Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vil have jagt på udsat vildt stoppet
#1
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/04/090759.htm

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#2
Er faktisk enig, med dem[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Der er nogle der snakker som de har forstand til ..
Svar
#4
Ja nu er det jo på f.eks et forum man kan komme med sin mening....

Er ikke 100% enig med dem men jeg kan uden videre følge deres grundlæggende argumenter.

Prøv f.eks at se situationen hvor du skal forklare en helt almindelig dansker der ikke går på jagt, MEN heller ikke har et negativt syn på jagt, hvorfor DU skal have lov at opdrætte og udsætte f.eks 500 ænder eller fasaner for UDELUKKENDE for morskab at nedskyde dem. Der skal altså nogle ret gode talegaver til for at få lov at bevare den ret.....
Og nej DU spiser ikke 500 eller for den sags skyld 1000 fugle, så det argument køber jeg ikke.
Er argumentet at de videresælges for "konsum" ja så er det en pengemaskine og det synes jeg personligt er lidt ækelt.
Hvorfor så ikke bare opdrætte fasaner og ænder og sælge som en fra kyllingefarm.

Jagten kan nu éen gang opleves uden at det skal være så icenesat...

Vi er nu éen gang en så forsvindende lille del af befolkningen der jager på resten af befolkningens velvilje!

Klart det skal være muligt at supplere naturen med realistiske antal, men at gøre det til en pengemaskine for diverse personer/selskaber bryder jeg mig om og kommer aldrig nogensinde til at synes om det ej heller deltage i det.

Vil du udsætte et lille antal for at bevare en bestand og så skyde et par fasaner om året kan jeg ikke se noget forgjort i.

Men sådan er vi jo gudskelov så forskellige......

JAGT hvor man tolder af naturens overskud tiltaler mig grundlæggende som jæger og det var netop éen af grundene at jeg personligt begyndte at gå på jagt....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Nemlig ja, godt formulert[Wink]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Jeg kan godt følge argumenterne, men at stoppe udsætning ville betyde at fællesjagter stort set blev afskaffet og det er nu engang en jagtform jeg nyder meget. Ikke dermed sagt at turene i prammen ikke skattes lige så højt, men det er en helt anden oplevelse hvor man er mere i et med naturen. Fællesjagter er primært for fællesskabets skyld - hvor pramturene primært er for roen og oplevelsen af naturen.

Man skal jo heller ikke glemme at udsætningerne er med til at støtte antallet i de naturlige bestande - mit konsortie udsætte så vidt jeg husker 300 fasaner og vi skyder kun godt 100. Nogen går til, men langt de fleste der ikke skydes spredes jo ud til det omkringliggende opland og er bidragende til at alle kan nyde synet af flotte fasankokke på mark og i skov.

At stoppe udsætningerne tror jeg ville betyde at mange småkonsortier ikke vil kunne løbe rundt. Folk vil ikke betale de høje jagtlejer, hvis ikke man kan hjembringe bare et par stykker vildt per mand per gang (at skyde 20-30 på en dag siger mig ingenting, men lidt med hjem, det skal man ha).

Det betyder måske ikke det store for dem der har adgang til egen jagt, men grundet priserne er det ikke en mulighed for mange af os "storby-jægere" at få tilstrækkelig store arealer til at jagten er bæredygtig uden udsætning.

Jeg skyder måske 5-10 fasaner og 15-20 ænder på konsortiejagter hen over efteråret og hver eneste ryger i egen kødgryde. Udsatte fugle eller ej er det en oplevelse som jeg meget nødigt vil være foruden.

Sammenligningen med slagtefugle holder vel heller ikke helt. En pæn del af de udsatte fugle overlever jo jagten og efter en sæson tror jeg ikke der er forskel på en udsat og en der er født i naturen. De er alle lige vilde.

Forventer ikke alle er enige med mig Wink

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Min jagt på 45 ha kan måske kaste 5 fasaner af sig og måske 10 ænder på et par gode aftentræk, et rådyr eller to om året. I forhold til at have flere ha vildtager, beplantninger mv så er det ret magert udbytte.
Primært burde jagten på predatorer, ræv og krage øges ganske gevaldigt, det ville nok øge bestanden af fugle.
Min egen indgangsvinkel er at min jagt skal være bæredygtig, hvordan naboen gør tingene generer ikke mig så længe det er lovligt.
Svar
#8
Prisen på jagtmark vil da helt sikkert falde over en aaraekke hvis efterspoergslen kun kommer fra dem der synes at det er fint at det kun er hveranden gang man er afsted at der bliver mulighed for at loesne et skud.

Jeg har det lidt blandet med udsagnene i artiklen. Jeg kan godt foelge argumenterne, og kunne nok ogsaa ende med at stoette at de mest ekstreme jagtformer der udelukkende bygger paa udsat vildt blev afvilket. Jeg er ikke meget for den der industrialisering hvor fuglene til saat et er vandt til at der er mand der klokken 10, fuglene til saat to ved at maden er klar klokken 11 og saa videre...

