Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
alt for stor egenspredning
#1
Hej Alle

Jeg har en sako 85 i 338 wim mag. Jeg har prøvet at genlade nogle bønner med barnes tsx i 225 grains. Jeg brugte Rino 22, med 73-75 og 76,5 grain. Egensprednigen var ca 5 cm på 50 meter. Efterfølgende har jeg prøvet 225 grains nosler accuBond, desværre var billedet det samme.

Så nu mangler jeg gode råd

Keld
Svar
#2
Hvordan skyder den med fabriksammu?

Kan den skyde præcist med det?

Jeg har en Sako 75, der var meget kræsen i starten. Nu skyder den godt med det meste, men det har taget nogle skud ...

Er den skruet ordentligt sammen? sidder kikkerten fast, er kikkerten parallaksefri ...

Nej det er den kke ved 50 meter, men 5 cm er voldsomt på den konto.

Flere oplysninger, så kan vi måske hjælpe dig her[Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Har aldrig benyttet fabriksamo. Der er vel gået 100 testskud gennem den. Der sidder en zeiss 6-24x72 på den. Alt er spændt på den. Har selv tænkt på om de 62 cm løb har noget at sige i forhold til krudt.

Sako`en er med kunskstofskæfte of ss løb.
Svar
#4
Hej. Jeg har en Sako 75 i samme kaliber. Den skyder 25mm grupper på 100m med 250 grains Hornady Spirepoint Interlock kugler ladet med 71,0 grains Norma MRP krudt.

Bare for at give dig en anden opskrift at blive inspireret af.

AL ANVENDELSE ER NATURLIGVIS PÅ EGET ANSVAR.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg]
Min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#5
prøv med nogle 250 grs kugler

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Keld

Har aldrig benyttet fabriksamo. Der er vel gået 100 testskud gennem den. Der sidder en zeiss 6-24x72 på den. Alt er spændt på den. Har selv tænkt på om de 62 cm løb har noget at sige i forhold til krudt.

Sako`en er med kunskstofskæfte of ss løb.



Prøv med fabrikspatroner.

jeg laede en masse forskelligt, før jeg gav op og prøvede det.

Havde den sågar hos Sko, der testskød den op mod en anden de havde på hylden.

Var ved at aflevere den igen, hvis de da ikke havde fundet ud af at den skød ekstremt godt med Vulcan.

Efter ca 600 skud, var det som om den blev spændingsfri og nu skyder den godt med en del forskellige ladninger.

det skal du ikke vente på, test med noget den burde kunne skyde med og hvis ikke, tilbage med den ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Det er desværre ikke unormalt med TSX at de skyder dårligere.....

Nu har du også prøvet en anden kugletype, men dennes "ringe" præcision kunne godt være affødt af massiv kobber aflejring?? Har selv oplevet fænomenet i en del piber med TSX.

Det er iøvrigt alment kendt at Sako´s rustfaste piber skal skyde da nogen skud før de begynder at samle tilfredsstillende (omkring 20-25mm), hvilket er helt fint til en standard jagtriffel.

Prøv at skyde et par hundrede skud inden piben dømmes ude. Alternativt en grundig rensning og så forsøg med almindelige kuglekonstruktioner i forskellige vægte.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Jeg havde jo på et tidspunkt en Sako 75 Varmint i 308w som jeg arbejdede med igennem godt et års tid. Den var bl.a. rundt om NP for at blive tjekket og gennemrenset. Uanset ammunitionsvalg så fik jeg den aldrig til at skyde bedre end svarende til en egenspredning på 5 cm/100 m.
Har 2 Tikka Varmint som vel har samme pibetype som Sako. Den ene er rustfri, og den anden sort.. begge skyder rigtig godt - men de er så i cal 6,5x55.
Så lidt underligt - men der kan jo være "mandagspiber" imellem hos alle fabrikanter...

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
Lyder underligt. Sakos varmintrifler har ry for at være meget præcise. Kan godt nok heller ikke genkende at TSX ikke skulle være præcis med mindre stigningen i piben ikke passer til kuglevægten. Husk at hvis piben max kan bære f.eks. 250 grains med almindelige kugler, vil det typisk være en mindre vægt, da en homogen kugle i f.eks. 225 grains kan være endog noget længere end en tilsvarende med bly i. Stigning og kuglens længde skal passe sammen. Jeg har hørt mange der er meget tilfredse med TSX og som også har rigtig gode erfaringer med dem præcisionsmassigt. Det samme kan jeg i øvrigt selv bevidne med Accubond også (308win).

