Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken hund (jagt/vagt/børn)?
#1
Hej

I forbindelse med vi stærkt overvejer at få en hund grundet tidligere indbrud og sikring mod fremtidige indbrud har jeg brug for hjælp til indput omkring hvilke racer kunne være interessante. Min kone som ikke er jæger vil gerne have en schæfer, mens jeg ser en stor Tysk rughår som et emne.

Udover vagthund/afskrækkende hund der skal kunne holde tyve ude fra grunden mens vi er på arbejde, så vil jeg gerne have en hund jeg kan bruges til fasan/andejagt og lignende. Samtidigt er det vigtigt at hunden kan være en del af vores familie og være i rum med vores børn der er i alderen ½ år og 1½ år.

Vi forestiller os at hunden er løs udenfor i haven og på grunden (indhegnet) mens vi er på arbejde, og indenfor om aftenen/natten når vi er hjemme.

Vi vil selvfølgelig gerne bruge tid med hunden, men skal også være ærlige og sige at vi har en travl hverdag, så den ikke kommer til at blive aktivt luftet hver dag i flere timer. Vi har dog en grund på vores nedlagte landejendom der er ca. 1500 m2 som den kommer til at kunne være på mens vi er arbejde.

Findes en hund der kan klare ovennævnte krav? evt. hvilke gode/dårlige ting ser I i forhold til de anbefalede hunderacer og vores behov.

På forhånd tak

vh
Bygork

Elgen
Elgen
Svar
#2
Jeg har en lab han på godt 35 kg.
Han har en dyb og gennemtrængende røst - og bruger den, når der er fremmede ved døren.
Han er en pyllerhund og har aldrig været agressiv overfor mennesker - lige bortset for den gang, hvor der var gæster i carporten kl 02:30 - de kommer næppe igen.

Det vigtige hvis en hund skal bruges som banditafskrækker er, at den giver hals når der kommer folk til huset. Hvis banditterne vælger at bryde ind alligevel, kan det være lige meget, hvilken hund, der er tale om.

Udfra det, du skriver, ville jeg kigge mig om efter en afrettet lab af den "tunge" slags.

/bundgaard
Svar
#3
Hej.
Køb en alarm,en hund SKAL aktiveres hver dag,uanset om det skal være en vagt,jagt eller familiehund,har man ikke tiden skal man efter min mening ikke anskaffe sig en hund.
MVH
LØVIG
Svar
#4
ruhår !!!!
når vi snakker om både en jagtkammerat og en hund der ikke lukker døren op for fremmede, er der ingen på højde med den

efter 37 år med ruhår prøver jeg pt med en lab: den jagter fint nok, men kommer der ubudne gæster er den bare glad for at få selskab

heldigvis har terrieren så dårlige øjne at den er nødt til at smage lidt på fremmede for at konstatere om de er pæne mennesker eller ej[Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Enig med storm,en ruhår er et rigtigt godt bud på en hund,der skal kunne "det hele"

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Nu er jeg ikke meget inde i jagthunde, men hvis ikke man har tid til at gå tur med dem dagligt, er det så ikke nemmere med en lab end en tysk rughår, med hensyn til opdragelse?

Mvh. Loft
Svar
#7
Ruhår??? ja hvis man har børn så synes jeg ikke det er den rigtige hund. God jagthund ingen tvivl om det! stoler bare ikke på dem i selskab med børn. Jeg foretrækker en lab :-) og ja jeg ved godt der også findes labbere der er farlige for børn!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by LOFT
[br hvis ikke man har tid til at gå tur med dem dagligt, er det så ikke nemmere med en lab end en tysk rughår, med hensyn til opdragelse?



Nu skriver manden jo ikke, at hunden ikke vil blive luftet dagligt, men blot at det ikke bliver timelange ture hver dag. Og i den optik mener jeg også, at en lab er et bedre valg end en ruhår - selvom sidstnævnte er en forrygende race.

Men som Løvig påpeger, er det VIGTIGT, at en hunds sanser stimuleres dagligt - og her er en tur i haven ikke nok. Vil du have en velfungerende jagthund, skal den have lov at bruge næsen mindst et par gange dagligt. Min egen bliver luftet mindst morgen, eftermiddag og aften/nat og på alle ture er der mulighed for st strække ud, bruge snuden, lette ben og skide i naboernes baghaver. Det mener jeg er minimum - forudsat at hunden også jævnligt kommer på jagt/til træning og i andre sammenhænge hvor den møder andre hunde.

