Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308W og Afrika
#1
Kan denne kombi bruges når der skal skydes op til Kudu? Hvilken patron/kugle vil I erfarne Afrika-jægere i så fald vælge?

J.
Svar
#2
.308 er fin til det brug. Selv en Kudu er ikke ret dyb i det så en .308'er kan let skyde gennem sådan en. Jeg blev meget glad for min .308'er med Barnes TSX projektiler efter min egen tur til Sydafrika. Se evt. her:
Kode:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=14586

knæk og bræk
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
308 er fin til Afrika. Skød selv de fleste antiloper, incl kudu, med
Swift A-Frame med stor succes.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#4
Jeg har selv brugt 308 til Kudu - no problem, den er ikke særlig skudstærk.

Generelt vil jeg sige, at det er bedst med en forholdsvis hård og tung kugle - det vil sige en bonded/dobbeltkerne/massiv.

Det kan være Oryx, Swift A frame, Nosler Partition, Barnes TSX/TTSX, Hornady GMX og mange mange flere. (165/180 gr.)

Nu har det jo også meget at sige, hvordan området ser ud !. ´Nogle områder har tæt bush, som jeg synes bedst om [Wink], og nogle områder er f.eks. Orange Free State, hvor der ofte er meget åbent, og skudafstande på 200 - 350 m.

Her vil det være mere passende med Nosler Ballistic Tip/Partition, Sierra Game King, Hornady A-Max eller lignende, gerne i 155/165 gr.

Flere andre antiloper, der er mindre i størrelse, end Kudu, er faktisk mere skudstærke.

Der sker ikke noget ved at bruge lidt tungere skyts, men det afhænger jo dels af skudafstanden, og af skyttens evner, med den ene eller anden kaliber. Skudplacering og kuglevalg er de første prioriteter - men der er intet at hente, hvis man (som de fleste) skyder dårligere men en større kanon.

Jeg selv gik fra 308 win. - til 308 NM - og til sidst 458 win., men det skal jo siges, at skudafstandende som regel er under 150 m.

Man når meget meget langt med 308 win., hvis man skyder godt, og ikke tager chancer (grene, hurtige skud, vildt i bevægelse osv.)

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Det lyder dælme godt. Nu er det en kammi der skal afsted og desværre ikke mig selv... Synes han snakkede om Heart Beast også...ændrer det på situationen?

J.
Svar
#6
hej jamo
jeg har haft stor sucess med min sako trg 22 i 308W ladet med swift scirocco II i sydafrika denne sommer.
både kudu og oryx blev nedlagt med denne kombination samt meget andet vildt. der var gennemskud på alt vildt på nær en bushbuck. der var perfekt ekspansion af kuglen som blev fundet, til trods for at skudafstanden var lang.
mvh aleksander

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#7
Nej glem det Niels, en 308 slår intet ihjel over 500m væk[Big Grin][Big Grin][Big Grin][^]

@JAMO
Tag du roligt afsted med din 308´er som du formodentlig i forvejen kender ud og ind[Wink]
Et hvilken som helst projektil i klassen 165-180 grains du får placeret hvor det alligevel skal slår samtlige nævnte arter ihjel uden problemer.
Som sagt en anerkendt/velafprøvet god kuglekonstruktion og så er resten op til dig.

Som der skrives:

First shot placement, the rest is bullshit!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
nej det gør den vel ikke [Big Grin][Big Grin][Big Grin][^]
hehe.

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#9
Red Hartebeest er temmelig skudstærk, men heller ikke den - overlever en bønne i motorrummet.

Det er selvfølgelig overkill, at benytte noget der er større end 308 win.

Men der hvor det kan komme til sin ret, er hvis nu ikke liiige kuglen sidder helt hvor den skulle, eller man rammer en gren - for så har vi balladen, det er der, hvor en del af antiloperne, er særdeles seje og går rigtig langt (vi snakker kilometer og ikke meter)
Der kan det være rart med et ordentlig hul/et projektil i den tunge ende - men igen, så nytter det jo ikke noget, hvis man skyder dårligere med den grovere kaliber.

Rigtig mange af PH´erne bruger ikke andet end 375, men hvad ved de om at gå på jagt i Danmark, hvor de virkelige experter bor [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
Det er super feedback! Jeg takker og bukker mange gange. Jeg ved at - han ved - at 308W kan være marginal i Afrika - men det er nu engang det han har...og så må han forlade sig på skydefærdighederne - som absolut ikke fejler noget - heller ikke når det rigtig går løst!
Svar
#11
Hej Jamo.
Han kan rolig tage sin 308 med,jeg brugte selv 6,5x57 da jeg var afsted med god virkning,men hvorfor låner/lejer han ikke bare på¨stedet,det gør det hele lidt lettere.
MVH
LØVIG
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Hej Jamo.
Han kan rolig tage sin 308 med,jeg brugte selv 6,5x57 da jeg var afsted med god virkning,men hvorfor låner/lejer han ikke bare på¨stedet,det gør det hele lidt lettere.
MVH
LØVIG



Nogen har et forhold til det de skyder med andre ikke. Meget af det er jo forberedelsen med ladninger, indskydning og at kunne skære et nyt hak i skæftet(mest i overført betydning). Fortrolighed/rutine med en riffel tæller også, og den kommer ikke på 5 minutter og med 10 skud.

Jeg ved ikke hvorfor Jamo´ kammerat ikke lejer, men jeg ville aldrig selv gøre det.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Ha - det er et helvedes bøvl, og som regel dyrt, at medbringe sit eget våben [Wink]

Jeg anbefaler, at man kontakter sin outfitter, og spørger ind til, hvad han har i skabet, og lejer hvis det er ok [^]

Når så det er sagt, medbringer jeg altid min egen skyder, men jeg har ofte fortrudt det - heldigvis glemmer jeg hurtigt [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)