Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Halvautomatiske jagtvåben?
#1
Foranlediget af den anden tråd vil spørge til erfaringer med halvautomatiske jagtvåben.

Umiddelbart ville jeg tro at når man endelig har brug for to meget hurtige skud så er låsen for svag og funktionen for usikker.

osterwald
Svar
#2
Det er ikke min erfaring, skyder du med en kvalitets halvauto som f.eks. Browning BAR fungerer det udemærket og militæret bruger jo også selvladere og de gør det jo med livet som indsats.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Det er ikke min erfaring, skyder du med en kvalitets halvauto som f.eks. Browning BAR fungerer det udemærket og militæret bruger jo også selvladere og de gør det jo med livet som indsats.

The Shootist



det kunne være et godt argument for at bruge mili type våben... et yderst afprøvet system som er pålideligt...

ellers er riflens farve og design uden betydning for jagtens udøvelse... (eller burde være det...)

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Jeg har lidt erfaringer med Remington Woodmaster 30-06, Browning BAR i 300 W.M. og Heckler og Kock i både .223 og .308 samt div. salonrifler(Ja og så forresten Beretta haglgevær, men det er vel off topic).

Jeg nyder meget at skyde med halvautomater, ikke fordi det andet skud er hurtigt tilgængeligt, men fordi man kan koncentrere sig fuldstændig om skudtegn, evt. flugtretning og alt andet ude hos "målet", man behøver ikke foretage sig noget med riflen i de vigtige sekunder efter skudet.

Lige nu er mit favoritvåben dog en Steyr Scout, hvis den blev lavet som semi-auto, var den mit drømmevåben, men så længe jeg bor her i Grønland er det ligegyldigt, kun erhvrvsfangere må bruge halvautomater her.

Hvis du vil skyde med halautomat, så lad være med at købe noget skrammel, driftsikkerheden er meget vigtig så du hele tiden kan have fuld tillid til våbnet.

...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Der er mange fordele og ulemper ved halvautomater i relation til jagt og jeg har derfor hidtil holdt mig væk. Denne holdning har jeg nu revideret.

Ulemperne er naturligvis primært den begrænsede lovlighed de fleste steder. Til jagt i DK skal et magasin plomberet til 1 skud svejses fast i låsestolen og mange andre steder gælder mere eller mindre tilsvarende regler eller deciderede forbud - bl.a. de fleste steder i Afrika.
Men det er også en ulempe, at halvautomater generelt er mindre driftsikre, mindre sikre (f.eks. er det svært med et hurtigt blik at konstatere om våbnet er ladt eller ej) og i reglen for svage til store/bidske arter. Desuden har halvautomater et særdeles dårligt ry, der let smitter af på de der bærer dem. ALle forventer at høre mindst fem skud i hastig kadance, hver gang en halvautomatbruger trykker på aftrækkeren....[B)]...jeg fik vist ikke nævnt at de også er grimme...[B)][B)][B)]

Men. Fordelene ved en halvautomat, der virker, i et anstændigt jagtkaliber er ligeledes mangfoldige. LasseScout nævnte at man kan koncentrere sig 100% om målet, andre har nævnt den indlysende fordel, at opfølgende skud ligger lige til pegefingeren. Det kan tilføjes listen over fordele, at rekylen fra en halvautomat er markant lavere end den tilsvarende fra en repeterriffel, hvilket yderligere skærper koncentrationen om det vildt der skydes på.
På visse jagtformer opvejer fordelene efter min mening ulemperne - ikke mindst ved jagt på svin - hvad enten der er tale om driv- eller anstandsjagt. En gris standser ikke et splitsekund, hvis den anskydes.
Da der ikke er begrænsninger mht. halvautomater her i Sverige har jeg derfor til grisejagten anskaffet en BAR med stålreceiver i kaliber .338 WM. Forhåbentligt mere om denne i løbet af vinteren [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Høegh og Shootist, kan I ikke uddybe hvorfor I foretrækker den BAR. Af de halvautomater jeg har skudt med er det dog den mærkeligste, jeg synes f.eks. det er mærkelig at det løse magasin skal hænsles og sætes på plads, istedet for som i HogK hvor du bare klikker det i. Jeg synes også at 338 eren er en noget voldsom sag, hvad er der galt med en .308W f.eks ladet med en 12 grams Lapua Mega?