/bundgaard
Svar
#9
Har en Lab - netop af hensyn til børnene - idet der i bekentsskabskredsen havde været meget uheldige oplevelser med en ruhår. En ruhår der ellers var en rolig og afbalanceret hund, men den duede ikke til børn; der måtte sting til !

Når jeg skal have hund næste gang er ungerne rykket hjemmefra og så kunne det godt blive en ruhår.

Og lydmæssigt fungerer en Lab ganske udmærket - den har en tilpas dyb stemme [Wink]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#10
En langhåret hønsehund kunne også være en mulighed. Den har samme jagtlige egenskaber som ruhåret, men er mere rolig i hjemmet (min erfaring - har haft begge slags). Den er vagtsom over for fremmede og meget hengiven over for familien. Desuden er den dejlig blød at kæle med for ungerne.
Svar
#11
Citat:quote:

En langhåret hønsehund kunne også være en mulighed. Den har samme jagtlige egenskaber som ruhåret, men er mere rolig i hjemmet (min erfaring - har haft begge slags). Den er vagtsom over for fremmede og meget hengiven over for familien. De suden er den dejlig blød at kæle med for ungerne.

Også er den lidt af en kujon i starten, men det bliver den bestemt ikke ved med at være.[Big Grin] Min er nu 1,5 år og han siger vuf, hvis der er noget fremmede uden for.

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
En Lab. bedre til børn end en ruhår[:0]Tror du skal basere det på mere end et enkelt tilfælde, ifølge forsikrings sammenslutningers opgørelse er Lab og Golden klart de hunde der bider flest børn UMOTIVERET - dvs. hvor der ikke har kunnet registreres en grund.

Min mening: bedre familiehund end en ruhår fåes ikke

Og nej, har ikke selv ruhår.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Citat:quote:

En Lab. bedre til børn end en ruhårTror du skal basere det på mere end et enkelt tilfælde, ifølge forsikrings sammenslutningers opgørelse er Lab og Golden klart de hunde der bider flest børn UMOTIVERET - dvs. hvor der ikke har kunnet registreres en grund.

Min mening: bedre familiehund end en ruhår fåes ikke

Og nej, har ikke selv ruhår.

CP


En Langhåret tysker model, er altså lige så blød og sød, som dagen er lang.
Kender MANGE som har haft ruhåret, og stadig har dem...[B)]
De bliver aldrig lige, så stille som de langhåret.....[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

En Lab. bedre til børn end en ruhår[:0]Tror du skal basere det på mere end et enkelt tilfælde, ifølge forsikrings sammenslutningers opgørelse er Lab og Golden klart de hunde der bider flest børn UMOTIVERET - dvs. hvor der ikke har kunnet registreres en grund.

Min mening: bedre familiehund end en ruhår fåes ikke

Og nej, har ikke selv ruhår.

CP

Og hvorfor mon[?]der er jo klart flere labradors og golden end der er ruhår,ifølge den undersøgelse bider de mere end selv en muskelhund[:0]
MVH
LØVIG


Svar
#15
rkn - jeg tror jeg vil påstå jeg kender mere til Langhår end du gør.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Løvig - nej ikke fordi der er flere. Opgørelsen er lavet % af antal registrerede hunde - og Golden
er klart værst.
CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Løvig - nej ikke fordi der er flere. Opgørelsen er lavet % af antal registrerede hunde - og Golden
er klart værst.
CP



Hej CP,

Kan du ikke linke til den statistik du henviser til, den kunne være "spændende" at læse.

Jeg kan kun finde denne:

http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1514/bet/kap05.html

Dels er den ikke enig med den statistik du kender, og så er den vist også ganske mangelfuld på racedefinitionerne.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#18
Min Langøre Carla er godtnok kun 5 mdr, men jeg fornemmer allerede hvor aktiv hun bliver. Måske er der lidt for meget krudt i numsen af en Langhår til det liv du beskriver..

Her tjekker hun småfuglene i buskene

[Image: IMG_1748.jpg]

[Image: IMG_1750.jpg]
Svar
#19
Citat:quote:

rkn - jeg tror jeg vil påstå jeg kender mere til Langhår end du gør.

CP

Det er jeg også sikker på at du gør, har da heller ikke sagt andet.[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#20
Jeg leder - den er ikke helt ny. Den du henviser til er nyere og stammer fra "kamphundedebatten"

Fik den på et eller andet hundeseminar jeg var på - vi skulle gætte på ovenstående emne - må indrømme jeg gættede en hel del forkert[:I].

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)