Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forskel 300WM og 8x68S hvilken giver størst rekyl
#1
Hej.
Når jeg nævner rekylen, så skal de skydes af i en Blaser R93 eller R8
Har tænkt lidt på R8 i Prof. med bred forskæfte så jeg kan bruge en tyk pibe. Er ved at bytte min gamle R93 til en R8.
Jeg vil også gerne vide lidt om forskellen på de 2 kalibere, hvad der gør den ene bedre end den anden. Jeg er ligeglad med om der er større kugle udvalg i det ene kaliber end det andet, for den kugle jeg vil bruge fåes i de 2 kalibere.
Jeg vil bruge den til gris, sort bjørn og afrika vildt op til ca 400kg, der over har jeg en 375 H&H som kan klare det som er større, og så er der sikkert nogle som vil sige, hvorfor ikke bruge 375H&H til det hele, men men så har jeg jo ikke en 300WM eller 8x68S, derfor[Big Grin] nej det er ikke derfor, jeg er nok bare lidt skør hvad angår kalibere.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
kender ikke 300WM .. men 8x68S:med bløde bagkapper intet problem, man kan mærke godt med 'hop' med tungere kugler, med lettere kugler kun 'ryk. I forh. til 375 H&H (den har jeg så har kun prøvet 2 skud = no probem) .. hurtigere 'hug' og ikke så et langt 'skub'.

ved ik' om du kan bliv klogere den subjective sammenligning

/wolf_skate

nå ja jeg har tyngde i min 8x68S riffele (5,5kg+ sikkert), bla pga kraftig sporter pibe (vil jo gerne have god samling 200m+ ude)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

kender ikke 300WM .. men 8x68S:med bløde bagkapper intet problem, man kan mærke godt med 'hop' med tungere kugler, med lettere kugler kun 'ryk. I forh. til 375 H&H (den har jeg så har kun prøvet 2 skud = no probem) .. hurtigere 'hug' og ikke så et langt 'skub'.

ved ik' om du kan bliv klogere den subjective sammenligning

/wolf_skate

nå ja jeg har tyngde i min 8x68S riffele (5,5kg+ sikkert), bla pga kraftig sporter pibe (vil jo gerne have god samling 200m+ ude)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone



Jeg skyder med en 8x68 den slår ikke rigtigt men en 300 weatherby magnum sparker af h.... til. Ballistikken på en 8x68 er bedre. Klart det bedste valg.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
Tag 8*68s, den er uden bælte, og har en dejlig kugle diameter.
Også er den ikke så kedelig og almendlig som 300 mini magnumen.
( Nu får jeg sikkert på pukkelen, af alle 300 win, fans...[Big Grin])
Ang. Rekyl, ved jeg desværre ikke.
Men de skriver i den Norske lade bog, at mange syntes, den er et hak over 300 magnumerne, pga den lidt størrer kugle diameter.[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Jeg vil bruge den til gris, sort bjørn og afrika vildt op til ca 400kg,

Mvh Maubla Ole



Hej Ole.

Til det nævnte anvendelsesområde ville jeg vælge .300WinMag.
Alene af den grund, at ammunitionen er tilgængelig overalt i verden - der vil være mange steder i verden hvor det er umuligt at finde 8x68S.

Rekylmæssigt tror jeg ikke der er den store forskel - ved samme kuglevægt anvendes stort set samme krudtmængde.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#6
Halløj

Jeg har også et par spørgsmål

Hvorledes m præcisionen er de meget præcise?

Er der en af dem der er "svær" at lade som ex.%%#"!%!&%¤ .243 [8D][8D]
Svar
#7
300wm hylstret har volumen til mere krudt end 8x68 (86 mod 91,5 grain H2O iflg. Qload), så teoretisk vil 300wm af de to kunne levere den største rekyl ved samme kuglevægt.
Jeg ville nok i den boldgade vælge enten 300wm eller 338wm pga bedre kugleudvalg samt tilgængelig ammo, 338 har samme volumen som 8x68S ilg. Qload

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
Det er lige gode alternativer. Har god erfaring med begge to.. med samme kuglevægt er hastigheden ca den samme. Rekylen er nøjagtig ens alt andet lige, ingen mærkbar forskel. På vildt er der ingen forskel efter min erfaring. Begge er gode med de rigtige kugler. Du må lade din "mavefølelse" bestemme...
Svar
#9
Jf. "chefens" tabeller (se de to links) er der rimelig meget forskel på rekylen i de to kalibre..

http://www.riffeljagt.com/K%208x68S.htm
http://www.riffeljagt.com/K%20.300%20Winmag.htm

