Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250 vs´223
#1
Jeg har i en længere årrække skudt råvildt med en 22-250 har aldrig oplevet andet end knald og fald på stedet, jeg er nu gået over til at skyde med 223, samme kugle som med 22-250 men selvfølgelig mindre ladning, effekten er bare en verden til forskel, nu går dyrene fra skudstedet, op til 80 m med en rigtig fin bladkugle.

Hvad kan man gøre for at genfinde den ønskede shockeffet?

Ps. kuglen er en Sako Gamehead 3,2g

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#2
Hvad kan man gøre for at genfinde den ønskede shockeffet?

Gå tilbage til 22-250 eren[Big Grin]

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Det var sku´osse min første tanke, men nu er det bare at jeg har en super dejlig Vixen fra Walnut´s hånd som jeg meget nødig vil skifte ud, tror ikke den ultra korte lås kan håndtere en 22-250[Big Grin]

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#4
Er selv flittig bruger af .223 (tikka). Jeg bruger 70 grains Barnes tsx. Jeg har vel nedlagt 10 stk råvildt med den. Mest bukke. Der har været korte flugtafstande (<20 m)

Men det afhænger jo af stigning på dit løb.

K.

223r, 6,5x55, 6,5x284, 7mmRM, 300 wm, 9,3x62
Svar
#5
Hvis du ikke har oplevet at råvildt går fra skudstedet med en 22-250, så har du ikke skudt nok ...

Nu har jeg ikke skudt med 223, men en hel del med både 222 og 22-250 og virkningen ved bladskud er ikke umiddelbar til at se forskel på.

Mange bliver på stedet med begge kalibre, men man må forvente at de kan holde sig på benene, til de løber "tør"

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Den sidste buk jeg skoed med min 22-250 loeb omkring 60 meter efter et skud paa bladet. Det tror jeg ikke er saa ualmindeligt.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Kender du mundingshastigheden på hhv din 22-250 og din 223R? En så let og konventionel kugle i en 22-250 vil givet ryge afsted med meget høj hastighed og vil næppe kunne holde til belastningen = den fragmenterer højst sandsynligt i nogen grad. Det kan være årsagen til din knald og fald effekt! I 223 kan ekspansionen være mere behersket grundet lavere hastighed = mindre sårkanal og færre fragmenter osv osv. Prøv evt nogle tungere kugler - feks 55 eller 71gr T-mantel fra RWS eller 65gr Sierra GK... De dyr jeg har skudt med 223 er aldrig løbet længere end 50 meter. De fleste er dog gået ned i knaldet! Jeg har brugt 55gr Remington Core Lokt og 65gr Game King. Sidste ladet til ca. 890 m/s.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by fqvist

Jeg har i en længere årrække skudt råvildt med en 22-250 har aldrig oplevet andet end knald og fald på stedet, jeg er nu gået over til at skyde med 223, samme kugle som med 22-250 men selvfølgelig mindre ladning, effekten er bare en verden til forskel, nu går dyrene fra skudstedet, op til 80 m med en rigtig fin bladkugle.

Hvad kan man gøre for at genfinde den ønskede shockeffet?

Ps. kuglen er en Sako Gamehead 3,2g

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!



Jeg skød en rå sidste efterår med min Tikka T3 22-250 rem. med en sierra game king kugle 55 grain, den gik 30 meter inden den væltede rundt, jeg var skuffet over den ik gik ned i braget[:0]så 22-250 rem kan oz godt "misse" knock out effekten...dyret fik en bladkugle
Svar
#9
55 grains Nosler Ballistic Tip virker fortrinligt.
Lader den til rigtigt mange bukkejægere og får udelukkende gode tilbagemeldinger.
Nu er der tillige mulighed for en 60 grains Ballistic Tip.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
GT: Den må prøves - jeg havde afskrevet den selv om præcisionen prises højt, pga den var beskrevet som en varmintkugle.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Jeg er heller ikke bange for at prøve den 60 grains Bal.tip, jeg lader til en kammerat der er glad for den i 55 grains.

Jeg har 62 grains Norma som næste testkugle ...[:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Jeg fik en æske 55gr RWS T-Mantel hjem som skulle lades til en 222er. Da jeg så æsken tænkte jeg, at jeg havde fået noget fra 1930 eller før. Grå pap med en mega kedelig etiket... Men da jeg tog kuglerne ud og inspicerede dem måtte jeg sande, at RWS bare ikke bruger tid og energi på indpakning... Kuglerne er hysterisk ens af en blødnæset kugle at være...jeg har aldrig set noget lignende. Næste kugle jeg skal teste er afgjort denne kugle i 55 grains eller 71 grains. De er modsat Nosler BT lavet til råvildt og ikke jordegern.

Når det er sagt så kunne jeg virkeligt godt tænke mig at skyde med Nosler BT, da jeg kun har gode erfaringer med den i andre kalibre - men så længe den i .224 er designet til at fragmentere må jeg afstå...

Men GT - hvordan lyder dine tilbagemeldinger mht gennemskud osv? Hvor hårdt lader du dem?

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)