Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kent Fasteel Magnum - erfaringer.
#1
Hej,

Da jeg har hørt en del godt om overnævnte patron, overvejer jeg selv at begynde at bruge den til jagt. Dog har jeg også læst nogle negative ting bl.a. omkring skudbillede.

Nu vil jeg gerne høre jeres erfaringer med patronen.

- Hvilken størrelse bruger i til det forskellige vildt?
- Skudbillede.
- Hvilken trangboring bruger i?
- Virkning på vildtet.
- Osv.
Svar
#2
Hej
Jeg har brugt den til havjagt på edderfugl med rigtig godt resultat. Størrelsen har være 4 og 2

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#3
Tak for svaret..

Der må være flere, der har erfaringer med dem.... Smile
Svar
#4
Har skudt ænder med dem, men gik tilbage til Remington Nitrosteel da jeg syntes den virker hurtigere og giver et bedre skudbilled i min bøsse.
Tror det er meget smag og behag.

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#5
Jeg har skudt masser af fasaner, en del ænder, et par snepper, tjurer, urfugle og ryper med Faststeel i kal. 12 og 20. Der er alle endt i gryden, så i mine SKB'ere fungerer de fantastisk.
Jeg har ikke testet dem på papskive, eller på anden måde lavet en videnskabelig undersøgelse, jeg kan blot konstatere, at de virker godt.
Svar
#6
Da jeg begyndt at bruge dem blev det sjovt at gå på jagt igen, der faldt jo noget ned fra luften - idag bruger jeg dog den alm. Kent Farst Stell i 32g. og jeg regner IKKE med at skifte - Ej hellere til bly!

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#7
Jeg har lidt blandede erfaringer,og faktisk lidt underlige erfaringer. Jeg har dog ikke så stort et erfarings-grundlag. Jeg har kun brugt dem på et par få jagter,og kun i denne sæson. Jeg har skudt ca 25 ænder med dem. Men jeg har oplevet at fuglene falder ned,faktisk har jeg ikke med nogen ammonitionstype tidliger haft et så godt skud-gennemsnit-men fuglene er ikke forendte!! Det er meget få af de fugle jeg har skud,som jeg ikke selv har måtte affange efter apporteringen,og dét fatter jeg bare ikke. Langt de flest fugle er skudt på mellem 20 og 30 meter, Det var grå,spids,ske og pibeænder-og de er jo normalt ikke specielt skudstærke. Jeg har brugt haglstørrelse 4. Er der nogen der har oplevet noget lignende?
( og så får man altså en på "hatten" når man brænder dem af....[Big Grin])

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Jeg brugte dem idtil jeg lurede at Jaguar for lavet en med de samme egenskaber, bare en bedre pris!

Bruger dem nu, mest i 20/76 da det er den der kommer med hvis ikke Berettaen i 12/70 er "på". Jeg har ligesom dig ULG oplevet at fuglene (Primært Ænder, fasaner (og snepper)) bare pakker sammen. Mine er nu overvejende døde [Wink] Det er naturligvis forudsat at jeg rammer [Big Grin]

Jeg har kun gode erfaringer med dem. Men er det ikke generelt at når man skruer op for hastigheden på et så let materiale som stål kan skudbilledet blive lidt "vimsk" [?]
Svar
#9
Jeg bruger dem i 12/76 - udgaven.
Skød to gæs sidste gang jeg brugte dem. hagl Str. 2.
Begge gæs pakkede omgående og faldt til jorden dødskudte.
Den ene var ramt af 6 hagl i kroppen og det ene ben og vinge var brækket.
Den anden var ramt af 3 hagl i kroppen og også i vingen.

Den eneste anke er at DE LARMER!!! HØJT!

Og ås jeg en gang foræret en til en, der gerne ville prøve. Han ladede haglsperderen med 12-76´eren som skud nr. 2. Han nærmest tabte geværet, da han skød andet skud efter en fugl.. Han blev vist lidt overrasket over at de skubbede lidt mere end han var vant til...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Jeg bruger Jaguars samme - det er identiske patroner fra samme Firma i UK.