Paa den anden side synes jeg at det er helt fint naar der goeres et stort arbejde med fodring, tilplantning af fodermarker, sikring af ly og saa videre og at man her spaeder lidt til den vilde bestand med en mindre udsaetning. For mig er det nok vigtigt det baerende element er en baeredygtig jagt og om man saa tilfoere lidt krydderi i form af en mindre udsaetning er saa ok.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Der er mange meninger om emnet, og det skal der naturligvis være plads til.
Jeg deltager gerne selv i både den ene og jagtform, der hvor det er udsatte fugle der skydes er "udbyttet" selvfølgelig højere end der hvor bestanden kan defineres som naturlig.
Jeg har dog tidligere haft fornøjelsen af at jage på et mindre revir (24 hektar) hvor biotopen var sådan at det overskud vi høstede var forholdsvis stort.
Vi skød årligt mellem 10 og 30 fasaner, 3 til 7 stykker råvildt samt er sted mellem 20 og 50 ænder, dertil kommer duer krager, og ræve.
Nu vil de fleste sige at det var for meget og det kunne arealet ikke bære, men dem der selv har jaget på nævnte areal vil give mig ret i at det ikke reducerede bestanden.
Hvis der plantes og laves ordentlig pleje af et areal er der virkelig plads til meget vildt selv i mindre områder, hvis arealet og biotopen passer er udsætning stort set overflødig.

Stoffer
Svar
#10
Uanset hvordan man vender og drejer det så er det uetisk. Det er der imidlertidigt så meget andet der også er, så spørgsmålet er om selve det at det er uetisk gør om man bør kigge endnu mere på emnet eller ej.
Formanden for DOF har dog en pointe i at ikke jægere har meget svært ved at forstå og acceptere skydefugle. Det klinger hult at påstå at man høster af naturens overskud, når over halvdelen af det nedlagte vildt er udsatte fugle.
Man kunne måske lave en regel om at hvis man i et år udsatte en bestemt art på sit terræn, så måtte man i indeværende sæson ikke skyde samme art, så var der en chance for at de overlevende fugle næste sæson ville have tilpasset sig det vilde liv.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Uanset hvordan man vender og drejer det så er det uetisk.



Det er jeg ikke enig i. Der er efter min mening gode argumenter for udsaetninger. Der skydes langt mindre end der saettes ud. Det betyder at udsaetningen er med til at understoette fx agerhoens som har de svaert i dagens Danmark. Raeve og rovfugle har formentligt vaesentligt bedre betingelser end hvis der ikke er udsaetning. Jeg mener ogsaa at det at fuglene opdraettes til at skulle kunne flyve og fungerer paa naturens betingelser sikre en bedre etik i opdraettet end hvad man ser blandt nogle kyllingeopdraet.

Saa det med at "Uanset hvordan man vender og drejer det" er jeg ikke enig i, men jeg er enig i at der er aspekter hvor man opdraetter levende vaesner for blot at skyde dem kan kalde paa en diskussion om etik - men helt basalt saa goer man de samme med grise - de bliver blot skudt med en boltpistol paa et slagteri og ikke med et haglgevaer ude i naturen. Saa der er ret grundliggende vi kan starte diskussionen om at opdraette levende vaesner for at slaa dem ihjel.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
forbud forbud og forbud -.. Har i oplevet ar hvis der sker en fredning at når så bestanden er blevet stor igen at vi jægere for lov til at jage den fredede art igen nej vel. jeg er overbevist om hvis det bliver forbudt at udsætte ænder fasaner så i løbet af en år række vil vi se ar bestanden daler og så skal vi nok lave fredninger eller jagt forbud .
Men ja jagt er blevet en pengemaskine men der er vores ejen skyld.
Svar
#13
Det her har vist potentiale til at blive en af de lange tråde[Wink]

Jeg er enig i, at der ikke findes noget argument, der kan retfærdiggøre udsætningen af skydefugle.

Jeg har aldrig haft muligheden for at deltage i godsjagter, eller jagter, hvor der har været udsat fugle i stort antal. Det har heller aldrig været mit mål som jæger.
Det har været, som GT skriver, at høste lidt af naturens overskud, og få nogle spændende naturoplevelser på een og samme tid.

Til gengæld kan jeg fortælle om at arrangement for nogle år siden, hvor antallet af skydefugle simpelthen var for stort.

Et større grossistfirma indenfor bla. vvs-branchen indbyder en række kunder til en andejagt på et gods.
Der bliver ikke aftalt en øvre grænse for antallet af fugle til afskydning, og der er rigeligt af dem.
Jeg taler med en af kunderne efterfølgende, der allerede i den første såt skyder mellem 30 og 35 ænder, at det simpelthen blev for ulækkert for ham, og havde karakter af massemord. Det var ikke "naturens overskud", der blev hjemtaget i den anledning.