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Lasse, hvis jeg må give mit besyv med om BAR [:p]

Det er Browning...[:p] Egentligt burde det jo være svar nok [Wink]

BAR'en kom frem i slutningen af første verdenskrig, i kaliber 3006 og fuldautomatisk. Den var usædvanlig inovativ for sin tid, og var virkeligt frygtet blandt de fjender der oplevede den, men så sandeligt også eftertragtet. Den blev brugt frem til og med anden halvleg, og var nu videreudviklet til et decideret maskingevær med støttefusser og andet gejl. Systemet er naturligvis ændret væsentligt til nutidens BAR, men stadigt er det baseret på det samme. I dag er den ( i mine øjne) den smukkeste og mest harmoniske halvautomat på markedet. Dens hængslede aftagelige magasin er også nyskabende, og en blanding af hvad vi betragter som klassisk - nemlig løst og fast magasin. Det er den eneste halvauto på markedet i dag, der leverer så store kalibrer (Se lige bort fra .50 bmg millitærrifler) Og som JUH har indset, er den genial grisemedicin i 300 Win Mag, 9,3x62 og .338 Win Mag. Den leveres som regel som en kort riffel, hvilket gør den (sammenholdt med ovennævnte kalibre) Til noget nær det perfekte driv/trykjagtsvåben. JUH opererer med skudafstande op til 150 meter, men har desværre kort vej til naboskellet. Han har på sit østdanske domicil gode muligheder for at skyde gris, og efter som der er kort vej til skellet, og jagten foregår i mørke - Skal svinet lægge der første gang, men skud nummer to kan jo hurtigt følges op. De allernyeste
BAR rifler er desværre med en aluminiumsramme, og noget grimt orange plast indvendigt (Puha...Jeg tænker næsten per automatik på Bl**** [xx(])

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#8
Ja, det sammenfatter jo egentligt meget godt hvorfor valget faldt på den...nu skal grisene bare finde vej til de udvalgte lækkerier (konen har set en orne på 250 kg+ ved højlys dag (skostørrelse 9,5 cm...[:0])...338 WM er IKKE for voldsom.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
halløj
min gamle BAR halvauto i 300 win var nu ikke alt for driftsikker, men det kan måske have rettet sig i mellemtiden (10 år).

til Høgh´en vil jeg gerne anbefale en NPmodifikation af magasinklappen, nemlig en gennemskæring på ca 3 mm af det aflange hul der holder klappen. så er den aftagelig i en håndevending.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Den eneste ulempe jeg ser ved halvautomater som jeg ser det er, at de ofte larmer når de lades. Jeg sværger til alt der er automatisk, men må dog sige, at de ofte kommer til at se lidt klumpede ud, når man forsøger at klemme dem ned i et pænt valnødde skæfte. Jeg mener dog at Voere laver nogle slanke og pæne modeller. Jeg har aldrig haft fejl på en automat riffel med mindre det har været defekt ammo. Og jeg har prøvet mange typer af Steyr, H&K, M16, Tysk G43, US karabin m.m. Men hjemmelader man med meget hårde ladninger kan der måske opstå nogle udfordringer.

Dog skal man altid huske rengøring og oliering. Og i køligt vejr oliering med en tynd olie.... Men husker man det skyder de fantastisk...:-)

Skulle jeg bygge mig en halvautomat ville jeg købe en gammel SKS millitær riffel fra øst blokken og modellere den om til en bukkeriffel. de er rimelig slanke og fås billigt i Tyskland.

MVH
Henrik
Svar
#11
Hej Lasse,sådan set er det jo nok rigtigt at hvis der er noget som skulle laves om ved en BAR så er det magasinet, men det får vi jo nok ikke Browning til, og så vil jeg give dem ret som siger stål i låsestolen og derfor er jeg heller ikke tilhænger af den nye aluminiums model og skulle jeg købe en Bar igen ville jeg finde en pæn brugt,og afkorte piben efter behag afhængig af hvilket kaliber jeg ville vælge, den gamle jeg havde var i .308Win. og fungere ALTID upåklageligt undtagen engang jeg havde haft den skilt af og samlet den forkert (stødstængerne i forskæftet var vendt forkert) men det var jo min uvidenhed. jeg var bosat i Sverige på det tidspunkt da jeg havde den, og på den løbende ælg på ælgbanen var den ikke til at slå, det er jo bare at følge ælgen i kiggerten og trykke af og ikke tænke på repetering, og på jagt når dyret måske løber ind imellem træerne er det let at gi´den et ekstra skud uden at tabe den af syne det er jo ikke alle der er gode til at repetere fra skuldere med en almindelig riffel.
Desuden synes jeg ikke der er noget i vejen med Høgens valg af kaliber, den jeg selv ville vælge om den kunne fås skulle måske være i 325WSM eller noget andet baseret på den korte model for behændighed på jagt men alligevel hårdtslående og større kaliber men måske skal jeg sende min ønskeliste til Browning ( kort hårdslående større end .30 og stål) men jeg holder ikke åndedrættet imens jeg venter [8D][8D]

The Shootist

Hellere en Dralf end en Smølf
The Shootist
"Live and let live"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)