Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kugle skal man bruge i 6,5x55 til råvildt
#1
Hej.
Jeg bruger normalt 243W til råvildt jagt, men vil nu prøve med 6,5x55 men hvilken kugle skal jeg bruge. Der er nok nogle som vil anbefale Lapua Mega men den vil jeg ikke bruge, har brugt den i mange år og vil gerne prøve noget andet, men alt muligt andet er jeg klar til at prøve.
Kom med jeres anbefaling, og en lille beretning om hvorfor. Jeg vil gerne bruge en kugle som kan holde til noget fart, for jeg vil nok give den næsten max ladning, ved godt det ikke er det bedste til mange kugler men jeg kan godt lide lidt fart[Big Grin] Den sidste kugle jeg har brugt er 140gr. Nosler Patition, men vil nok gerne finde en som laver lidt mindre griseri

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Hey Maubla,

Tja - jeg har ikke flyttet mig siden sidste "hvilken kugle til 6,5-tråd" - 140 g NPT og 47 g. mrp. Jeg har skudt over 40 stk. råvildt med den cocktail og har endnu ikke fundet noget, jeg synes virker bedre i 6.5'eren - så nu er jeg holdt op med at lede [Wink] Jeg synes ikke, den laver særlig meget ballade ved rene bladskud.

/bundgaard
Svar
#3
Off-topic.... Hvorfor vil du skifte det fine kaliber .243 ud....[?][Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Hej
ULG. Jeg har stadig min 243W men har bestemt mig for at nu vil jeg også til at bruge min 6,5x55. Det er flere år siden jeg har brugt den sidst. Som sagt så har jeg brugt Nosler Patition og den har jeg også ladet med MRP 47gr. det har virket godt, men jeg skyder altid på bladet, det kan godt give en del griseri, jeg mener at når transport midlet er knust så kommer de ikke så langt, hvis de ikke dør i skraldet. Håber der er flere der har et bud på en god kugle

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#5
Jamen det har jeg da, og tilmed en billig kugle også.
Remington core lockt 140 grain, kender flere der bruger den, med god erfaring.Den er præcis, og har god virkning og ødelægger ikke for meget, bruger den også selv i 308w

Mvh.
Carsten
Svar
#6
@Bundgaard: Bruger præcis den samme opskrift og er helt enig i din opfattelse af virkningen. Nosler Partition giver gode gennemskud uden de store ødelæggelser.[Wink]

@ckn: Har prøvet Rem Core Lokt i samme vægt. Den er noget billigere, enig! Det er dog aldrig lykkes mig at få samme grupper som med NPT (har prøvet med forskellige krudtladninger og sættedybder). Den øger gruppens diameter med 15-20mm ift. NPT. [B)]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#7
Har også brugt medium fart opladet Rem Corelokt i 6,5x55 og har det rigtig fint med den .. god samling, fin effekt , ingen kødødelæggelse. Nu har jeg dog tvunget 6,5er at lege 243 med en L Möller KJG 6g kugle (V0 ca 1030m/s) og den virker faktisk fint selv på kort hold som 40m på Bæver .. fordel med let kugle og hurtigt krudt er total afbrænding i løbet så igen blænding ved det mørkeskydning jeg været ude i i Sverige. Har også til highland red i Skotland ladet en interbond op for at have en god BC .. men der skulle alligevel holdes 3fod mod vinden på de 300m+ vi skød på (ok 40m/s i vindstød! .. og 10-20m/s i snit).. effektmæssigt dog ikke noget problem eller kødødelæggesle som jeg har hørt andre rapportere med den kugle (her dog ude hvor lavere fart nok 'moderer' den). TSX og TTSX = katastrofe = ingen samling overholdet m ladestiger: 2 forskellige krudt, forskellig sætte dybde. Men tror de virkningsmæssigt er fine hvis ellers riffelen kan samle dem.

