Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afblænding af EGR-Ventil
#1
Hej ærede forummedlemmer.

Er der nogen af jer der har lidt praktisk erfaring med at blænde EGR-Ventilen af? Evt. har nogle gode fif til hvordan det gøres lettest.

Det er på en Citroen Xsara Picasso 1,6HDi, 110Hk fra 2004

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#2
skær en plade magen til pakningen dog uden det store hul og læg den ind
du skal være opmærksom på at nogle biler vil tænde fejllampen for motoren
Svar
#3
Den fejllampe lyser allerede lystigt, da ventilen er sodet til. Så det kan jeg leve med. ;-)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
På min Iveco var der en slange man bare kunne klemme sammen med en svejsetang når man havde travlt.
Den røg så godt nok som en traktor til traktortræk.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
På min landcruiser har jeg bare skåret en plade i rustfri stål i samme for som pakningen. Det køre fint. Ideen med at lukke udstødningsgas igennem indsugningen er totalt tåbeliget, man sviner hele systemet til, bare for at svine mindre i atmosfæren.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#6
Hele ideen med egr på en dieselmotor er jo at man kan styre iltindholdet og forbrændingstemperaturen og derved undgå de meget skadelige kvælstofilter (NOx).
Svar
#7
på discoveryen er det nok at lodde ventilen fast (i den rigtige stilling[Wink])

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Husk nu at der bliver ballade når den bliver røggas testet til syn.
Og det er kun dem der chiptuner bilen som har problemer med ventilen !!
Vil du have en motor der trækker bedre, så køb dog en bil med en bedre motor !!!!
Det andet er jo noget forbistret svineri når alt kommer til alt.

Mvh Per
Svar
#9
Og det er kun dem der chiptuner bilen som har problemer med ventilen !!

ikke helt!!
i sommers satte min sig på en aldeles utunet discovery3. ( 140.000 km )
det var lige en pæn del af en jagttur der røg der [Sad!]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
pern>> Det er dog noget vås at fyre af.

For det første: Til syn tester de bilen hvor den får lov at tage nogle omdrejninger. I det tilfælde er ventilen alligevel lukket.

For det andet: Min bil er i hel original stand. Der er ikke fiflet med indstillinger eller chip-tuning. Problemet er nok nærmere at bilen har nogle km på bagen og derfor er slidt.

Det er også en fesen kommentar "Vil du have en motor der trækker bedre, så køb dog en bil med en bedre motor !!!!" - Bilen har rundet 320.000 km uden nævneværdige problemer, det synes jeg sådan set er helt pænt klaret. At ventilen så begynder at sode til nu, det kan jeg leve med og har ingen skrubler over at lave denne ændring.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Slidt bil, ingen skrupler og lave ændringer.? Det lyder som meget bevist lovovertrædelse, og ligegyldighed.
Pern har ret. Du er tilfredsmed bilen, i store træk, derfor må du ud for at købe en ny ventil og få den udskiftet. Bilen er typegodkendt som den er leveret fra ny, og sådan skal den være i hele bilens levetid. Ellers er det vel en lovovertrædelse, da den ikke længere er som da den blev godkendt.
Bare atmosfæren? Er det ikke også en del af vores miljø? Er vi ikke med til at passe på den også.?
Det er ikke iorden at skyde med bly længere, og det er vi vel alle enige om skal overholdes,Ikk` for det er lov.
Så få nu den lille ventil skiftet, det er en del af bilens vedligeholdelse, og det er som bekendt ikke gratis at have bil.
Venligst Mons
Svar
#12
Er det omstændigt at bytte sådan en ventil? og hvad koster ventilen?

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#13
Lige et lille link - det er ikke sikkert det kan bruges!

