Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stadig overvejelser omkring ny kikkert til natjagt
#1
Jeg er ikke færdig med mine overvejelser omkring hvilket mærke der skal indkøbes. Dog mener jeg at have konkluderet at det bliver en med 3o mm rør og variabel forstørelse 2.5 - 10 x 56. Max lysgennemstrømning må være et krav. Ligeledes er det en betingelse at der er lys i den og det kan justeres. Lav forstørelse (2.5) må give mulighed for brug under drivjagt (løbende grissebasser. Jeg ser for mig 2 scenarier.

1: Brugt kikkert af et af mærkerne Swarovski, Zeiss eller S&B. Efter af have kigget grundigt på nettet de steder hvor den slags bliver udbudt til salg mener jeg at kunne konkludere at udbudet er begrænset og priserne er pænt høje. Det er kikkerter af en hvis alder der også bliver udbudt. Dog ikke at det skulle gøre noget.

2: Ny kikkert af et af de "næstbedste" mærker Leupold, Kahles, Nikon, Meopta. Disse mærker tilbyder faktisk alle kikkerter der efter deres egne meninger har nyeste teknologi, meget høj lysgennemstrøming, second to none linser osv. Fabrikanterne sparer ikke på superlativerne. Men det er vel fair nok når de skal sælge noget.

Mit problem er nu bare, og det har ikke noget med prisen at gøre, hvor jeg får det bedste produkt for pengene. Er det ikke marginaler der mange gange skiller mærkerne fra hinanden. Jeg synes at have læst at nogle fabrikanter gør meget ud af at fortælle at deres objektiver giver den bedste farvegengivelse eller den ultimative randskarphed. Ok det er options som ikke skal underkendes men er nuancerne/marginalerne prisen værd. Om sigtet er placeret i første eller andet plan er der også nogle der gør meget ud af fortælle.

Håber der er nogle af jer mere erfarne der kan være mig behjælpelig i forbindelse med disse overvejelser.
Svar
#2
Jeg har dyrket en del natjagt de seneste år, og jeg er ikke i tvivl! Zeiss, Swarovski eller S&B er og bliver det bedste. De øvrige kvalitetsmærker kan gøre det - men det kræver mere eller mindre måneskin...Jeg har selv haft Leupold, hvilket jeg var glad for - lige indtil jeg skulle på natjagt. Der kom den til kort. Jeg fik en Z6i 2-12x50 som fungerede rigtig fint om natten - dog ikke når det blev rigtig mørkt! Jeg blev træt af den af andre årsager (lyskontakten).

Nu har jeg en Zeiss Victory Varipoint 3-12x56 og jeg tror ikke at det bliver bedre. En af mine jagtkammerater bruger den gamle Swarovski PV-I2 2,5-10x56, og den virker også perfekt! Der er af og til sådan en til salg, hvilket vil være et godt bud til dig!

Hvis du vil have lys i din kikkert, skal du vælge sigtemiddel i 2. plan. Du bliver træt af de store og tykke sigtestolper på max forstørrelse. Når det så er sagt, så virker det faktisk ganske glimrende på Zeiss' varipointmodeller. Det er som om de tykke stopler bliver skubbet ud til siderne og dermed ikke generer sigtebilledet som det er tilfældet med andre mærker.

Afhængig af hvor meget du har at gøre godt med, synes jeg du skal kigge på Z4i 3-12x50 eller 2,5-10x56. Den har belyst sigtemiddel i 2. plan og højere transmission end Z6-serien. Faktisk tror jeg bare, at der er tale om en redesignet PV-I2'er.

Jeg har selv netop bestilt sådan en i England hos Cluny Countrystore. Og til behagelig orientering for dem der påtænker at købe optik i England, så stiger den Engelske moms fra 1. januar 2011. Synes at have hørt at den skulle stige til 20% - men det eksakte tal vil jeg ikke hænges op på...
Svar
#3
Bare af nysgerrighed, hvad er der galt med lyskontakten på Z6i? Jeg har ikke set det bedre på nogen anden model.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Jeg synes den virker billig og skrøbelig (min subjektive vurdering) - taget i betragtning af at kikkerten har en listepris på den forkerte side af 16.000kr. Dertil kom, at den meget nemt påvirkes, hvilket var årsagen til, at den gang på gang var tændt når jeg hev riflen ud ad kufferten eller skabet. Når jeg betaler så mange penge for noget vil jeg have følelsen af at stå med kvalitet i hånden, og den følelse havde jeg ikke her. Jeg skal understrege at jeg kun taler om lyskontakten - for glas og øvrige konstruktion har jeg ikke noget at udsætte på! Det er også grunden til at jeg har en Z6 1.7-10x42 på min 223R (heldigvis uden lys[Wink])...

Håber det var svar nok - ellers uddyber jeg gerne[Smile]
Svar
#5
Efter min mening (og efter en del måneskins-grise i Polen og tyskland) er jeg kommet til den konklusion at det lys man har brug for i en "nat-kikkert" skal komme ind gennem den forreste linse, ude fra naturen, og forstyrres af så lidt glas og dingenoter som muligt.. (herunder også kunstigt lys i form af prikker og streger)

Helt suverænt er Swaro 8 x 50 fast forstørrelse, eller S&B classic 8 x 56 ...
Med et godt kombineret sigtemiddel med stolper er det svært at slå og koster slet ikke i nærheden af de 10000 - 20000

Jeg købte en S&B 8 x 56 for ca 2500,- på Egun.. den har overlevet indtil flere S&B og Swarowskier med både lys og variabel forstørrelse...