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
10,1 g Lapua Mega, i S&L kort og godt [Big Grin]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#9
Hej Alle
petoni når jeg bruger en kugle vil jeg have den holder den retning som den er skudt af i også igennem dyret og det ser man tit at en Lapua Mega skifter retning i dyret, derfor bruger jeg ikke den kugle mere, jeg har set at et dyr skudt på bladet, hvor kuglen er kommet lodret op af ryggen, har også set at den er kommet ud på samme side som den er ramt på, det kan jeg ikke bruge, derfor er jeg gået fra den kugle.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#10
Hvad med en 120 grs T-TSX.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

TSX og TTSX = katastrofe = ingen samling overholdet m ladestiger: 2 forskellige krudt, forskellig sætte dybde. Men tror de virkningsmæssigt er fine hvis ellers riffelen kan samle dem.


Har du prøvet med afløbsrens (solvent) [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
Rem corelokt holder retning meget fint i de diagonalskud jeg har lavet. TSX,TTSX ser ud til at være MEGET følsom mht hvilken riffel (throat vel) de kommer i - og en del rapporter om folk der fået dem at virke i 6,5rn = meget små/hyper-sensitive 'ladnings vinduer' for at få dem at samle.. alle andre kugler jeg har prøvet har være meget mere tolerante. Har aldrig før prøvet at ladestiger (2skud pr ladning/sættedybde etc ) konsekvent ligger med 10cm+ mellem træffene hele vejen op

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvad med en 120 grs T-TSX.


Just lige what I sku til to say [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#14
Citat:quote:

jeg har set at et dyr skudt på bladet, hvor kuglen er kommet lodret op af ryggen


Ja sådan nogle rådyr skuldre er jo som bekendt lavet af kryptonit.

Klart man skal have en fantasikugle til råvildt, come on for pokker.

At dømme en kugle ud fra erfaringer omhandlende 1 eller 2 dyr kan man da ikke tage for gode varer.
Lidt det samme som at sige at fordi det sneede d. 15. november så sner det de kommende 117 dage[B)][}Smile]
Det er til at blive lidt lang i spyttet af....[B)]

Har selv snart tangeret 150 stykker råvildt med Partition og Ballistic Tip og har stadig til gode at se dem fejle.....
Med det antal begynder det at ligne bare tilnærmelsesvis et statistisk billede.

Har stadig til gode at få TSX´til at køre i bare en enkelt af mine piber. Dårlig præcision og meget fouling. Har snart brugt da nogle tusinde kroner på at teste i 8-9 forskellige piber (bla. sako, lilja, krieger og s&l), hmm må vel se og få prøvet LW eller sådan noget. Erfaringen er at det bedste jeg har set har været ca. dobbelt så store grupper som almindelige billige fuldt duelige projektiler. Resten har været det rene panik..... 5-10cm spredning i almindelige kalibre, 223rem, 6BR, 260Rem, 6,5x55, 308, 3006, 7rm, 300 winmag og 338 Lapua.
Så jeg skal lige overbevise mig selv om at jeg ikke kan leve uden at skulle betale 3-4 gange så meget for projektilerne og så skyder de som det bedste kun halvt så godt[B)]
Jeg finder det iøvrigt ikke anvendeligt bruge noget der erfaringsmæssigt har vist sig at være så følsomt for selv beskedne ændringer i forudsætnignerne. Normale gode projektiler er erfaringsmæssigt ikke nær så ømtfindtlige.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

TSX,TTSX ser ud til at være MEGET følsom mht hvilken riffel (throat vel) de kommer i - og en del rapporter om folk der fået dem at virke i 6,5rn = meget små/hyper-sensitive 'ladnings vinduer' for at få dem at samle.. alle andre kugler jeg har prøvet har være meget mere tolerante. Har aldrig før prøvet at ladestiger (2skud pr ladning/sættedybde etc ) konsekvent ligger med 10cm+ mellem træffene hele vejen op


Min bror var ikke tilfreds med sin 300 wm ladning med en 180 grain TSX (til venstre på billedet), vi ændrede blot sættedybde på nogle eksisterende ladninger fra 0,8 mm til 1,5 mm og wupti så var den der (på billedet til højre)