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/10915.page

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=89&t=5347

http://www.corsasport.dk/forum/showthread.php?t=3023

Mvh
Fair (men tager intet ansvar for følgerne)
Mvh.
Fair
Svar
#14
Tja... Dyrt er jo relativt. Ventilen alene koster omkring 4200,- kr., dertil kommer så diverse pakninger og arbejdsløn til at skifte den. Så det havner omkring de 8k. Det er jo så prøvet et par gange at skifte den, og nu synes jeg ikke det er specielt sjovt mere hvis den skal skiftes årligt.

Hvorvidt det er lovligt eller ej ved jeg ikke noget om. Såfremt bilen kan synes med det, så må den jo overholde kravene til udstødningsgasserne og så er der vel ikke noget problem. Kan den ikke overholde det, ja så har jeg jo et problem, som jeg må håndtere hvis det bliver aktuelt.

Så længe økonomien ikke er til at skifte bilen, tja så må man jo klare sig med det man har. Bilen er passet og plejet og bliver det også fortsat, men den ene skide ventil er jeg altså ved at være temmelig træt af!

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Hvorvidt det er lovligt eller ej ved jeg ikke noget om. MvH
Morten



Det er desværre ikke lovligt at lave ændringer af ventilens funktion, bilen er jo typegodkendt med den. Ret simpelt ikke sandt Morten[Wink]
Svar
#16
Det ville jeg sku også være; byg bilen om så den køre på rapsolie - så er der ingen der har ondt af det (underligt nok)og det kan du gøre under de 8000kr mener jeg, og du spare lidt penge i brændstof!
Mvh.
Fair
Svar
#17
Som et par andre skriver er det ulovligt at ændre på EGR ventilen og det vil nok give problemer når bilen skal synes, derudover bliver der sikkert bøvl hvis/når du sælger den og den nye ejer ikke kan få den synet, istedet for diverse fantasiløsninger vil det være en bedre ide at prøve det her.
Citat:quote:

Rens af Turbo og indsugnings manifold
Sod fra egr system der medfører tilstoppet indsugnings manifold,Partikelfilter og fejlfunktion af turbolader er et af de største problemer med moderne diesel motorer
Når der ophobes sod i turboen,indsugnings manifold og partikelfilter, vil det påvirke trækkraften og motorgangen - især under acceleration i de høje gear. Turboens impeller, som sikrer den variable trykstyring, går trægt, ladetrykket bliver for højt, og motorstyringen går i nødprogram. Problemerne opstår, når katalysatoren/partikel filtret er tilstoppet, hvilket påvirker modtrykket i turboen. Hvis ikke denne renses, vil det medføre et forøget slid på turboens lejer. Særligt udsat er biler, der kører mange små ture, biler, der har stået stille i længere tid, samt tunede motorer.
Dette kan renses ved at bruge noget kemi/rengørings middel Bell add eller lignende dette er en proces der kan gøres uden at turboen skal adskilles og imens den sidder på bilen det tager lidt tid da kemien skal have lov til at virke og man masserer vtg mekanismen processen gentages nogle gange med ca 30min interval der bruges kemi for ca 450-700kr og 1.5-2.5 arb timer
Ligeledes renser man på samme måde indsugnings manifolden og egr ventilen da sod her kan med fører øget forurening samt manglende trækkraft Hvis indsugnings manifolden er meget sodet kan det med fører problemer med Turbolader og partikel filter
Det er således ikke altid nødvendigt med dyre komponent udskiftninger da meget kan renses for små penge


Jeg er ikke "hellig", men jeg ved af bitter erfaring at det ikke altid er den billigste løsning der er den billigste i det lange løb.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by FAIR

Det ville jeg sku også være; byg bilen om så den køre på rapsolie - så er der ingen der har ondt af det (underligt nok)og det kan du gøre under de 8000kr mener jeg, og du spare lidt penge i brændstof!


Det er meget lidt man sparer, staten vil have 2,50 kr. i afgift pr. liter Rapsolie. Det koster imellem kr. 10.000,- og 20.000,- at ændre de fleste motorer til at køre på Rapsolie.

