Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tungsten?
#1
Hej [Smile]

Jeg ved godt, at stålpatroner er ganske udemærket, men....

Søger nogle, der har noget erfaring med stål og tungsten og dermed kan sammenligne, om de synes der er en forskel på de to typer?

Og hvad er jeres erfaringer med bismuth og tin?

Og hvilke patroner er jeres yndlings? både typemæssigt og angående det konkrete mærke og model?

På forhånd tak! [Wink]

Med venlig hilsen
Martin
Svar
#2
Hej Martin.
Prisen er en stor forskel[Big Grin],jeg har skudt nogle stykker råvildt med tungsten,med rigtig god virkning,jeg synes de virker til fulde lige så godt som de "gode gamle blyhagl",Bismuth har jeg også skudt nogle stykker råvildt med,dem er jeg så ikke så tilfredse med som tungsten,det er som om chock virkningen er bedre med tungsten,men det er bare min mening,tin har jeg skudt et stykke råvildt med[:0]det gør jeg aldrig igen,det virkede meget dårligt,stål har jeg kun brugt til flyvende og har ingen klager.
Hvad mærke angår så bruger jeg Kent Tungsten i nr. 1 og 3 når det gælder hårvildt og nr. 6 til fugle vildt.
Bismut er Eley også i nr. 1 og 3 til hårvildt og nr 5 og 6 til flyvende.
Stål bruger jeg lidt af hvert af afhængig af hvad jeg jagter,men bortset fra til gæs og dykænder bruger jeg som regel nr.5 og for dem alle gælder det at det er 12/70.
Håber du kunne bruge denne lange smøre til noget[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#3
Jeg har stort set samme erfaring som Løvig.
Har skudt en del råvildt og ræve med både tungsten og stål. Begge dele fungerer glimrende og jeg synes også, tungsten fungerer stort set som "de goe' gamle".
Bismuth og tin bruger jeg ikke.

Jeg bruger kun tungsten, hvis der ikke må bruges stål.
På jagt, hvor det meste kan komme for, har jeg en kent magnum faststeel 4 i det forreste og en 2'er i det bageste. Til ænder og fasaner bruger jeg bare stål 5 og 6 og er ret ligeglad med fabrikat mv. Det er sjældent det, der gør forskellen.

Og ja - jeg synes, "stålfobien" er ret ulidelig at høre på. Moderne stålhagl fungerer glimrende. For lange hold og for lidt skydetræning er årsagen til de fleste forbi- og anskud - selvom nogen stadig giver stålhaglene skylden.

/bundgaard
Svar
#4
Hej

Jeg har prøvet lidt af hvert. Tin og Bismuth bruger jeg ikke så længe der alternativer. Stål bruger jeg når der ikke er forbud, både til råvildt, ræv og fugle. Jeg bruger Kent Faststeel i str. 3 og 4.

I skoven bruger jeg Tungsten til det hele. Går vi kun efter fugle er det str. 5, er der mulighed for råvildt eller ræv str. 3. Jeg bruger mindre hagl en de fleste men det virker rigtigt godt for mig. Jeg skyder ikke på fuglevildt på længere hold end 25 meter (gælder self ikke gæs)og råvildt på maks 12 meter. På råvildt har jeg langt flere chancer end jeg ønsker at udnytte og derfor skal sitiuationen værer perfekt før jeg skyder. I mine øjne er tungsten fuldt ud på højde med de gamle blypatroner - måske endda en kende bedre.
Svar
#5
Hej LØVIG

ja der er desværre en stor forskel i prisen [8)] Har aldrig selv prøvet at skyde til råvildt med haglgevær, men jeg er dog rimeligt aktiv med riflen og har nedlagt 4 bukke her i Danmark (jeg er 17 år og fik mit jagttegn lige inden forårsbukkejagten sidste år) dermed kan jeg heller ikke bekræfte at de er ligeså gode som de ´´gode gamle´´ da jeg aldrig har prøvet dem [:p] Har hørt mange forskellige sige at de bryder sig mest om at skyde råvildt med stål eller tungsten og har derfor hørt at tin og bismuth skulle være knap så gode til det...

Tak for dit svar [Big Grin]

Martin
Svar
#6
Hej Bundgaard

Tak for dit svar [Big Grin]

Ja jeg vil også mene at de moderne stålhagl i dag kan eller næsten kan måle sig med blyhagl, men jeg kender som sagt ikke til det da jeg aldrig selv har brugt blyhagl..

Martin
Svar
#7
Hej taby [Smile]

Ja det lyder meget fornuftigt.. tror også at skudafstanden er noget af det vigtigste..

Tak For Svaret [Big Grin]

Martin

Hvis man tager og sammenligner stål og tungsten vil i så ikke mene at tungsten trods prisen dog også er lidt bedre? [Smile]
Svar
#8
Hvis man nu synes, det er for meget at give næsten 600 kr. for en kasse tungstenspatroner, hvad er der så "galt" med bismuth?
Svar
#9
Det er der mange meninger om.
Her er min:

Jeg har skudt 3 stk. råvildt med bismuth 3'ere - den ene rullede (inde under 10 m), de to andre skulle følges op af en tungsten 3'er. Jeg skinnede det ene selv. Bismuthskuddet have truffet hals og hoved - men jeg fandt inden hagl og der var ingen gennemskud. Det andet ordnede en bekendt - han brokkede sig mest over det tungstenskud, der sad lidt højt og havde lavet ballade i en del af ryggen.

Det er erfaring nok for mig. At jeg så efterflg. har oplevet utallige jægere skyde til råvildt med bismuth med dårlige resultater, gør det ikke bedre. Til gengæld er jeg imponeret over tungstenhaglenes evne til både at slå igennem og slå ihjel.

Jeg skyder 10-15 haglskud til råvildt/ræv om året. Så prisen på det, jeg mener er den bedste patron på markedet, er til at overkomme.

/bundgaard
Svar
#10
I det nordjyske koster tungsten normalt 399,- for 25 stk. I weekenden skød jeg et lam på 12 kg og en buk på 20 kg med tungsten str. 5 i cal 20. Skudafstand 10 og 12 meter. Begge blev på stedet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)