Er rigtig godt tilfreds. Syntes ikke rekylet er noget tale om med de 10-15 skud man smider afsted på en god jagt. Til gengæld vil jeg medgive at de larmer meget. Min hund er ikke særligt begejstret, så jeg overvejer at gå ned i Jaguar 12/70 32 gram her i næste sæson og så gå en haglstørrelse op til 3'ere.

Har også erfaring for at fuglene går ned men skal hjælpes lidt til at forende endeligt. Måske en kombination af at hastigheden skader skudbilledet lidt samt giver konsekvent gennemskud. Fuglene skal derfor dø af mekanisk skade og ikke chokket. Jeg har oplevet et par gange at skyde til en fugl hvor den kun tegner lidt, men så 100 meter senere falder stendød til jorden. Lidt ligesom hvis du stikker en buk en god hjertekugle.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
kan kun sige [Smile][Smile][Smile] det dur .
Svar
#12
Man skal ikke blot have hastighed ved mundingen, det er jo på den afstand man rammer vildtet der skal være energi og hastighed
DRS har lavet et fint regnestykke over dette http://www.patrontest.dk/article_read.asp?id=48

Citat:quote:

Jeg har været ved at lave lidt udregning på forskellige hagl størrelsers
effektive rækkevidde.

I USA har de sat nogle krav op om, hvordan man udregner et hagls effektive rækkevidde.
Anslagsenergien skal være mindst på 2,7 joule til ænder og 5,4 joule til gæs,
Samtidig med at haglet anslags hastighed skal mindst være 185 m/s.
Tidligere var de tilfreds med 175m/s, men det har de fundet ud af at det var for lidt.

Ang. små hagl-str. til ænder (str. 5-6) og til gæs (str.3-4-5)
Vil disse størrelser tit ha nogle længder effektiv rækkevidde end opgivet,
Det skyldes hagl-tætheden, som der tit vil give træffer i hoved og hals,
Der er 1 eller 2 hagl nok til af fælde fuglen.

Ellers er udregninger baseret på 3-5 træffer i kroppen,
Som der kan trænge ind og ramme vitale organer.

I mine udregninger har jeg brugt 185m/s i anslags hastighed, og 3 joule til ænder /fasaner
Og 6 joule til gæs/edderfugle.

Her er den maximale effektive rækkevidde til ænder, fra pibeænder og op til gråænder størrelse,
Udregnet ud fra 185m/s i anslags hastighed, og 3 joule i anslagsenergien

---------------------------------Haglstørrelse US. Stål --------------------------------.
--v1/m------1---------2---------3---------4---------5--------6.
400m/s……...48………….45…………..42…………...34………….25………….18.
425m/s……...51………….48…………..45……...……36………….27………….19.
450m/s……...53………….50…………..47…………...38……….…29………….21.
475m/s……...55………….52…………..49…………...40………...31………….22.
500m/s……...57………….54…………..50………...…41………...32………….24.
525m/s……...58………….54…………..51………...…42...……..33………….24.
550m/s……...59………….55…………..51…………...42………...33………….25.

Her er den maximale effektive rækkevidde til gæs og edderfugle,
Udregnet ud fra 185m/s i anslags hastighed, og 6 joule i anslagsenergien

--------------------------------Haglstørrelse US. Stål--------------------------------.
---v1/m----BB-------B---------1---------2--------3----------4---------5.
400m/s……..54…………..48…..………39……….….30………..22……..….…15………….10.
425m/s……..57……..……52…………..42…………..33………….25…………..18………….12.
450m/s……..59…………..54…………..44…………..35………….27…………..20………….14.
475m/s……..62…………..56…………..46…………..37………….29…………..21………….15.
500m/s……..64…………..58…………..48…………..39………….31…………..23………….17.
525m/s……..65…………..62…………..49…………..40………….31…………..24………….17.
550m/s……..66…………..60…………..50…………..40………….32………....24………….17.
.
.
.
.
.
.
.
.
Her har jeg været ved at regne på forskellige haglmateriale,
for at kunne sammenligne deres maximale effektive rækkevidde.

