Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norske jægere.
#1
Så et klip fra norsk TV med 3 mand, der vader rundt i en lavvandet sø og skyder gedder med haglgevær.
Ville det også være lovligt i Danmark?

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/skyter-gjedder-med-hagle-3344415.html
Svar
#2
Om det er lovligt ved jeg ikke, men det er ihvertfald tåbeligt da det jo stillerne jægerne i et dårligt lys.

(Rambo brugte i virkeligheden en S&L Classic 7x64)
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#3
Gad vide om man så må bruge blypatroner...

Så er det vel at betragte som "synk"... hehe

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Foto

Om det er lovligt ved jeg ikke, men det er ihvertfald tåbeligt da det jo stillerne jægerne i et dårligt lys.

(Rambo brugte i virkeligheden en S&L Classic 7x64)



Hvorfor skulle de at jage en enden vildtart end hvad vi normalt giver os af med stille jægerne i et dårligt lys???
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Nå ja - man skyder dem jo rask væk med bue [8D] - Men mon ikke fiskefrikadellerne bliver lidt trælse, hvis de er fyldt med hagl [xx(]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
Der er jo ikke hagl i,de bliver slået af trykket,jeg læste en artikel i et Norsk jagtblad engang,og det er brugt nogle steder i Norge.
Jeg kan heller ikke se at det skulle sætte jægere i dårligt lys,men om det er lovligt i DK ved jeg ikke,er jagt ved vadning ikke ulovlig[?]mener kun det er nogle steder i vadehavet det praktiseres,og der er der nok ikke så mange gedder[Big Grin]men haglgevær eller harpun er det ikke ligegyldig[Smile]
MVH
LØVIG
Svar
#7
Det er IKKE lovligt at skyde fisk.
§ 37. Følgende redskaber og fangstmetoder må ikke anvendes:

1) Trawl og andre fiskeredskaber spilet med skovle eller lignende, herunder oterfiskeri.

2) Elektricitet, eksploderende, giftige eller bedøvende stoffer samt fiskeri ved tørlægning.

3) Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller delvis spærring med lys eller elektricitet for fiskenes frie gang.

4) Stangeredskaber og lystre af enhver art - herunder ålekam - spyd og pile, der er forsynet med kroge eller kroglignende anordninger beregnet til at fastholde den spiddede fisk, samt skrabepilk og skydevåben, idet dog fangstkrog til landing af fisk fanget med et andet redskab ikke er omfattet af forbudet.

5) Jagen (pulsning) af fisk i redskaber.

6) Fiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri).

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#8
Gad vide hvor fiskeri med bue og pil, eller harpun falder ind i den lovgivning...??

Det ER jo ikke sikkert at det er ulovligt at skyde fisk i Norge[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Det må da i hvertfald være lovligt med bue og pil - dykkere bruger da Harpun!
Husker at Helautomaten som helt ung "fiskede med hegnspæl" - det virkede fint på de gedder der var tæt på brinken....[Big Grin]

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#10
Hej,

Nu står der jo i den medfølgende artikel at det er lovligt:

" Politioverbetjent Trond Blikstad har sett videoen og opplyser at gjeddejakt med hagle i Mjøsa er lovlig. Likevel vil politiet nå undersøke om jegerne har skutt ulovlig ved offentlig sted."

Så med mindre det er et offentligt sted så er den del vel iorden.
Til gengæld synes jeg deres våben håndtering virker temmelig kaotisk/farlig.

Har selv set denne jagt form udøvet i DK for ca. 25 år siden, det foregik bare med .22lr der var ikke gennemskud [Smile] men trykbølgen slog et godt hul i nakken på dem.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#11
Bue og pil, harpun, spyd osv. er lovligt i DK, så længe der ikke er modhagere på og kun én od.
Jeg har også drevet purschjagt på gedder engang i 70'erne. Sk... skægt. Det var dengang...
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#12
Fiskeri med bue og pil og harpunfiskeri er kun lovligt i saltvand i dk.
Svar
#13
Hej LOFT...

Hvordan udleder du det af lovgivningen?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej LOFT...

Hvordan udleder du det af lovgivningen?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Ved faktisk ikke hvor det står i en lovtekst, men tør godt stå inde for at den er god nok [Smile]

Mvh. Loft
Svar
#15
Jamen så har jeg vist drevet en del ulovligt fiskeri i mine yngre dage[:I][:o)][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
LOFT har ret, jagt med bue og harpun må kun udøves i saltvand (det er et spørgsmål til den teoretiske buejagtprøve).
Pile som anvendes til fiskeri må gerne være udstyret med modhager - faktisk er det ikke muligt uden.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#17
@ID
Sån af ren nysgerrighed, så harmonerer det jo ikke rigtig med §37 stk. 4. Eller er der anden lovgivning på området?
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#18
§37 omhandler kun fiskeri i ferskvand ikke i havet.

Bekendtgørelse om rekreativt fiskeri i salt- og ferskvand samt redskabsfiskeri mv. i ferskvand
Ikke tilladte fangstmetoder i ferskvand

§ 37. Følgende redskaber og fangstmetoder må ikke anvendes:
1) Trawl og andre fiskeredskaber spilet med skovle eller lignende, herunder oterfiskeri.
2) Elektricitet, eksploderende, giftige eller bedøvende stoffer samt fiskeri ved tørlægning.
3) Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller delvis spærring med lys eller elektricitet for fiskenes frie gang.
4) Stangeredskaber og lystre af enhver art - herunder ålekam - spyd og pile, der er forsynet med kroge eller kroglignende anordninger beregnet til at fastholde den spiddede fisk, samt skrabepilk og skydevåben, idet dog fangstkrog til landing af fisk fanget med et andet redskab ikke er omfattet af forbudet.
5) Jagen (pulsning) af fisk i redskaber.
6) Fiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)