[Image: 300WMTSX.jpg]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by GT

Har stadig til gode at få TSX´til at køre i bare en enkelt af mine piber. Dårlig præcision og meget fouling. Har snart brugt da nogle tusinde kroner på at teste i 8-9 forskellige piber (bla. sako, lilja, krieger og s&l), hmm må vel se og få prøvet LW eller sådan noget. Erfaringen er at det bedste jeg har set har været ca. dobbelt så store grupper som almindelige billige fuldt duelige projektiler. Resten har været det rene panik..... 5-10cm spredning i almindelige kalibre, 223rem, 6BR, 260Rem, 6,5x55, 308, 3006, 7rm, 300 winmag og 338 Lapua.
Så jeg skal lige overbevise mig selv om at jeg ikke kan leve uden at skulle betale 3-4 gange så meget for projektilerne og så skyder de som det bedste kun halvt så godt[B)]
Jeg finder det iøvrigt ikke anvendeligt bruge noget der erfaringsmæssigt har vist sig at være så følsomt for selv beskedne ændringer i forudsætnignerne. Normale gode projektiler er erfaringsmæssigt ikke nær så ømtfindtlige.


Du må ha skruet en Blaser pibe på din superriffel [Smile][Smile]

Jeg kan kun give dig ret i at de er følsomme over for fouling, for mig er det noget der ligner 2 ud af 10 jeg stadig eksperimenterer med, og de er endnu ikke opgivet [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Citat:quote:

Lidt det samme som at sige at fordi det sneede d. 15. november så sner det de kommende 117 dage[B)][}Smile]
Det er til at blive lidt lang i spyttet af....[B)]



Det kunne være du skulle købe dig en lottokupon.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

TSX,TTSX ser ud til at være MEGET følsom mht hvilken riffel (throat vel) de kommer i - og en del rapporter om folk der fået dem at virke i 6,5rn = meget små/hyper-sensitive 'ladnings vinduer' for at få dem at samle.. alle andre kugler jeg har prøvet har være meget mere tolerante. Har aldrig før prøvet at ladestiger (2skud pr ladning/sættedybde etc ) konsekvent ligger med 10cm+ mellem træffene hele vejen op


Min bror var ikke tilfreds med sin 300 wm ladning med en 180 grain TSX (til venstre på billedet), vi ændrede blot sættedybde på nogle eksisterende ladninger fra 0,8 mm til 1,5 mm og wupti så var den der (på billedet til højre)

[Image: 300WMTSX.jpg]

MVH Bjarne



Bulledet til højre kunne også have været min .300WM med 180 grs T-TSX eller min 9,3x62 med 250 grs TSX (omend de så ville have sidder en smule tættere).
Mvh.

Yeti
Svar
#19
@Explorer
prøvede ladestiger med to forskellieg krudt, både på TSX og TTSX med anbefalet sætte dybde + ½mm op og ½mm ned = alt kaos
derefter en ladestige kun på sætte dybde (med den 'mindst værste' ladning) = stadig alt kaos
Jeg læste en del i desperation.. og nogen folk anbefalede at hvis de ikke virkede -> sætte meget dybdt (lav AOL)..men jeg prøvede hele spændet og intet hjalp. Der efter læst om folk der fik til dem at virke fint på vinduer på kun 0,2gr / 0,1mm spring og udenfor = kaos -> det kan jeg ikke bruge til noget. SOm GT skriver, så følsom en ladning stoler jeg ikke på (temp. variationer kunne være nok til at provokere 'out of vindue')

/Wolf_skate
PS @ GT: min pipe er en LW m sporter profil (Ø=19mm) der ikke vil æde TSX,TTSX 'som slik' .. så den LW kan du (men standard 6,5x55 throat) nok også tilføje din 'bad list'

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#20
120 grains Nosler Bal tip. - + - 44 grain N150. . . [Wink]

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)