Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Registrering af halvautomatiske rifler
#1
Har på det sidste fulgt/deltaget i en dabat vedrørende d.o.

I denne sammenhæng vil jeg gerne vide om det, for civile, på noget tidspunkt i perioden medio 2007 til dato har været muligt at registrere det der hos myndighederne omtales "militærlignende halvautomatiske rifler" på nogen anden måde end på en jagttilladelse påstemplet "jagt i udlandet"??

Her tænker jeg på polititilladelse, SKV, paramilitære idrætsforeninger (der sorterer ind under SKV).

Nu snakker vi ikke om våben fiflet igennem fordi en politimand ikke har kendt reglerne, men om helt åbenlyse registreringer af f.eks AR15, DPMS, Panther m.fl.

Nu er jeg ikke interesseret i udtalelser om smagsdommeri og alt det ævl. Det er ren juridik jeg efterlyser!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#2
dem som skyder IPSC med AR15 ( m95)
er medlem af hjemmeværnet og får deres overordnet til at skrive i papirene at riflen gerne må bruges til træning og konkurence skydning på civile baner

ved ikke om det kan bruges?

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Det er ihvertfal en del af riflerne, men så bærer de ihvertfald synligt HMAK stempler.

Det jeg tænker på er civile der deltager i konkurrancer med AR15 og lignende.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Teoe ikke der er nogen registreret i det tidsrum. Ved at der er enkelte der har sportstilladelse, men der bliver ikke givet nye og dem der er, er meget gamle.

Loven er ret klar at der kun kan gives til jagt lige for øjeblikket.

Der arbejdes dog seriøst på at SKV registrering skal blive muligt, men det er noget der har været i støbeskeen længe, så om det lykkes om 1 eller om 10 år kan man vel kun gætte på. Der er tunge politiske kræfter der arbejder imod.

Så vidt jeg har hørt vil der blive åbnet for flere kalibre på håndvåben pga. stor efterspørgsel fra IPSC skytter - forhåbentlig kunne man forestille sig en åbning på riffelsidden i samme omgang, men nu plejer det jo normalt kun at være juleaften en gang om året Wink

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

...............Der er tunge politiske kræfter der arbejder imod................

Skal vi ikke hellere kalde dem ved deres rigtige navn - politi-kræfter..........



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Kan lige spæde til at jeg har kendskab til nylige tilladelser - rene politi tilladelser udenom SKV - til halvautomatiske rifler som så kan bruges til konkurrence skydning, så vidt jeg er oplyst, givet nord og vest for KBH.

Da jeg henvendte mig til KBH, sagde en herre derinde at det kunne der ikke blive tale om - på trods af at jeg fremlagde at de var givet i tilstødende kredse....

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Jeg har kendskab til to sager hvor der blev givet AFSLAG på tilladelse, selvom der var ansøgt om tilladelse med henblik på jagt i udlandet, i det ene tilfælde ovenikøbet af en person med både jagt og bolig i Sverige.

Jeg har kendskab til at der er givet jagttilladelse uden restriktioner til en Garand (måske mener man ikke de er militærlignende [xx(][?] )

Indehaverne af disse tilladelser ønsker IKKE at medvirke i nogen debat eller diskussion om deres tilladelser.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Dem jeg har kendskab til er ikke jagttilladelser, men sportstilladelser. Jeg kan sagtens få tilladelse til en halvautomat på jagttilladelse, men så må den ikke bruges til konkurrence IPSC, kombiriffel mv.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
men vel kun såfremt den ikke er "militært lignende" eller hvad?

er efterhånden lidt forvirret over hvordan det forvaltes i praksis.
Svar
#10
Din forviring er velbegrundet. Der er for øjeblikket ingen som helst linie i, hvordan det forvaltes i praksis. Det afhænger udelukkende af humøret og indstillingen hos den sagsbehandler der træffer afgørelsen.

Hvis man tror der er lighed for loven her i landet, så glem det. Grunden er, at det er op til politiets skøn at afgøre, om der skal gives tilladelse eller ej. Så selv om to enæggede tvillinger med fælles jagt i udlandet ansøger om tilladelse til samme slags riffel samme dag, kan den ene sagtens få tilladelse og den anden afslag.

Politiet påstår bare, at der er lagt vægt på forskellige forhold, så afgørelsen er begrundet med, hvilke forhold der er tillagt betydning, ikke med om der reelt er nogen forskel på ansøgernes forhold eller betingelser.

Og der er intet at gøre ved det. Flere steder får ansøgere rask væk tilladelse til to-tre AR 15, som selvom det er jagtrifler i høj grad er militærlignende. Her på Fyn er det særdeles vanskeligt at få tilladelse til en gammel Anschutz salonriffel med træskaft hvis den er halvautomatisk [xx(].

BTW: Velkommen på forum kronprins, lidt kongelig har man da lov at være [Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Takker :-)

Det er en smule frustrerende, men kan læse både her og på andre forum at det er der mange andre der er.

Men er det korrekt at når vi taler AR/MP5 lignende semi .22lr rifler til regulering, så skal man være pænt heldig for at få en tilladelse. Men tilgengæld er det ikke det store problem at få tilladelse til en 10/22 og så sætte et andet skæfte på?

Og hvis det har relevans skal den registreres i Horsens.
Svar
#12
Det kan sagtens være et problem at få en 10/22. Hvis du har en tilladelse til regulering af råger vil jeg mene at du er godt stillet - ellers kan de sagtens nægte. Det er hørt.

Under alle omstændigheder kan tilladelsen blive givet til halvautomat permanent plomberet til 2 skud og der er ikke meget fidus i en rimfire halvauto med 2 skud og selv om der var, er det i pricippet meget svært at lave en permanent plombering af en rimfire, hvor det samtidig kan lade sig gøre at lade magasinet.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#13
Specielt kan man ikke lade en 10/22 med magasinet monteret. Og magasinet er af plast. Jeg har dog plomberet mit magasin ved at lægge et stykke bøjet aluminium ind i magasinet så ledes at det kun rummer 1 skud.

mvh
Svar
#14
Tjaaa...

Jeg fik fornyet min tilladelse uden anmærkninger til min 10/22 Target i 2009...[8D] men den er jo heller ikke "militærlignende"[:o)]

"Hear say" er at dem der har AR15 på tilladelse i Århus ikke vil få dem fornyet når de udløber.......
uanset hvor meget træ ejeren har limet på den... [xx(][V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Jeg har også fået tilladelse til en 10/22T i 2009 i Kbh, men ved der er kredse hvor den ville være sværere at få.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Hvilket efterlader mig bedre oplyst, men desværre ikke meget klogere.

Nogen erfaring fra sydøstjylland politi (Horsens)?
Svar
#17
Jeg har for ca 1 md tid siden købt en Ruger mini 14 1/2 auto og fået den igennem UDEN problemer eller spørgsmål stillen, her på fyn.

Jeg ved ikke om du vil kalde den militærlign halvautomatisk.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)