Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildt - Vinter 2010
#41
Men det kan jeg godt!
Det er ikke første gang Tikka4ever og jeg er på tværs angående etik og moral. Lad mig henvise til de jagtetiske regler afsnit 3 punkt 7: Dubler aldrig råvildt med hagl[xx(][Sad!].
Sket er sket - men at vi igen og igen skal udstille os selv som uden for pædagogisk rækkevidde fatter jeg ikke[V].
d93
Svar
#42
@D93 - næhhh men du var jo heller ikkemed på jagten og kan derfor heller ikke sætte dig ind i situationen.

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by D93

Men det kan jeg godt!
Det er ikke første gang Tikka4ever og jeg er på tværs angående etik og moral. Lad mig henvise til de jagtetiske regler afsnit 3 punkt 7: Dubler aldrig råvildt med hagl[xx(][Sad!].
Sket er sket - men at vi igen og igen skal udstille os selv som uden for pædagogisk rækkevidde fatter jeg ikke[V].
d93



Uden egentlig at tage stilling, så er de jagtetiske regler endnu ikke lov.
Og derfor kan ethvert individuelt tænkende individ (her Tikka Fever[Wink]) gøre som han vil inden jagtlovens grænser.

Jeg har svært ved at se hvordan man kan udtale sig uden at kende Tikkafebers skydefærdigheder og præcis den jagtsituation han var i.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#44
Hej D93
Nu har Tikka4ever sikkert trænet rigtig meget med sin nye bøsse.
Men jeg giver dig ret, man mangler et skud at følge op med, hvis skudet skulle gi en grim anskydning.
Der skal en god og hurtig hund til at fange et rådyr med over skudt løb.
Bare spørg en Schweiss hundefører hvilken problemer en trænet hund har. [Sad!]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#45
Arrh - rolig nu, giv nu skytten muligheden for at skønne selv [Wink]

8 m. og en god situation - så er det vel ikke noget problem [8D] - ellers skal vi da også til at forbyde kiplauf rifler til jagt [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#46
Yes. One shot - one kill [^]

Two shots - two kills [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#47
Gustav spurgte: hvordan sr det ud på bornholm, har sneen aflivet alt råvilt på øen [?]

Nej da [Smile] Men al jagt er indstillet pga den store mængde sne, da råvildtet har rigeligt at bruge deres kræfter på i forbindelse med at skaffe føde og komme rundt.
Der går jo ganske sikkert noget råvildt til i denne vinter, men iflg vores vildtkonsulent vil det hovedsaligt være svage ældre dyr og de skravlede lam fra foråret, som der uundgåeligt vil være nogle af i en stor bestand som vores. De stærke dyr vil klare sig igennem, har han udtalt til pressen, og han ved en hel del om råvildt, så det tror jeg på.

Mvh Farmor/Annelise [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#48
OK - det var da en dejlig melding. Det sker jeg kommer til øen på arbejde, gerne en uge ad gangen og så kører man jo en del rundt og kigger. Var der i september og så RIGTIG MEGET råvildt og har virkelig tænkt meget over det den sidste tid. I har jo også mange harer, mener man også de kan klare sig?

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#49
tak farmor. når man ser i nyhederne får man et indtryk af at alt grønt befinder sig under 1m. sne. og det næsten er en naturkadastrofe samlignig med haiti. [8D]. godt at høre at vildtet klare sig tros alt. har lige solgt en hvalp til en fra øen. så den skulle jo gerne have lidt vildt at arbejde med om en års tid.[Big Grin]
Svar
#50
Arhhh ... ligefrem at sammenligne vores snekaos med katastrofen på Haiti er liiiige at stramme den lidt rigeligt ...[Wink]
Vi HAR meget sne og det ligger højt de fleste steder, men vi havde lidt tøvejr for en uges tid siden, og det fik da lidt grønt frem på markerne hvor snelaget pgs fygning ikke var så dybt. Og da vi har ret meget skov herovre med løvtræer, så kan råvildtet og harerne komme til knopperne hist og her, ved at gå ovenpå sneen som jo har fået lidt fast skorpe. Selvfølgelig er det stadig hårdt slid for dyrene at komme frem, men som skrevet tidligere, vil det først og fremmest gå ud over de svageste. Nu har vi så igen fået 20 - 25 cm sne ovenpå det eksisterende lag i løbet af de sidste par dage (suk), men heldigvis er temperaturen så også steget til lige omkring og lidt over frysepunktet .... og iflg metrologerne vil vi få varmegrader de næste 3 - 4 dage ... så i denne omgang går det jo nok [Smile]
Harerne ser ud til at klare sig ganske pænt. Her sent på eftermiddagen så men gemal og jeg, på en ganske kort strækning 8 - 10 stykker ovenpå sneen ... [Smile]

Mvh Farmor/ Annelise [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#51
Nu er det vist på tide, at jeg prøver at forklare den situation, hvor jeg dublerede råvildt med hagl.