Så vidt jeg husker (jeg er ikke sikker), kan Landrovers Defender Tdi (ikke Td5) meget let og billigt ændres til at køre på Rapsolie....jeg tror faktisk at det er noget man kan gøre selv med et snuptag (lad nu være med at overfalde mig hvis det ikke er sådan - jeg mener blot at jeg så det i instruktionsbogen dengang jeg havde en Tdi'er).

BioRebel anker skatteregning
OPRØR: Laurids Nørgaard fra Råde har fået en ekstraregning fra Skat, fordi hans bil kører på rapsolie. Regningen har han prompte anket til højere instans.

For nogle måneder siden fik Laurids Nørgaard fra Råde ved Haderslev en opringning fra Skat. I den anden ende af røret lød spørgsmålet, om det var ham, der brugte rapsolie i bilen?
Jamen, det var det da, svarede jeg. Og det ville de sådan set gerne ud at se på. Naturligvis, var mit svar, fortæller Laurids Nørgaard.
Baggrunden for Skats pludselige interesse for Laurids Nørgaard var, at han forinden havde stået
frem i Landbrug Syd og udførligt berettet om sit ”afgiftsfrie” forbrug af rapsolie som brændstof til bilen og om sit salg af rapsolie til private.

Regnskabets time
Skat kom ud på gården og gjorde regnskabet op. 1253 kroner i manglende afgift for de 500 liter hans Skoda havde brugt.
I første omgang ville de også have, at jeg skulle betale afgift af den rapsolie, jeg sælger til andre, men jeg tjekker ikke, om køberne bruger olien til transport. Reglerne er nemlig sådan, at hvis den bliver brugt som brændstof til bilen, skal der svares afgift. Går olien til opvarmning, er der derimod ingen afgift, fortæller Laurids Nørgaard. Han slap dog for afgift af salget. Medarbejderen fra Skat godtog argumentet om, at Q8 eller Shell heller ikke forhører sig om, hvad folk gør, når først de har forladt tanken.

Sagen Bio-Laurids
Skat har imidlertid fastholdt ekstraregningen på de 1253 kroner for Laurids Nørgaards eget forbrug samt pålagt ham, at han fremover skal lave en månedlig opgørelse over rapsolieproduktionen af rapsolie.
De regner mig for en producent på linje med DONG og Mærsk. Det er det rene bureaukrati.
Jeg stiller grundlæggende spørgsmålstegn ved, om man kan pålægge mineralolieafgift på et egenproduceret produkt, der ikke har noget med mineralolie at gøre. Det er et CO2-neutralt planteprodukt, siger Laurids Nørgaard.
Han fortsætter derfor ufortrødent sin kamp og har anket afgørelsen.
Det fortalte kontrollanten fra Skat, at jeg kunne. Han var faktisk en fornuftig person og min konklusion er, at han fortjener nogle bedre arbejdsgivere – det vil sige andre politikere. Men nu har jeg altså en ”sag” med egen sagsbehandler og det hele, siger Laurids Nørgaard. Sagen forventes afgjort i løbet af ni til femten måneder.

Kilde: Fra Landbrug SYD den 31. maj 2006




Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#19
http://www.dajolka.dk/eksempler_konverterede.htm
http://www.cad.dk/admin/write/files/Fil158_Rapsolie.pdf

Det kar bla. nogle af de kilder jeg har mine 8000kr fra (som dog var for lavt)
Og prisen på Rapsolie +AFGIFT http://www.db-raps.dk/priser.html

Man skal også lige være opmærksom på om pakningerne i pumpen er syrefaste, rapsolie er noget MEGET hisigt noget.

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#20
Hvordan er det lige at rapsolien hjælper på at EGR-ventilen ikke virker?

Tror jeg vil prøve at få renset systemet igennem først. Så må vi se om det hjælper.

Jeg ved at de ældre golf diesel kan bygges om til rapsolie for ganske små penge, men om det er lige så lidt med en HDi, det vil jeg nok være lidt tvivlende overfor.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)