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#10
Nu skal jeg lige være med.. Snakker vi 300 weatherby magnum eller 300 Win magnum[?]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
Hej.
West vi snakker 300 Win Mag.
Ville 8x68S ikke kunne bære en tungere tugle ned 300WM ?, eller er det det samme. Ville en 300WM kunne klare en af de store Bjørne, eller vil det være det samme med de 2 kalibere.
Jeg havde bestemt mig for 338WM i R8 men den kan ikke leveres i Jagtmatch kun i standart, eller så kunne jeg få deres egen 338 Blaser, men den kan jeg ikke købe hylstre til, jeg kan købe en kasser med fabriks ladet amo 20 stk. til ca. 850,- pr kasse og de kan ikke sige hvornår jeg kan købe et dias-sæt så jeg kan lade selv, så det vil jeg ikke gøre lige nu. Så ville jeg have 8,5x63 Rebel, men den har korsholm heller ikke hjemme og de ved ikke hvornår de kan skaffe den. Derfor har jeg tænkt på 8x68S og 300WM. Jeg er meget i tvivl om hvilken kaliber jeg skal vælge. Jeg ved jeg vil have en 8,5x63 Rebel på et tidspunkt til grisejagt, men det er jo ikke nemt når de ikke kan levere i nu.
I må meget gerne beskrive de 2 kalibere mere, hvorfor de er gode mm.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#12
8x68S regnes som 'midt imellem' 300 winmag og 338 winmag. Hylster har gode proportioner for fin afbrænding (flere steder står at det at den er ret 'moderne' af form selv om den vist blev udviklet førkrigs). Nøjagtighed = JA afhængig af aktuelle våben, ammo, skytte.. kig den på 'gale tyskers' sider (L Möller) der er en del mht 8x68S.. og sub ½MOA er slet ikke ualmindeligt

Mht Ammo.. de gamle tysk talendeområder (måske også gamle kolonier) = færdigladet ikke svært at finde.. genladnign m RWS hylstre er fint, da de er bomstærke .. de holder til en del runder

selv kører jeg pt i lettere->mellem ende af skala med 200gr CDP og en 140gr KJG. Begge alt rigelig til Bjørn og Elg (og Gris). DIe set skulle Rex kunne skaffe hurtigt (jeg kører med Forster BR + RCBS neck, men har også bestilt custom set i Lee collet dies ('volder' hylsteret mindre ved Necksize))

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
De er ganske enkelt så ens at det er værdiløst at diskutere.....[B)]

Har haft flere af begge....

At en 8x68 skulle være bedre ballistisk er ganske enkelt ikke rigtigt!
Men sammenligner du en 180 grains ballistic tip i 8x68 og en 150 grains Sierra flat point i en 300 win mag så kan man nok regne resten ud.....

Hvis man isoleret kikker på det fabriksammo der findes til de to så er den bedste, ballistisk, klart 300 win mag.

Snakker vi flueknepperteori og jagtfrokostpral så er 8mm 100000000 gange bedre[B)][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by GT

De er ganske enkelt så ens at det er værdiløst at diskutere.....[B)]

Har haft flere af begge....

At en 8x68 skulle være bedre ballistisk er ganske enkelt ikke rigtigt!
Men sammenligner du en 180 grains ballistic tip i 8x68 og en 150 grains Sierra flat point i en 300 win mag så kan man nok regne resten ud.....

Hvis man isoleret kikker på det fabriksammo der findes til de to så er den bedste, ballistisk, klart 300 win mag.

Snakker vi flueknepperteori og jagtfrokostpral så er 8mm 100000000 gange bedre[B)][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Helt enig Henrik.. Ingen praktisk forskel overhovedet.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

Snakker vi flueknepperteori og jagtfrokostpral så er 8mm 100000000 gange bedre[B)][Big Grin]


Sammen med 8,5x63 Rebel som Maubla omtaler [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#16
Nåååhhh du mener 338 win mag[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Det må være mini mag [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#18
338 M&M[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Jeg har skudt en del med 300 win mag og finder at rekylen er ok hvis man gider at brænde nogle kg krudt af og blive dus med [Big Grin]
Ladninger med kugler på 200 til 220 grains er det jeg finder bedste, også vælger den type projektil der passer bedste til opgaven. En anden knap så nørde løsning er at skyde hele pisset med en 200 grains Nosler partion.

Go Fast take Chances
Svar
#20
Hej Maubla
Vælg den du syns bedst om, der er næppe den store forskel. Jeg ville nok vælge 8x68S fordi den er lidt anderledes end det som folk har flest [Wink]

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)