Først vil jeg lige bære lidt mere brande på det forarmende bål; Det var ikke ”kun” min debut som dubleant med hagl på råvildt. Det var allerførste gang jeg skød med hagl på råvildt nogensinde. Jeg har altid haft en modvilje mod denne jagt form. Dels pga. anskydnings risikoen (der i mine øjne er unødvendigt høj), dels fordi jeg nyder min bukkejagt alt for meget, til at lade tilfældighederne råde. Så det var altså en dobbelt debut.
Men nu var jeg inviteret på jagt ved naboer og aftalte med mig selv, at den eneste situation, hvor jeg ville afgive skud til råvildt, var på 100+% chancer og på meget kort hold. Vi så, som tidligere nævnt, intet fuglevildt overhovedet. Og da jagttiden på hare var slut, var der faktisk kun råvildt tilbage og dem har vi til gengæld MANGE af. I løbet af dagen, var jeg flere gange ved at blive løbet ned, når der fløj dyr ud. Herligt syn, som man ikke så tit ser som riffeltosse.

Sidste såt på dagen var der ikke løsnet ét eneste skud, skønt vi var 13 mand af sted. Jeg stod bag en bunke kvas mellem mig og hundene. Så hørte jeg puslen og så 2 dyr komme ret imod mig. Jeg afsikrede og gik lidt ned i knæ. Det forreste dyr var et lam og det var komme stille og roligt ind på 8-9m uden at opdage mig. Det gik ganske langsomt fremad stadig mod mig. Jeg havde godt set dyret bagved men fokus var på lammet.
Nu går jagt ikke altid helt som ens bedste hensigter gerne vil det. Og den grumme skæbne vil i denne situation, at lige som lammet faktisk er gået helt i stå, har dyret bagved opdaget mig og sætter fart på. Det vil sige at det løber op forbi lammet på modsatte side. Uheldigvis på samme tid, som jeg besluttede at skyde. Med det meget uheldige resultat, at det bliver ramt af gennemskud og randhagl. Lammet falder som ramt af lynet, men dyret bagved er kun slået i jorden og kæmper for at komme på benene. Jeg kigger ned på lammet og da jeg nu faktisk næsten står ovenpå det, beslutter jeg mig for at bruge løb nummer 2 til at fange dyr nummer 2 af.

Det hele gik sindssygt stærkt og jeg var lettet over begge dyr blev liggende. Men da jeg i minutterne efter kunne konstater at jeg havde skudt et bukkelam og en kastebuk var jeg ,,,,ualmindeligt misfornøjet [Image: smiley19.gif][Image: smiley19.gif][Image: smiley19.gif][Image: smiley19.gif]

Nu skal det slet ikke forstås sådan, at jeg fordømmer hagl til råvildt. Jeg blev bare på det kraftigste afklaret med at det ikke er en jagtform for mig. Nu er det prøvet af og så var det dét for mig.

Men jeg kan ikke se mig fri for at skrevet indlægget lidt provokerende, i håbet om at det kunne udløse en debat omkring emnet. Det var ikke et forsøg på at prale af min ”manglende jagtetik”. Det kunne det jo så efter alt tydelighed og må sige at der er blevet fremført mange gode pointer og synspunkter i faktisk alle indlæg, endda i 3 forskellige tråde nu. Og som en bonus er et tidligere medlem kommet aktivt igen. Velkommen tilbage korthår.

Jeg mener, at jeg er kommet med, en plausibel redegørelse, for mine handlinger i denne situation og kan ikke, selv med de allermest selvkritiske briller på, bebrejde mig selv noget.
Sjovt nok plejer man jo at forsvare sig med ”jeg ville gøre det samme igen” og det vil jeg ikke. Opstår der en lignende jagt sitiuation afstår jeg fra skud med hagl mod FRISKT råvildt. Ikke fordi det var en grim oplevelse eller pga. etiske/moralske dilemmaer, men fordi jeg ikke bryder mig om måden.

P.S. for god ordens skyld og sammenhængens bliver dette indlæg blir lige lagt i div relavante tråde.

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)