Problemet med meget aflejring i piben var normalt kendt med de gamle Barnes X, men ifølge alt hvad jeg har prøvet mig frem til og læst om, så er der ikke nævneværdige problemer med TSX versionen. I modsat fald vil jeg da meget gerne have lidt kilder.

Har du prøvet at lege lidt med sættedybden? Jeg har hørt at det skulle have meget stor indflydelse på præcisionen med homogene kugler.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Som GT skriver giver TSX kuglerne aflejring, giv riflen en solvent kur af flere omgange til filt prop ikke længere bliver farvet, så har du sikkert præcissionen tilbage, jeg bruger selv KG-12 i forbindelse med TSX

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Har brugt Barnes TSX og MRX i kaliber .264 til .323
Og har dog altid, kunne lave 3 skuds grupper, indenfor 25,4 mm
( Mrx dog kun i .277 da de ikke laves i kal. .323)

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Har brugt Barnes TSX og MRX i kaliber .264 til .323
Og har dog altid, kunne lave 3 skuds grupper, indenfor 25,4 mm
( Mrx dog kun i .277 da de ikke laves i kal. .323)

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"



Jeg lader 0.308 180 grains tsx til min egen rum og en kammerats win mag samt 168 ttsx til min 308 alt sammen med rigtige fine grupper.

har nu også fået hormady GMX 150 i min 308 til at opføre sig pænt, det er i øvrigt et projektil jeg forventer mig noget af lidt billigere end BArnes og fin præcision, hvordan den er i dyr finder jeg ud af.

men jo de kræver lidt mere rengøring end konventionelle projektiler.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
hej jeg får ladet 225grains tsx til min tikka T3 varmint i cal 338 win mag. den kan på en god dag lave 5 skuds grupper på 25mm. og jeg har skudt et enkelt rådyr her i efteråret med tsx der var minimal kød spild hul på størelse med en femmer. lapua screaner i 225 grain skyder også rigtig godt i den.
Svar
#14
Det er altså noget sjovt noget med de der uundværlige platinkugler.....
Havde der været et udgangshul på størrelse med en femmer med en traditionel god kugle så havde det været ubrugeligt..... Sjov sammenhæng[Big Grin][Big Grin][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er altså noget sjovt noget med de der uundværlige platinkugler.....
Havde der været et udgangshul på størrelse med en femmer med en traditionel god kugle så havde det været ubrugeligt..... Sjov sammenhæng[Big Grin][Big Grin][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Jeg er ikke helt vildt uenig. i en 308 er der ikke behov for superduper kugler, en helt almindelig Sierra game king eller Pro hunter virker fint.

Når jeg i min 308 prøver de andre er det faktisk fordi jeg har oplevet rigtig fin præcision med tsx i min 300 rum, og den kræver en kugle, der holder lidt bedre sammen hvis det hele ikke skal ende som hundefoder.

Jeg har faktisk været reelt bekymret for, om en tsx fra en 308 ville have hastighed nok til at ekspandere nok eller overhovedet, men det sikre den lille plastspids.
Den bekymring har jeg ikke haft med Rummen.

Jeg har ikke nogen erfaring med 338 win mag, men mener dog den med kugler i den rigtige ende af vægtskalaen ikke er vildt hurtig og derfor snildt skulle kunne bruge konventionelle kugler, såfremt de går bedst

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Så er riflen total ren og der lavet en aftalte med en forhandler i det jyske med tilhørende skydebane, at jeg køber 5 skud af hver type 338 de ligger inde med. Så prøver jeg lige at finde en standard amo, imens jeg leger videre med at få hjemmerullet nogle bønner.
Svar
#17
Så jeg prøvet nogle fabriksammo, dog ikke med tilfredsstillende resultat. Jeg må i gang med at hjemmerulle nogle flere bønner.
Jeg vil prøve med norma 204 denne gang. Så hvis der er nogle med nogle ladedata, samt gode råd i forhold til friflugt.

Kugeln vil være nosler 225 accubond
Keld
Svar
#18
Jeg har ladet en del 338'ere, hvor der også har væet problemer med egenspredningen, og da jeg begyndte, at sætte kuglerne dybere blev egenspredningen noget mindre, og dette er også gældende for min egen 7 mm RM, samt 25-06 eren.
Så jeg kan kun anbefale at du prøver at mindske col.

Mvh.
Carsten
Svar
#19
Nu er bliver der talt om konventionelle kugler eller ej. Jeg har nedlagt to stk råvildt med 338. Den ene var med 210 grains nosler partion og den anden med norma orix. Det var ikke et pænt syn ved nogen af de nævnte kugler.
Svar
#20
Hvor meget skal jeg mindske col.?.

Lige en anden tænke, kan det tænkes at kuglen ikke er stabiliseret på 50 meter ?.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)