Det er selvfølgelig træls for de store jagtvæsener i DK, at der bortfalder et væsentligt indtægtsgrundlag, men sådan er udviklingen nu engang....

Skulle forbuddet komme, begræder jeg ihvertfald ikke tabet...

Mvh

Otterup
Svar
#14
Nu er der jo meget mere i "Det Etiske Råds" udtalelser end bare afskydningen af udsatte fugle .. Andre emner behandles også;

"Det Dyreetiske Råd er kritisk over for opdræt og udsætning af fugle til jagt og over for gravjagt på ræve. Rådet er desuden betænkeligt ved, at uønskede dyr kan skydes året rundt, selv om de har unger. Endelig fremsætter Rådet en række anbefalinger til at mindske risikoen for anskydninger"

http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Dyrevaernsraad/Udtalelser_og_tilhoerende_pressemeddelelser/Udt%20om%20jagt%20-%20pressemedelelse.pdf
Svar
#15
Det har altid undret mig, at det var lovligt med de enorme antal skydefugle. Kapskydning efter levende mål har jo været forbudt i mange mange år.

Men at man sætter nogle dyr ud for at ophjælpe bestanden er en anden sag. Så den logiske ende på det må selvfølgelig blive, at så længe man sætter dyr ud, holder man ikke jagt på den pågældende art, ellers giver det jo ingen mening.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Et eller andet sted glæder det mig at man, selv som jæger, ikke er alene om at synes det er bare en lille bitte smule sygt med den skydefuglepengemaskine....[Wink][Smile]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Det hele bunder jo i det såkaldt "etiske"

Der er ikke mange der brøler op om at forbyde motorsport, men det forurener, forbruger værdifulde resourcer, er farligt for deltagerne og "inspirerer" unge mennesker med dårligt hold i virkeligheden til at køre ræs på egen hånd i trafikken.

En del mennesker kæfter op om burhøns, hormon-kyllinger og medicin-grise... Personligt vil jeg hellere spise de "udsatte skydefugle" end en "hormon-kylling" men der findes der heldigvis alternativer i form af økologiske slagtedyr...

Det spørgsmål man skal stille sig selv er: Hvorfor er det ok at nogen opdrætter og slagter dyr i millionvis.. og har dispensationer til noget der nærmer sig dyrplageri, medens det er "uetisk" at man skyder opdrættede fasaner og ænder "for sportens skyld" ??

Jeg synes personligt ikke om "fasanskyderierne" eller "tamme vildænder" og efter min mening kunne man fint indføre nogle stramme regler for udsætningernes størrelser o.s.v. hvis det kan stille resten af "jæger-standen" i et bedre lys...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Hvad med landbruget - der masseproduceres høns - ænder - svin - mink og hvad ved jeg - det er da lovligt om det er etisk helt rigtigt kan man have en holdning til.

Jagt kan jo også på den fri vildtbane opleves som et slags skydetelt når det rigtige betingelser er tilstede - altså uden at man opgraderer bestanden ved udsættelse... det findes der så utrolig mange eksempler på..

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#19
"Etik" er jo i bund og grund et individuelt anliggende.
Politik og den almene opfattelse af jagten er derimod noget, vi burde være fælles om at tage alvorligt og forholde os uselvisk til.

Fint nok, at det kan være sjovt at skyde fugle produceret til formålet og udsat i overmål i forhold til biotopens bæreevne. Men det har ikke og får aldrig en fygende fis med jagt at gøre. Problemet er, at det jo netop er denne fritidsbeskæftigelse, som alt for mange ikke jægere forbinder med jagt. Og det er satme et problem for os jægere.

Jeg er hamrende træt af først at skulle forklare interesserede og ofte stridslystne ikke jægere, at det med at skyde bunker af udsatte fugle, som (måske) ikke engang ender på middagsbordet, ikke har en fjert med jagt at gøre, og ikke er det, jeg efterhånden bruger mere tid på end på noget andet.

Som GT skriver, så må vi indse, at vi er afhængige af en vis form for velvilje fra vores medborgere, hvis vi vil gå på jagt i DK i fremtiden.

Er det i orden, at relativt få jordbesiddere kalder en del af deres drift og "produktion" for jagt og dermed risikerer at blive årsagen til, at vores passion bliver stækket og i værste fald forbudt på en helt forkert grundlag? Det synes jeg ikke.

/bundgaard
Svar
#20
Det ved jeg ikke. Men jeg ved at for hver gang at der er en godejer/jordbesidder der har en skydebutik så skal der altså et sted mellem 20 og 40 mennesker gennem porten 5 til 8 gange om året for at det løber rundt. Og det bliver trods alt til en rimelig stor del af dem der har jagttegn i Danmark, som benytter den nemme udvej som weekendjæger.
Jeg er bange for os der står for den bæredygtige jagt trods alt er i undertal, selv om vi allesammen har løst jagttegn.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)