vi får det nemmere, billiger og sjovere, husk lige på at det ikke kun er landmænd ovre i sverige der har et problem med grisene, nogle folk gider ikke gøre det store ud af deres haver, for natten efter de har knoklet med at plante blomster osv. er den pløjet op!
Og trods landes størrelse har grisene ikke lært noget om gravfreden.

Når vi nu har hegnet alle de her arialer kommer det til at ligne en ren fangelejer(det er dk også med de skatter og afgifter) men men men Adolf Hitler havde jo ret: Arbeit macht frei!

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by ran

Der er vist ingen forskel på jægere og landmænd - sådan helt generelt hvad angår moral.
Det kan godt være at nogle jægere lader svinet gå, hvis det kommer for... hvilket ikke er forargeligt i jagtlig moralsk forstand. Som jæger har man ikke pligt til at skyde på noget som helst - medmindre der er uddelt et påbud fra vildtkonsulenten...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Uagtet, hvem der giver en ordre til at skyde på vildt, må det være op til den ene skytte, der står med fingeren på aftrækkeren, der bestemmer om der skal trykkes og slet ikke en vildtkonsulent og ligende.

Jeg må også bekende, at hvis det skulle ske at der kommer svin for, så vil det nok rykke noget i kroppen, men jeg håber og tror også at de der får svin for vil skåne soen, hvis hun har et kuld med sig.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#48
At Danmark er mindre end sverige osv. taler nok for at grisebestanden bedre kan holdes på et acceptabelt niveau - alene af den grund, at jagtrevirer er mindre og der er flere jægere i DK pr. kvadratkilometer end i Sverige... men også at hovedparten af den danske jord er under plov eller anden form for udnyttelse - så der er ikke så store områder hvor de kan yngle og etablere sig i fred og ro - som de kan i Sverige.
Med andre ord jagttrykket generelt og synligheden af grisevildtet i DK er begge dele klart større hos os end i Sverige....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#49
Tror ikke der er mange jægere der vil udrydde svinene her, incl. mig selv. Og aldrig en førende so. Tror ikke vi behøver at bruge megen tid på svinejagt hernede i det mørke[Smile]Vi har bilisterne til at hjælpe os. Så vidt jeg ved er der kørt 5 keilere ned i området men mig oplyst, kun skudt en. I morgen vil vi dog ud og se om de skulle være hjemme, og skulle der komme en keiler forbi så trykker jeg også. Hellere mig end en bil og så kan folk være imod eller for det som de vil[Wink][Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Tror ikke der er mange jægere der vil udrydde svinene her, incl. mig selv. Og aldrig en førende so. Tror ikke vi behøver at bruge megen tid på svinejagt hernede i det mørke[Smile]Vi har bilisterne til at hjælpe os. Så vidt jeg ved er der kørt 5 keilere ned i området men mig oplyst, kun skudt en. I morgen vil vi dog ud og se om de skulle være hjemme, og skulle der komme en keiler forbi så trykker jeg også. Hellere mig end en bil og så kan folk være imod eller for det som de vil[Wink][Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]



Nå, Bumse.

Hvad mener du egentlig - er du for vildsvin eller er du imod. For mig at se ser det ud som at de skal have lov til at komme, bare de ikke kommer forbi dig for så får de en kugle (minus en førende so)

Jeg er forvirret [:0]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#51
halløj Bumse
det minder mig lidt om atomkraft: rigtig godt men ikke i min baghave.

vi vil gerne have svin men får jeg chancen, skyder jeg[:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by ran

At Danmark er mindre end sverige osv. taler nok for at grisebestanden bedre kan holdes på et acceptabelt niveau - alene af den grund, at jagtrevirer er mindre og der er flere jægere i DK pr. kvadratkilometer end i Sverige... men også at hovedparten af den danske jord er under plov eller anden form for udnyttelse - så der er ikke så store områder hvor de kan yngle og etablere sig i fred og ro - som de kan i Sverige.
Med andre ord jagttrykket generelt og synligheden af grisevildtet i DK er begge dele klart større hos os end i Sverige....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Hej ran jeg ved ikke om du kan tysk men tror mig du vil ikke tro på hvor vildsvin kan finde på at yngle et tilplante styk på 5x5m er mere end rigeligt til dem eller et paar stor grantræer med overhængende gren som stå i en have er alt rigeligt til lave en Kessel hvor de sætter ungerne.Grisne er så stor opportunister at de næsten er uhyggeligt lige meget hvor elendigt de er de finder en løsning til at blive mætte.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#53
http://www.jv.dk/artikel/1061192:Kolding...stiansfeld

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#54
Nåede lige, med min nedsatte hørelse, at fange i TV syd, at de fredag bringer et indslag om den (måske) truende, indvandrende svinepest fra syd.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)