Der er Stål, Bismuth, Kent tungsten, Bly, Hevishot/remington HD, Federal Heavyweight og
Superhot.

Som udgangs punkt er der brugt en hastighed på 400 m/s v1.
Og igen bruger jeg i mine udregninger 185m/s i anslags hastighed, og 3 joule til ænder /fasaner
Og 6 joule til gæs/edderfugle, for at finde den maximale effektive rækkevidde.

Stål. 7,8g/cm3
……….……ænder……….gæs
Str.4…………34……………15
Str.2…………45……………30

Bismuth. 9.8g/cm3
……….……ænder……….gæs
Str.4…………47……………25
Str.2…………54……………45

Kent Tungsten. 10.2 g/cm3
………….....ænder……….gæs
Str.4…………51……………29
Str.2…………59……………52

Bly. 11.2 g/cm3
….…………ænder……….gæs
Str.4…………54……………33
Str.2…………62……………58

Hevishot/ Remington HD. 12.0 g/cm3
…………….ænder……….gæs
Str.4…………59……………39
Str.2…………67……………67

Federal Heavyweight. 15.0 g/cm3
….…………ænder……….gæs
Str.4…………73……………61
Str.2…………84……………84

Supershot. 18.0 g/cm3
….…………ænder……….gæs
Str.4…………88……………85
Str.2………..100…………..100



MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Endnu engang tak for svarene!

Der er jo lidt delte meninger og erfaringer. Nogle af jer skriver, at fuglene ikke er helt døde, når de falder ned. Mon dette kan afhjælpes ved gå ned i haglstørrelse til fx. 6'ere? - Dermed er der jo mindre chance for gennemskud.
Svar
#14
Jeg ville aldrig gå under 5'ere til ænder. 6'ere til duer har jeg overvejet for at få bedre dækning.

Jeg har mulighed for at lade selv, så det jeg har overvejet er at skrue en patron sammen der går 450-460 m/s og så til gengæld har lidt flere hagl. Problemet er bare at der ikke er noget omkostningsmæssigt argument for at lade mere da krudtet er blevet smadder dyrt mens Jaguar/Kent patronerne kan købes til under 3 kr/stk.

Hvis der var en fabrikant der lavede en 32-34 grams 12/70 der gik 450-460 m/s til under 5kr/stk så gad jeg slet ikke lade selv. Nogen lover det, men ingen kan holde det så snart det bliver frostvejr.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#15
Skyder aldrig med andet da jeg har rigtig god erfaring med dem. Har indtil nu skudt 3 rådyr, 10 gæs og 25 ænder med denne patron i år. Alle 3 rådyr var dødskudte og langt de fleste ænder + gæs faldt døde til jorden (de resterende tilskriver jeg skyttens placering af skuddet[Smile])
Kan kun anbefale den!
Svar
#16
Christian hvor køber du Jaguar patronerne?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#17
6'erne var nu også mest tiltænkt de mindre fugle. Fx. Duer, krikænder og evt. fasaner.

Molle: Hvilken haglstørrelse og boring anvender du?

Vilsgaard: Du kan købe dem i de butikker, der er medlem af Jaguargruppen.
http://www.jaguargruppen.com/default.asp...nuId=25631
Svar
#18
Tak, så kan jeg få tanket lidt op :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#19
Bruger ikke andet end Kent faststeel 12/76 str 2, næsten alt hvad jeg skudt til med dem er væltet, det er lige fra buk til fasan samt diverse ænder, så jeg må indrømme jeg er stor fortaler af dem.

Hilsen Jesper Svane
Hilsen Jesper Svane
Svar
#20
I hvilken bøsse Jesper?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)