Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leveraction og præcision ?
#1
Jeg har igennem årene med stor interesse læst omkring hvordan medlemmer har udvekslet erfaringer med hensyn til de problemer der opstår hvis piben ikke er blotlagt. Hvad det rent teknisk hedder, ja det ved jeg ikke, men jeg kan sagtens forstå og følge de argumenter der bliver fremført, når nogle af de ærede medlemmer forklarer omkring spændinger osv. der opstår når et projektil skal passere igennem løbet med meget stor hastighed. Det er logisk nok at der vil opstår svingninger og alt muligt andet i sådant et metalrør. Og som jeg sådant for mig selv konkluderer, ja så skal svingningerne være ens fra skud til skud, for at der er kontinuitet i præcisionen.

Min naturlige nysgerrighed kommer dog til udtryk når jeg ser et våben som på linket her: http://193.238.185.184/images/2091329?si...al&index=2
- ved ikke lige om det fungerer, men det er en Winchester Cheyennne 44-40, på Lauritz.com. Smukt våben, men med et beslag rundt om pibe og rørmagasin helt ude ved mundingen. Det kan da ikke undgå at give enorme spændinger med manglende præcion til følge, når piben ikke kan få lov til at svinge frit. Men det er måske sådant at riflen aldrig har været tænkt som et præcisionsvåben men blot en "kuglekaster" der skal kunne afgive mange og hurtige skud efter hinanden.
Svar
#2
Hvad er præsicion? Hvad skal du bruge våbenet til? Hvad er teknisk holdbart hvor du skal opholde dig?
Svar
#3
Jeg har en Marlin SBL i 45/70. Der er nok ikke mange der påstår at opnå ½ tomme grupper med sådan en, men 3-5 cm spredning på lige så mange skud på 100 meter er absolut muligt. Nu har SBL et meget kraftigt løb og intet spændebånd, men piben sidder sammen med magasinrøret nedenunder og skæftet er spændt imellem de to, så spændingsfri er den ikke.

Mere end selve fritlægningen er det fuldstændig konsistens i alle betingelser omkring skuddet der giver præcision. Hvis der er ting der kan arbejde mod hinanden mellem skudene, er det negativt for præcisionen - derfor er fritligning nok den enkleste måde at eliminere flere variable. Typisk sammen med en bedning af låsestolen til skæftet.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Selve leveractionen er vel ogsaa knapt saa stiv som en cylinderlaas, hvilket vel ogsaa er med til at saette begraensninger for praesisionen.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Cal .44-40 er en revoler patron, som man ogsaa kamrede winchester rifler i. Ikke nogen sarlig kraftig patron. Tror ikke du skal forvente alt for meget. Man gjorde iovrigt det samme med .32-20
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
For at gøre en lang historie kort...
er grunden til at mange konkludere at leveraction er upræcise...er det faktum at de rifler man oftes ser herovre er dem fra tids perioden 1964-1982 hvor winchester navnet var på skiftende hænder og man prøvede at spare penge hvilket kun gav dårlige rifler som ingen ville have...
Så første punkt for at den riffel du kigger på.. hvilken årgang er den??
andet punkt. Hvis dine forventninger til præcision er 1-2tommer på 100m. Kan leveraction sagtens klare det.
Den model du henviser til er fra 1977 så den ville jeg lade stå på hylden og kigge efter en fra før 1964 eller efter 1990.

win94
Svar
#7
Jeg har haft en Ranger 94 - 30.30 fremstillet efter '90.

Den skød indenfor et par cm på 100 meter.

Den blev solgt på grund af kaliber - ikke grundet manglende præcision.

Men jeg mener at ''medaljeskyderne'' kom på markedet i halvfjerserne som jubilæumsmodel - markedsføring dengang ? ?

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#8
Her skriver de en del om dem:

http://www.chuckhawks.com/lever_action.htm
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Leveractions har sine tilhængere, boltactions har sine.

Hvis man drømmer om tætte skudgrupper på 600 meters afstand er det en bolt-action man skal have, ingen tvivl om det.

Men en kort og handy leveraction er stadig mægtig populær til skovjagt i sit hjemland USA. I skoven oplever du ikke de store skudafstande, så kravet til præcision og udgangshastighed er mindre. Derimod bliver det vigtigere i den tætte bevoksning, at riflen er kort,let og velbalanceret. Jeg kunne godt selv overveje en Winchester 94 AE i kaliber 307 W til skovjagt herhjemme, men jeg har ikke gjort noget ved det endnu, jeg tilbringer trods alt det meste af tiden på jagt med at forholde mig i ro.

