Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tab af garanti på Tikka rifler
#1
Jeg har netop købt en ny Tikka T3 og når jeg læser instuktionsbogen er der noget der undrer mig.
Der står ar der er 2 års garanti, men den bortfalder hvis der anvendes hjemme/genladet ammunition. Kun fabriksladet ammunition må anvendes i våbnet.
Er der nogen der har selv eller har hørt om at en garantisag er blevet afvist på det grundlag?

Og er der juridisk belæg for at afvise garantien hvis der bliver anvendt ammunition der er lovligt fremstillet?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Den syntes jeg at have læst flere steder, men hvordan de vil bevise der er brugt hjemmeladt ammo ???
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Hvad der tidligere er brugt i våbnet, kan man jo ikke vide, men hvis der opstår en "hændelse" er der jo mange muligheder for, at undersøge våbnet og den brugte ammo.

Det er jo nok ment som en "ventil" fra Tikka´s side, for hvis det ikke står der, skal de jo dække, eller bevise at skytten/laderen har båret sig dumt ad.

Der kan opstå mange mærkværdige situationer, især hvis man sælger på det amerikanske marked [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Jeg har ikke spor forstand på genladning, men kunne det ikke tænkes at en hjemmerullet med alt for stor ladning og/eller for stor kaliber på projektilet kunne skade riflen, og at det i så fald ville være umuligt for riffelfabrikanten at bevise, at der ikke var fejl ved våbnet, men derimod ved ammunitionen?
På den anden side kan fabrikken vel heller ikke modbevise det, hvis man lyver, og hævder at der er anvendt fabriksfremstillet ammunition? Der kunne jo i teorien være tale om en materialefejl i løbet/låsen.
Eller prøveaffyres alle våben før de forlader fabrikken, for at udelukke den mulighed?

Hvad siger de kloge?
Svar
#5
Lande der er medlem af CIP (bl.a Finland) prøveskyder våbnet med vist nok 30% overladning.
At en hjemmelader(fusker) kan fremstille patroner med for højt tryk sker sikkert oftere end ammunitionsfabrikker.

Men alene inden for de sidste par år har der været flere våbensprængninger med fabriksladet ammunition. Både hagl og riffel.

Af og til ser man tilbagekaldelser på ammunition. Alligevel er fejlprocenten hos fabrikkerne kun promille af hvad der bliver ladet rundt omkring i private hjem.

Men er der nogen der kender tilfælde af afvist reklamation?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
@ kwi

Der er rigtig mange muligheder for, at efterforske en sådan hændelse, der er nærmest kun et økonomisk spørgsmål, om hvor meget man vil vide.
Man skal være utrolig god til at lyve, eller være heldig, hvis man vil snige sig udenom.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#7
Du, ehhh Maxi....

Den havde vi allerede oppe at vende den gang vi diskuterede selvskydningsapparaterne fra Izny eller Dass Riffel....

Både Bl****, Sauer og Tikka/sako har denne pasus...... den første nok meget belejliget[B)][Big Grin][Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Hej.

Denne restriktion findes også i garantien på Mauser M03.

Og Remington : Hand loaded, reloaded or improper ammunition

Mere her : http://www.remington.com/pages/support/f...ation.aspx

Så det er vist en meget almindelig anvendt "smuthul" fra diverse fabrikanter.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#9
Havde jeg dog bare aldrig læst manualen [Sad!]

men det er osse første, eneste og sidste gang jeg læser en manual [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Nej manualen - den skal man først åbne, når alt andet slår fejl [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
Mange af dem er faktisk gode til optænding![^]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Havde jeg dog bare aldrig læst manualen [Sad!]

men det er osse første, eneste og sidste gang jeg læser en manual [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Godt ide...jeg aldrig laese manualen om boltguns..[Big Grin][Big Grin]well...maybe on a Blazer I would..[:o)][Big Grin][Big Grin]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#13
Jeg har stillet samme spørgsmål til Normark og her kommer svaret:

Hej XXX,
I Danmark vil vi behandle en evt. reklamation, uanset om der er anvendt fabriks- eller hjemme lader patroner.

En reklamation af denne art vil altid blive vurderet af Sako og er der tale om en overladning, eller andre fejl ved patronen, vil det være producenten af patronen der er ansvarlig.

En hjemme lader i Danmark har en tilladelse til at lade. Tilladelsen er givet på baggrund af det bevis man har fra et kursus, hvorfor man må forvente at man kan lade patroner der ikke er skadelig for riflen.

Hvis Sako kan se at det er patronen der er skyld i fejlen, vil de naturligvis fralægge sig ansvaret.

Med venlig hilsen/Best regards
Klaus Simonsen
Purchasing manager

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)