Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med S&L Victory?
#21
Jeg tror helt klart på lindolien og hvis du gerne vil have den mørke farve kan skæfte olien sikkert gøre det ligeså godt.
ellers er der hvis en opskrift her på sitet et sted med noget alkanarod og lindolie.

men hvad det skulle gør at få lidt våbenolie på træet kan jeg ikke helt genemskue.
spild olie plejer da at have en god effekt med hensyn til råd, svamp og pæleorm[Wink]
Svar
#22
Har nu haft riflen i et ca et halvt år.

Der opsamles olie på overfladen imellem pibe og lås ifm almindelig rensning m/propper og olie - uden overdreven brug af olie.

Jeg ved ikke hvor meget dette kan sige ifm præcision, men har jeg haft en utilfredsstillende tur på skydebanen, så har jeg altid gået hjem og fundet denne overflade olieret.

Ifm prøveskydning af hjemmeladningerne tjekker jeg nu, at kontakten er tør, før jeg overhovedet starter.

Men hvordan skal man rense, så dette evt ikke sker - kan man undgå det?

Kan man evt rense med propper, der får påført (lidt) olie udenfor mundingen og så trækkes tilbage præcis til kammerets start og så frem til mundingen igen. Dette kan vel gøres ret nænsomt ift kroningen af piben eller hur? Således kommer der minimalt med olie til det muligt "følsomme" område.

Bore-snake er jo også en fin ting, men det er jo lidt svært at kontrollere hvordan rensningen skrider frem med alt det farve og mønster de kommer med.....

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#23
Køb et rensestyr/boreguide f.eks.:http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=1448

Og under rengørring skal du have riflen til at pege lidt nedaf med løbet, så olie ikke kan rende baglæns til samlingen.

Det vil være mit bud.

Mvh. Loft
Svar
#24
Hvis ellers kammer og løb er trukket tør for olie kan jeg nu ikke tro at der er nogen påvirkning af træfningen selv om der er lidt olie ved samlingen af løb og låsestol.

Høker
Svar
#25
Tillykke med riften, god kaliber, god riffel og flot skydning

FN
FN
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by høker

Hvis ellers kammer og løb er trukket tør for olie kan jeg nu ikke tro at der er nogen påvirkning af træfningen selv om der er lidt olie ved samlingen af løb og låsestol.

Høker



Det er hele "cylinderoverfladen" af løbet der stikkes ind i låsen som er glinsende af olie, om det så er lidt eller meget?

Men måske har du en pointe, at de "dårlige dage" er fejl 40, og jeg blot leder efter undskyldninger[Wink] Men jeg vil gerne have alle usikkerhedspunkter af vejen. Og især have en renseprocedure der gør at riflen ikke skal skilles ad for ofte.

En boreguide må man jo have, kan jeg se...

Tak.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#27
tja når jeg skifter pibe på min classic dl sørger jeg ihvertfald altid for at oliere cylinderstykket og andre flader så de er godt beskyttet i vind og vejr.
det har ikke hvad jeg har kunne observere givet anledning til dårligere presicion.

Høker
Svar
#28
Faldt lige over dette på et andet forum om procedure ved løbsskifte på S&L. Jeg er ikke den eneste der har observeret dalende præcision, hvis der er for meget olie på cylinderfladen imellem løb og lås:

Citat:quote:

puss rent og tørt
stapp i løpet
sett i sluttstykket,
ta noen ladegrep så det får satt seg på plass
skru til, bakerste skrue, så fremste skrue - 8-10Nm (nokså hardt med to fingre på kortenden av en umbrakonøkkel)
sett på stokk, stokkskruer halvløse (lett fingertilskrudd)
sett rifla småhardt i gulvet (dette hjelper mot eventuelle avvik på 1. skudd, eller 2-3 første.
skru til stokkskruer, bakerste først, så fremst, 4-5Nm ("sånn passe" med to fingre på kortenden av en umbrakonøkkel)

Det virket hver gang på min. Tilskruing på øyemål blir som regel mer enn med momentnøkkel, men det får være
Har aldri opplevd at det kom vann imellom, men olje, og presisjonen går åt skogen - pussestokkinfører/boreguide gjør alt så meget bedre.

K


Link til tråden:
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=130&t=67833

Jeg har nu fået købt en boreguide[Wink] og renser med god hældning på riffelholderen.