Det er heller ikke alle skytter der mener, at piben på en mauser lås altid skal være frilagt. I Grønland er de ældre Sako rifler i kaliber 222 Rem stadig meget populære til sæljagt. De havde en punktbedding i forskæftet som gav kontakt mellem pibe og skæfte. Mange grønlændere spænder et spændbånd rundt om pibe og skæfte ved punktbeddingen for at forbedre præcisionen. Ved ikke om det virker, men det er meget udbredt. Så vidt jeg ved produceres der ikke nye rifler med punktbedding mere, så man kan formode, at løsningen gav flere problemer end fordele.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Havde en 94AE i 30-30 som blev skruet i til jeg gav op. Den kom aldrig under ca. 25cm spredning på 100m fra bænk. Det var det ringeste stykke skrammel jeg har haft til dato[xx(]
Tror den var fra 93, såvidt jeg fik oplyst i US.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Der er da vist stadig flere af de billigere modeller i amerikanske producenters sortiment der kører med et "bedding" punkt i forskæftet. Ved da at Remingtons SPS serie har det og har også set Rugere hvor det er brugt.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
På Ruger No1 fåes der et aftermarket kit til at forspænde piben mere eller mindre for at modvirke et uheldigt svingningsmønster.
Symptombehandling, i min verden......[B)][:o)]
Accurizing aka gurubehandling iflg amerikanerne[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Der er da vist stadig flere af de billigere modeller i amerikanske producenters sortiment der kører med et "bedding" punkt i forskæftet. Ved da at Remingtons SPS serie har det og har også set Rugere hvor det er brugt.



Min Remington 700 8 mm Rem Mag.[Smile] med træpind og tyk 21 mm pibe, er også punkt beddet ca 1,5 cm inde på skæftet.
Den kan godt lave stramme grupper på 22-25 mm trods det.

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#14
De gode er skruet sammen og de billige er nittet sammen.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#15
Hvis den laver 22-25mm grupper med punkt bedding, så tænk hvor godt det ville blive med en fritlagt pibe og plastbedding af låsen Smile
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvis den laver 22-25mm grupper med punkt bedding, så tænk hvor godt det ville blive med en fritlagt pibe og plastbedding af låsen Smile



Det forudsaetter vel at laasen er stiv nok til at holde hele trykket.

Er det ikke saadan at leveractions ikke laaser i piben, men bagude???
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvis den laver 22-25mm grupper med punkt bedding, så tænk hvor godt det ville blive med en fritlagt pibe og plastbedding af låsen Smile



Låsen er skam plast beddet, fra fabrikken. Det er en custom model.
Tør ikke at fjerne den punkt bedding, det kunne jo være at den bliver ringere.[Sad]
Men til det jagt, som den skal bruges til er 3 skud inden for 1 tomme, rigli fin

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Hvis den laver 22-25mm grupper med punkt bedding, så tænk hvor godt det ville blive med en fritlagt pibe og plastbedding af låsen Smile



Låsen er skam plast beddet, fra fabrikken. Det er en custom model.
Tør ikke at fjerne den punkt bedding, det kunne jo være at den bliver ringere.[Sad]
Men til det jagt, som den skal bruges til er 3 skud inden for 1 tomme, rigli fin

Vildsvin i Danmark, JA Tak



Nej det er der da heller ikke nogen grund til.
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Tror alle er enige om at det optimale til præcision er:
Fritliggende løb
stiv lås
stift skæfte
godt aftræk
og kort lukke tid( tiden fra aftræk til slagstift når fænghætten).

Leveraction halter på alle punkter...men ikke mere end at de uden store problemer kan holder sig inden for en øldåse på 100mm

Leveraction rifler ved ikke at de ikke kan skyde...

Jeg har 4 forskellige rifler i 30-30
savage 340b 30-30 spændt sammen i rekylstop og midt på løb. skyder 2-3cm
Win94AE black shadow 30-30 halvt margasin og løbsbånd 2-3cm.
Marlin 336xlr 30-30 halvt margasin og margasin cap 2-3cm
Remington 788 30-30 fritliggende beddet 1-3cm.

Og til jagt opgiver mine evner langt før riflerne gør.

Men det kræver meget træning at skyde godt med en leveraction pra. den lange vandrig hanen har.
Derfor er der nok også mange der ser meget dårligere skudgrupper end med deres bolt-action med super fint aftræk og alt det der...
Lever-action er til jagt og hurtige skud og nok ikke så meget skydebane brug.

win94
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by win94

Tror alle er enige om at det optimale til præcision er:
Fritliggende løb
stiv lås
stift skæfte
godt aftræk
og kort lukke tid( tiden fra aftræk til slagstift når fænghætten).

Leveraction halter på alle punkter...men ikke mere end at de uden store problemer kan holder sig inden for en øldåse på 100mm

Leveraction rifler ved ikke at de ikke kan skyde...

Jeg har 4 forskellige rifler i 30-30
savage 340b 30-30 spændt sammen i rekylstop og midt på løb. skyder 2-3cm
Win94AE black shadow 30-30 halvt margasin og løbsbånd 2-3cm.
Marlin 336xlr 30-30 halvt margasin og margasin cap 2-3cm
Remington 788 30-30 fritliggende beddet 1-3cm.
Og til jagt opgiver mine evner langt før riflerne gør.

Men det kræver meget træning at skyde godt med en leveraction pra. den lange vandrig hanen har.
Derfor er der nok også mange der ser meget dårligere skudgrupper end med deres bolt-action med super fint aftræk og alt det der...
Lever-action er til jagt og hurtige skud og nok ikke så meget skydebane brug.

win94



Så kan jeg da godt forstå du solgte mig Sakoen, med en spredning på 20 - 25 cm passer den da ikke ind i dit kram [:I]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)