Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lidt mere trangboring
#1
Er egentlig kommet i tvivl om trangboringen på min Jaguar White Diamond OU 12/76. Jeg fik den af vide da jeg købte den, men kan sgutte huske det.

På det øverste løb står der 18.3 og på det nederste 18.4. Løbenes indvendige diameter er i en kaliber 12 så vidt jeg ved 18.5.

Er der nogle der ud fra disse tal kan fortælle mig hvad boringen er? Jeg ved godt at det ikke udgør det for en rigtig måling, men det giver da et vink i den rigtige retning.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Den er sikkert 1/4 og 1/2. Det plejer at være standard boring.

Hva´ får en Bornholmsk, rævejæger mon tiden til at gå med...?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Den er sikkert 1/4 og 1/2. Det plejer at være standard boring.

Hva´ får en Bornholmsk, rævejæger mon tiden til at gå med...?



De fleste ældre haglvåben er normalt meget trangborede 3/4 - 1/1 er meget almindeligt[:o)]

For helgoland da, jeg så ikke lige det var din o/u[V]
Troede det var din Buhag[:o)]


Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
Den Jaguar model er ikke vildt gammel. Det er Rizinni i italien som laver dem. Så tror ikke den er stram i boringen[Big Grin]

Hva´ får en Bornholmsk, rævejæger mon tiden til at gå med...?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Hubertushuset siger så at det er Technimec der laver dem, men det er vel stort det samme. Den havde kun skudt er par æsker patroner da jeg købte den, og toplukkernøglen sidder stadig skævt. Så ingen tvivl om at den er ret ny.

Jeg har set mange forskellige White Diamonds, men den jeg har er lidt finere med graveringerne (laser) osv. Jeg skrev fejlagtigt, at det er en 12/70, men det er nu en 12/76.[Smile]

Snakkede lidt med Korsholm om den, og de mener at det er noget ala forbedret cylinder og kvart. Men er rigtig måling hos en bøssemager må afgøre det. Han bad mig måle indv. diameter i løbenes ender med et skydelære (begge 18.0), og regnede så ud fra det.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#6
Hej Vilsgård - og i andre

Trangboringsgraden afhænger naturligvis af diameter reduktion i forhold til den cylindriske diameter, og kan ikke opgives generelt

Våbensmeden har en god oversigt for hhv trangboringsgrad og kaliber på hans hjemmeside :

http://www.vaabensmeden.dk

- se under trangboring for stålhagl

ifølge den tabel er din White Diamond ret åbent boret 1/8 på nederste og 1/4 på øverste baseret på cyl. diam 18,5 mm - men det afhænger af løbenes cylindriske diameter som kan være alt mellem 18,2 og 18,8 mm - det burde også fremgå af stempler på løbene

Any help??

mvh
Claus
Svar
#7
Claus: Jeg har godt læst hans tabel og er selv kommet frem til nogenlunde det samme.

Som jeg skrev før, er løbenes munding indvendigt målt til 18.0 (ved godt at det ikke er løbenes reelle diameter, men kun mundingens). Der står ikke noget om løbenes diameter nogle steder. Der står Cam 76, og KGI 310 (tror det er et i), og så ellers 18.3 og 18.4. De andre stempler har ingen relevans til det vi efterlyser. Cam 76 betyder vel bare at det er et 76 mm. kammer, hvad kgi 310 betyder ved jeg ikke.

Det bliver sikkert Våbensmeden der skal åbne trangboringen i min 16/70, så kan han jo måle min White Diamond samtidig.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#8
hej.

normal bruger Technimec og Rizinni samme løbs diameter som beretta.
18.4mm
så hvis dit gevær måler 18.0 mm indvendig ved mundingen , så er den knap halv på begge løb.

vh.dan

hagl-ladning, der vil fremad
http://www.patrontest.dk
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#9
KG 1310[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#10
Tak til jer alle.. Det lyder da ikke helt åndsvagt med knapt halv på begge løb.

BINGO.. Selvfølgelig KG 1310, den burde kunne tåle mosten [Big Grin]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#11
hej.

de 1310 kan evt være vægten på løbet[Wink]

vh.dan

hagl-ladning, der vil fremad
http://www.patrontest.dk
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#12
1310 er det den er trykprøvet til.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)