Hvis det er et krav at den skal kunne bruges på drivjagt i Polen, så kommer man nok ikke uden om en variabel... men man kan altså få både en god variabel OG en fast 8 x 56 for de samme penge som en Z6i med 56 mm objektiv...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg har sat en butler Creek bag på min Z6i. Dermed er lyskontakten ikke det bagerste punkt på kikkerten og den tænder således ikke pga. kontakt med kasket eller lignende.

Jeg er ultra glad for min - havde jeg råd røg der også en på min 7mm RM, men den må nøjes med en fast 10x PMII Smile
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Sidst vi var afsted i det tyske efter grise var det som sædvanligt nattejagt men det var meget mørkt og ingen måne. Der var det helt tydeligt at min nuværende kikkert intet var værd. Nu er den med lys i men det var fuldstændigt umuligt at bruge det, jeg blev fuldstændigt blændet selv på allerlaveste styrke. Den person der står for jagten fortalte os at han selv skyder med Meopta Meostar med 56mm åbning og rødpunkt og han har skudt omkring 100 grise på reviret i år. Derfor er der noget der siger mig at det er over i den samme boldgade at jeg skal.

Jeg kan sagtens følge Jamo i hans valg af Z4i, det er sikkert den yperste til nattejagt han peger på. De tyske jægere vi talte med fortalte at de var vant til at bruge Meopta da det var noget af det eneste de kendte under kommunismen men de var ikke synderligt benovede over hverken Zeiss, Swarowski eller S&B og mente at det var marginalt hvad man fik ekstra for næsten det dobbelte.
Svar
#8
Hej . Da du jo har en kikkert i forvejen , hvorfor så ikke QR ringe og så sådan en http://www.swillingtonshootingsupplies.c...R1-7-x-56/ . Hilsen A-bolt
Svar
#9
Nu er der sådan en til salg i DBA. Er der nogen der kender den og har erfaringer med den. Som jeg umiddelbart ser det må det være en lidt ældre model, men det gør vel ikke noget når di er i den kvalitet?
Undrer mig dog over hvad den er monteret på.

http://www.dba.dk/riffelkikkert-zeiss/id-70216021/
Svar
#10
Det er en fin kikkert - har ikke selv haft den - men har set gennem en. Det er som sagt en lidt ældre model, men så gammel er den heller ikke. Forskellen er, at lystårnet på de nye er placeret på siden ved de øvrige justeringsskruer Det er helt sikkert samme glas og alt det der. Jeg ville ikke være bekymret! Men du kan jo se om du kan presse prisen en anelse, nu hvor det er en ældre model...
Svar
#11
Overvejelserne har ført mig omkring mangen en website for at få så mange aspekter belyst som muligt. Interesant var dog en svensk undersøgelse der er reffereret til på et "søsterwebsite" hvor S&B klassik bliver rost meget for sine fremragende egenskaber vedrørende lystransmission. På et amerikansk website omtales fænomenet "Tunnelsyn" i forbindelse med Klassisk versionen. Er der nogen der har erfaring med det på den model ? - jeg har også læst af på de nye Zenith er randskarpheden ikke så god som på klassisk modellen. Er De forvirret - jeg er søreme. Hver gang man finder en model,mærke er der altid nogen der kan sige noget skidt, negativt om den/det.
Så jeg tror nok at jeg nu er kommet til den beslutning at det bliver S&B 2,5 - 10 x 56 klassik med lys der bliver indkøbt.
Svar
#12
Jeg har en S&B klassik, og der er tunneleffekt fra 2,5-3. Det er der også på min Zeiss 2,5-10x48, på mine leupol'er og min Kahles. Det er ikke noget der generer ved praktisk jagt, men man skal bare være opmærksom på at det reelle spænd er 3-10.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Min Swarvoski Z4i 3-12x50 har også tunnelsyn på 3x forstørrelse, men skal blot skrues op på ca. 3,5 - er det væk. Det generer ikke mig overhovedet.

Jeg har Z6 1,7-10x42 samt Zeiss Varipoint 3-12x56, hvor der ikke forekommer tunnelsyn...så det ser ud som om, at man skal op i topmodellerne for at fænomenet ikke forekommer...

Du bliver helt sikkert glad for en S&B Klassik - husk bare på at sigtet er medforstørrende, og at stolperne kan virke meget voldsomme ved fuld forstørrelse! Blot så du er klar over det!
Svar
#14
@ ellgaard - jeg har sendt mit mobil nr. til din mail, da du ikke har aktiveret din PM, og da jeg har et forslag, jeg gerne vil drøfte med dig !

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Jamo
[br

Du bliver helt sikkert glad for en S&B Klassik - husk bare på at sigtet er medforstørrende, og at stolperne kan virke meget voldsomme ved fuld forstørrelse! Blot så du er klar over det!



Det er efter min mening helt perfekt til natjagt. Så er det ikke behov for lys (til at blænde en).
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Det har du helt ret i Yeti - men nu er der jo lys i...det kom ikke så klart frem i mit indlæg. Ingen tvivl om, at sigtet skal være det kraftige german #4 hvis ikke der er lys i!
Svar
#17
Kl.21.45 fik jeg så hammerslag på min nye kikkert på Egun. 2,5 - 10 x 56 Klassik S&B med lys. Nu bliver det spændende at få den hjem og få den monteret på Browningen. Glæder mig meget til at prøve den på grisene i Tyskland. Hvis mine beregninger kommer til at holde stik har jeg sparet 25% på at anskaffe mig den på denne måde, i forhold til den vejledende udsalgspris.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)