Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trangboring kal. 16
#1
Jeg er også blevet en lykkelig ejer af en SS kal. 16/70. Desværre er den boret extra full i begge løb.

Mit spørgsmål til jer kloge hoveder og orakler er, hvad er den optimale boring for min bøsse er?

Bøssen skal ikke bruges til strandjagt, men alm. jagt efter fasaner, harer, duer, og måske råvildt.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
I min 16'er har jeg kvart - halv, det har fungeret til det hele[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Vilsgaard,

Hvis du vil/skal skyde med stål kan din eksta fuld trangboring være på kanten rent sikkerhedsmæsigt og du kommer ikke uden om denne her:

http://www.vaabensmeden.dk/sider/jagt/tr...alhagl.htm

En 16'er på en ægte 16 lås er et dejligt våben[Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Det er jeg skam klar over. Den står i skabet til den er boret maksimalt til stål.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#5
Hvad med cylinder og cylinder, så har du en rigtig fin skov bøsse.[Wink]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Cylinder/cylinder er jo point of no return!!! Langt de fleste af mine 16ere er boret halv/trekvart, og det fungerer fint, selv med hjemmeladede med fart i !

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#7
Klud: bliv lige enig med dig selv .-), godt nok er der forskel på de fleste og langt de fleste, meeen alligevel:-).
Kan godt være du har ret, men så skal der land/antal på.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Du kan få eftermonteret chokes i din SS'er uden vægt ændring

http://www.teagueprecisionchokesltd.co.u...stems.html

http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/prices.html

Systemet giver foriøvrigt nogle fantastiske skudbilleder, formodentlig pga den lange konus

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Snakkede lidt med Hubertushuset i Ringsted i dag.. De mener så ikke, at 3/4 er anvendeligt til at skyde med stål. Alt over 1/2 er for meget til stål ifølge dem.

Min umiddelbare opfattelse er, at de fleste mener at 1/2 & 1/4 er det bedste, men forbedret cylinder taler få også om skulle være fint.

Indtil nu har jeg priser på ændring af trangboring (begge løb) fra ca. 5 forskellige steder. Priserne går indtil videre fra 450 kr. til 1.200 kr. for samme arbejde, så undersøger lidt flere bøssemagere før der bliver gjort noget. Umiddelbart tror jeg at prisen på 450 kr. for begge løb hos en større Østjysk våbenforretning må være en fejloplysning, da langt de fleste ligger på omkring 400 kr. pr løb.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#10
CP! Jeg synes du flueknepper nu! - At kræve at jeg skal til at tjekke alle mine 16ere for fabrikationsland, og trangboring, bare fordi du lige synes at du vil være lidt på tværs...- Få dig et liv! - begynd evt. at gå på jagt, istedet for at gå på nettet og fluekneppe andre folks indlæg. De fleste 16ere er halvgamle bøsser fra ca. 1970 og bagud, og dengang var halv/trekvart nærmere reglen end undtagelsen, medmindre der var tale om en decideret kort skovbøsse. Jeg tror at forhandlerne er overforsigtige når de påstår at der ikke kan skydes med stålhagl i et trekvart boret løb. Hvis låsen er stram, og løbene blanke, er der ikke en købepatron på markedet der vil sprænge den bøsse i luften. Som før nævnt skyder jeg selv med hjemmeladede patroner i mine 16ere, og det er med en 24 grams ladning der går ca 470 m/s. Denne patron bruger jeg også i mine hanebøsser....- uden problemer!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#11
Hvad er så 18,8. er det fuld.
Svar
#12
Klud: det var nu ment for sjov/hint til dig selv. Du skriver to forskellige ting i 2 tråde efter hinanden.

Iøvrigt er jeg ret enig (for en gangs skyld[Smile]) med dig omkring boring og forhandlernes overforsigtighed.
1/2 - 3/4 er glimrende boringer til stålhagl - jeg vil gå så vidt at sige, at mange geværer er "ødelagt for livstid" ved at blive boret op.

Langt de fleste af de mere "proffe" flugtskytter foretrækker stramme boringer, 3/4 eller fuld (eller mere) og de skyder "lidt" flere skud end en gennemsnits jæger.

Selv bruger jeg (er ikke prof) bla. en Winchester med fuld-fuld og den har skudt rigtig mange skud.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Som trådstarter kan jeg afsluttende sige, at bøssen i dag er afleveret hos Våbensmeden i Langvad, og bliver boret 1/4 & 1/2.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#14
Hej Vilsgaard
Har du set skudbilleder fra 1/4, jeg har set en del og fra mange forskellige våben og jeg har ingen set der kan levere et skudbillede på mere end 25m uden at det begynder at lave strit hagl og huller, det er helt anderledes med 1/2 det ser meget pænere ud. men det kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til, hvis det er korte hold er det helt perfekt, men ellers kunne du få den boret 1/2-1/2, det er nemmere at få den boret mere op, på et senere tidspunkt, end at få den lukket igen.[Wink]
Mvh. Benny
Svar
#15
Jeg talte endnu engang med Kristian før operationen. Den er nu boret 1/2 og 1/4, så jeg glæder mig til at få den hentet og prøvet.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Klud: det var nu ment for sjov/hint til dig selv. Du skriver to forskellige ting i 2 tråde efter hinanden.

Iøvrigt er jeg ret enig (for en gangs skyld[Smile]) med dig omkring boring og forhandlernes overforsigtighed.
1/2 - 3/4 er glimrende boringer til stålhagl - jeg vil gå så vidt at sige, at mange geværer er "ødelagt for livstid" ved at blive boret op.

Langt de fleste af de mere "proffe" flugtskytter foretrækker stramme boringer, 3/4 eller fuld (eller mere) og de skyder "lidt" flere skud end en gennemsnits jæger.

Selv bruger jeg (er ikke prof) bla. en Winchester med fuld-fuld og den har skudt rigtig mange skud.

CP



hvis du bruger den winchester så meget. Så se da at sælge mig den ene af dine berattaer til mig

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#17
Nu er der vel egentlig også lidt forskel på hvor hård en flugtskydningspatron er ved et stramt boret løb i forhold til en str. 2 med kraftig ladning?!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#18
Hvad Vilsgaard, skal du ikke ud og skyde med den 16'ner i stedet for at snakke fanden et øre af - der er massere af ræve i grav lige nu.

Eller holder radiatoren på dig[Big Grin]

Mvh Thorlak

NB: jeg skal på jagt både lørdag og søndag.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Nu er der vel egentlig også lidt forskel på hvor hård en flugtskydningspatron er ved et stramt boret løb i forhold til en str. 2 med kraftig ladning?!


Ikke bare lidt [Smile] har observeret/målt deformation af 3 forskellige typer chokes/tranboringer fra 1/2 til 1/1 lige netop med str. 2 på kraftige ladninger, str. 4 på samme ladning var ikke noget problem på nogen af dem

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#20
Thorlak Bare give mig adressen hvor jeg kan komme til at skyde dem her på sjælland, så kommer jeg susende.. Jeg er faktisk ret sikker på at jeg så en rævehvalp her forleden.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)