Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : Vildsvin med dødelig dosis trikiner
#1
Hvis man spiste det råt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Er der nogen som har set tal for hvor stor en andel af de nedlagte vildsvin der bliver testet???
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Tja ifølge artiklen testede de 25000 sidste år og fandt trikiner i en gris. Der bliver vel skudt omkring 50000 grise i år i Sverige.
Svar
#4
Ja, men der er vel flere forskellige der laver trikintests.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Er der nogen som har set tal for hvor stor en andel af de nedlagte vildsvin der bliver testet???


Alle svin som bliver skudt hos os bliver testet.Før skulle det være et stykke fra noget kæbekød men nu skal vi aflevere noget kød fra ryggen.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Er der nogen som har set tal for hvor stor en andel af de nedlagte vildsvin der bliver testet???


Alle svin som bliver skudt hos os bliver testet.Før skulle det være et stykke fra noget kæbekød men nu skal vi aflevere noget kød fra ryggen.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Hvorfor tager i ikke af nyretappen, det er da billiger og nemmere for lab.

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#7
Det nyeste er at man er begyndt at anbefale at man tager prøven fra det bagerste af forbenet.

Hedder det i øvrigt ikke bughulevæggen på dansk - jeg har aldrig hørt om nyretappen på dansk, men de begreb han man måske også ???? (Is there a vet on site???)
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Det nyeste er at man er begyndt at anbefale at man tager prøven fra det bagerste af forbenet.

Hedder det i øvrigt ikke bughulevæggen på dansk - jeg har aldrig hørt om nyretappen på dansk, men de begreb han man måske også ???? (Is there a vet on site???)



Det fik jeg dog også et brev sidst jeg fik en regning fra SVA men iflg. den lokale købmand[Big Grin] skulle det være billiger om det var fra nyretappen. Men det kan jo komme an på en prøve næste gang jeg/vi skyder en!

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#9
Nyretappen er den muskuløse del af mellemgulvet der ligger op mod ryggen. Mellemgulvet adskiller brysthulen fra bughulen, og ligger mellem lungerne og leveren. Nyretappen er glimrende til analyse for trikiner og nem at udtage, men i teorien kan man bruge en hvilken som helst muskel at udtage prøver fra.

Hvis der er så få trikiner, at man ikke kan finde dem i en hvilken som helst muskel, er der ikke nok til, at man bliver syg af dem.

En trikin opfører sig jo ikke som bakterier eller virus, der kan formere sig i det uendelige i den samme vært. Hver trikin afgiver kun nogle få hundrede larver, så stopper processen i den vært, så om man bliver syg eller ej afhænger i ekstrem grad af infektionsdosis.

Derudover vil vi jo alle have svinekød gennemstegt, uanset om det er fra tamme eller vildsvin, så der er ingen grund til at være særligt nervøs for trikiner i vildsvin. Når kødet skifter farve fra rosa til gråt, er proteinerne denaturerede, og så er trikinerne døde.

Efter dansk sædvane kan man også dræbe trikinerne ved at nedfryse kødet i 10 døgn, men den er efter min mening mere tvivlsom. Jeg har hørt om grønlandske trikiner der var sprællevende efter to år i fryseren, men det er så en særlig arktisk art. Man kan måske forestille sig, at trikiner i det sydlige Sverige er kuldefølsomme, mens de i det nordlige sverige kan tåle kulden. Men hvor grænsen går, hvis der er en, ved jeg ikke. Så jeg vil ikke satse på, at frosten dræber trikinerne.

Se mere om prøveudtagning og analyse her: http://www.sva.se/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Trikinundersokning/

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Tak for forklaringen.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Ja, mange tak.
Mvh.
Fair
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by FAIR

Hvorfor tager i ikke af nyretappen, det er da billiger og nemmere for lab.