Mvh Peter

EDIT: det bør lige nævnes, at forskellen jeg har observeret (olievådt kontra tørt løbscylinderstykke) beløber sig til ca 2-4cm grupper kontra ca. <2cm grupper. Så nogen jagtmæssig relevans på typiske danske skuddistancer er der praktisk taget ikke tale om. Men man undres dog over forskellen i situationen, og i forbindelse med test af hjemmeladet ammo går det slet ikke[xx(]
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#29
hmm der er hvis grundlag for at teste det på skydebanen næste gang.
Svar
#30
"Ignorant" på Kammeret.no

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=17506&hilit=moment

Citat:quote:

Grunden til at vi ikke angiver et specifikt tilspændingsmoment, er at vi aldrig har kunnet konstatere nogen særlig forskel på precicion ved forskellige tilspændingsmomenter.
Dog har vi efter meldinger om lidt problem ved anvendelse af dæmper, udført en række test med hvor let det går at have tilspændingen hvis man bruger demper. Vores erfarring viste at selv på 358NM og 338winMag var det fuldt tilstrækkeligt at spænde med 3NM. Men rent fornuftsmæssigt vil jeg anbefale at hvis piben rykkes lidt frem ved skud med dæmper, så kan man bare øge tilspændingsmomentet, efter at have sat piben tilbage på plas.

Hvis man vil være rimelig sikker på samme træfpunkt ved pibe og kikkertskift, er det en klar fordel, at både pipeende og hul i låsekasse er tørret ren med en tøjbit, før samling. Dernæst er det en klar fordel at spænde med samme moment. Da forskellig moment fra gang til gang, kan medføre at træfpunktet kan være lidt forskelligt fra gang til gang.

Vi har erfarring for at moment over ca 8nm kan give dårligere precicion, samtidigt med at for hård tilspænding af især bagerste skrue, kan medføre at sluttstykket kan binde precist når den går ind i piben.
Vi har gennem årene testet meget på hvilken overflade vi skulle have på passtykket på piben, og i mange år anvendte vi et passtykke med 2 bærebælter(1 forrest i pasningen og 1 bagerst i pasningen) begge ca 7mm brede. Dette for at eventuelt olie i pasningen, let kunne trykkes ud til siderne, så man ikke havde det problem, der ofte beskrives på et tysk produkt, hvor olie i pasningen, ofte kræver meget højt tilspændingsmoment, og ofte medfører vandring af træfpunktet ved de første skud, indtil al olien er presset ud.
I den senere tid har vi testet en pasning med en cylindrisk pasning på hele længden, dog med en række cirkulære drænspor, med ca 3mm afstand på hele passtykket.
Foreløbige erfaringer viser at tendensen til sætskud er endnu mindre, samt at tolerencen for tilspænding er endnu større, specielt opad, uden klemmende sluttstykke

Momentnøgle bestilt[Big Grin]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#31
Proxxon laver en rigtig god moment Skruetrækker
Har selv gode erfaringer men den og en tilspænding på 5nm
Svar
#32
Så har jeg testet lidt med samlingsprocedure/momentnøglen efter at have set på Ignorantens/"n a" og andres input. Og i første hug gik det sådan set ok.

1. Rengjort "pibe"bolte og deres modstående skuldre+gevind til isætning af pibe med sprittede vatpinde
2. Aftørret løbets cylinderstykke og modpart med tør klud
3. Indsat løb + 10 ladegreb
4. Bagerste skrue og derefter forreste skrue 4Nm
5. Bagerste skrue og derefter forreste skrue 6Nm
6. Bagerste og derefter forreste skæfteskrue 3Nm
7. Bagerste og derefter forreste skæfteskrue hhv 4Nm og 6Nm
8. Efter 5-10 skud og den samler grupperne pænt efterspændes skæfteskruerne med hhv 4Nm (bagerst) og 6Nm (forrest)

Så ser det sådan ud med Victory'ens 6.5x55 jagtmatch pibe og hjemmerullet 129grs Hornady SST foran 48grs RP22 (MRP ækv.) som QL anslår til ca 860 m/s.

I og med at S&L's twist rate er 1:210mm (ca 1:8") er 129grs måske ikke optimalt projektilvalg, og MRP måske ikke førstevalget til de lette i dette kaliber, men sådan ligger landet altså. Man må bruge de beskedne muligheder såvel som talenter som man nu engang har. Og resultatet er godt nok for mig (ræv/sommerbuk/træning).

Har nørdet lidt rundt med OnTarget Precision Calculator. Samlet gns for de 7 grupper er omkring 0.6moa.

[Image: TgtGfx_2.jpg]
Syv 3-skudsgrupper

Og ovenstående var også indskydning ifm skift af montager fra Slide&Lock til Rails/QRW. Mange tak til involverede formænd.

[Image: 20120317_191225-1.jpg]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)