Mvh
Fair


Det er nok også det vi gør - når jeg skrev ryggen var det indvendigt i ryggen - jeg har ikke selv taget nogen prøver, min granne har gjort det for mig (det er ham som modtager resultaterne - på det tidspunkt er jeg taget hjem til Danmark).

Som supplement til Lasses indlæg: Er der trikiner i kødet, kan man høre/mærke det, det knaser, fordi æggene består af kalkskaller.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#13
Mmmmmmmmmmmmjjjjjaaaaaaeeeeeeeenej.

Jeg vil altså nødig være flueknepper her, men der er et par unøjagtigheder ID, som gør at man kan gå galt i byen ud fra det du skriver.

Trikinerne har ingen kalkskal, men over tid kan værtsdyrets immunsystem få en del af trikinerne nedbrudt og erstattet af noget kalk-agtigt betændelsessubstans.

jeg har af og til talt med fangere som påstod, at de altid kan mærke med kniven om dyret har trikiner eller ej, men det passer bare ikke altid. For det første tager det tid at udvikle kalken, og for det andet er det ikke alle dyr der gør det. Kort efter dyret er smittet, kommer en periode hvor der er allerflest levende trikiner i kødet, og på det stadium er der ingen kalkskaller.

Jeg undersøgte engang en isbjørn som var så kraftigt inficeret med trikiner, at det var ligegyldigt hvilket synsfelt jeg zoomede ind på, så var det fuldt af trikiner. Og der var overhovedet ingen kalkskaller at mærke med hverken fingre eller kniv. Bjørnen var iøvrigt velnæret, og kødet så virkelig lækkert ud.

Så det man kan sige med sikkerhed er, at hvis man mærker kalkskallerne, så har den været smittet en gang, men hvis man ingenting mærker, kan den godt være smittet alligevel.

De trikiner du mærker er døde, nedbrudt af værtsdyret. Men der kan nemt være andre trikiner som er levende i det samme kød, og derfor skal man selvfølgelig ikke bruge det. Nogle dyr har så godt et immunsystem, at de kan nedbryde alle trikiner. Dette kød er så ikke smittefarligt længere, men man kan ikke på forhånd vide hvilke dyr det er, så man skal ikke satse på det. Iøvrigt må kødet fra de dyr knase noget i tænderne når man spiser det [xx(].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
CITAT:
Trikiner (Trichinella spiralis)
Trikiner er små rundorm, hvis larver i sjældne tilfælde forekommer hos svin, og derfor kan forekomme i svinekød. Spiser man sådant kød, udvikles der i løbet af få dage larver, der bliver kønsmodne i ens tyndtarm, og sygdommen trikinose udvikler sig. Man smittes altså kun med trikiner ved at spise kød (især fra svin, men også fra kvæg og vilde dyr), som ikke er tilstrækkeligt varmebehandlet. Man vil ofte kunne høre en knasen, når man tygger kødet, da indkapslingerne af trikinerne tit er forkalkede.
Trikiner lever hele deres liv i én vært (kan være et menneske), og har derfor mellemstadie-larverne til at vandre i kroppen. De voksne orm, som lever i tarmen, giver ikke nødvendigvis problemer. Men når de æg, hunnerne lægger i tarmen klækkes, vandrer larverne ud i kroppen - især tunge, øjenmuskler, mellemgulv og hjerte, hvor de indkapsler sig.
Nogle steder er kød, der indeholder trikiner en delikatesse og kaldes "perlekød", da indkapslingerne kan minde om perler, og de lokale ikke ved, hvad det er. Varmebehandling af kød kræver opvarmning til min. 75 grader - dvs. gennemstegning - ellers dybfrysning i minimum en uge.
Trikiner er i stand til at fremkalde betændelse. Symptomer på trikinose er kvalme, hovedpine, diarre og udslæt. Hvis centralnervesystemet angribes, kan sygdommen medføre døden.
Globalt er parasitinfektioner særdeles udbredte og meget alvorlige. Hvert fjerde menneske i verden har indvoldsorm.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)